V dnešnej časti seriálu Hrozieb na internete sa budeme venovať problému, s ktorým sa stretol každý používateľ internetu a mailu – nevyžiadaná pošta alebo spam.
spam je súhrnné označenie pre akékoľvek nevyžiadané digitálne správy.
Okrem najčastejšieho prípadu v podobe nevyžiadaných mailových správ, môžu do spamu patriť aj okamžité správy v čete či textové správy.
Ako informuje na svojich stránkach spoločnosť ESET, najčastejšou formou spamu sú nevyžiadané komerčné e-maily posielané na veľké množstvo adries. Dôležité je si uvedomiť, že rozosielanie spamu je nezákonné vo väčšine krajín. Preto sa tieto správy šíria vo väčšine prípadov cez tzv. botnetov, čiže zariadení, ktoré automatizovane rozosielajú nevyžiadané správy. Okrem komerčných správ, sa môže jednať aj o reťazové správy či čoraz častejšie falošné správy v podobe hoaxov a podvodov.
Ako vznikol názov Spam?
V roku 1970 mal premiéru skeč zábavnej britskej relácie Monty Python Show s názvom „Spam“. Toto slovo označovalo konzervované mäso, ktoré bolo súčasťou každého jedla v miestnom pohostinstve. Napriek tomu, že si hosť nežiadal konzervované mäso Spam, vo výsledku ho v jedle mal a nevyhol sa mu, tak ako sa nedá vyhnúť nevyžiadaným správam.
Základným predpokladom na to, aby sa vaša mailová schránka alebo četovacia aplikácia plnila spamom je zverejňovanie vašej mailovej adresy alebo telefónneho čísla. Stačí, aby ste sa prihlásili na newsletter nejakej neznámej stránky, ktorá môže byť napojená na ďalšie portály či reklamné agentúry a už sa váš mail začne plniť nevyžiadanou poštou. Rovnako to platí pri registrácii na rôznych webových stránkach, kde je nutné zadať mailovú adresu.
Riešenie
Jedno z riešení ponúkajú samotné mailové schránky, ktoré častokrát vedia takúto poštu automaticky triediť do spamu. Ani táto ochrana však nefunguje stopercentne. V dnešnej dobe seriózne spoločnosti väčšinou spam ako marketingový nástroj nevyužívajú a aj keď vedia na pravidelnej báze posielať prehľadové maily vrátane tzv. newslettrov, vo väčšine prípadov sa viete od týchto mailov odhlásiť alebo si viete nastaviť periodicitu ich posielania. Odhlásenia (Unsubscribe) z rozposielania napríklad nájdete vždy v dolnej časti mailu.
Horšie je, keď sú súčasťou spamu podvody. Príkladom sú phishingové maily, ktoré majú za cieľ získať od používateľa údaje cez mail, ktorý sa snaží napodobniť dôveryhodnú inštitúciu. O tejto problematike sme písali v samostatnom článku. Súčasťou spamu môžu byť aj e-maily, ktoré sa snažia z ľudí vylákať peniaze vydieraním, že ich nahrali pri sledovaní pornografického obsahu. Tento typ mailového spamu je populárny aj v našich končinách. Takéto maily je najlepšie okamžite mazať a aj keď môžu pôsobiť vierohodne, netreba sa nechať oklamať.
Každý spoľahlivý mailový klient by tiež okrem svojho filtra na spam, mal disponovať možnosťou označiť správu za spam a tým ju automaticky presunúť do nevyžiadanej pošty. Preto, ak vám napríklad chodia pravidelne nevyžiadané maily z rovnakej adresy a nie je možnosť sa z nich odhlásiť, stačí ich jednoducho označiť ako spam a tak sa budú preposielať do tejto oddelenej schránky, ktorá sa navyše na pravidelných intervaloch vymazáva.
V prípade nevyžiadaných správ v aplikáciách ako je WhatsApp či Instagram, najjednoduchším riešením je zablokovať kontakt, ktorý vám spam posiela. Pokiaľ ide o niekoho z rodiny, kto vám možno iba na pravidelnej báze posiela reťazové správy či obrázky a nechcete ho uraziť zablokovaním, môžete si ho vo WhatsAppe stíšiť.
V prípade podvodných mailov je jediné správne riešenie obozretnosť. Ku každému mailu pristupujte zodpovedne, kontrolujte si odosielateľa a hlavne, čo mu posielate. Nikdy neposielajte osobné údaje neznámym osobám a v prípade, že nejaké údaje posielate napríklad svojej banke, pre istotu ich zabezpečte heslom, ktoré dotyčnému človeku oznámte inou formou ako mailom.