Možno sa pýtate, ako súvisia kozmické lety s ekológiou. Nuž, hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, korelácia tu je a poriadne silná. Pokiaľ je doprava silným faktorom ovplyvňujúcim environmentálne prostredie, doprava nákladov a kozmonautov na obežnú dráhu, prípadne hlbšie do vesmíru, má tiež svoje eko-súvislosti.
Zvlášť, keď sa robí neefektívne a na kilogram vynesenej záťaže sa spáli obrovské množstvo paliva, ktoré nie je práve „eco-friendly“. Zlepšenie efektivity je preto aj tu prínosom. Navyše v najbližších rokoch sa očakáva podstatne hustejšia premávka než dnes, alebo v minulosti.
Pozrite si: DragonRider – prinesie kozmickú revolúciu!
Nič proti outsourcingu, ak je výhodný, ale používanie ruských Sojuzov predstavuje skôr nutnosť, ako výhodu, keďže NASA momentálne nemá ani raketoplány, ani pilotované kozmické lode. Táto historická etapa však čoskoro skončí, možno vďaka rusko-ukrajinskej kríze aj trochu skôr, než by mohla. NASA dokončuje inovovanú loď Orion pre sedemčlennú posádku, ale ešte skôr sa do osobnej vesmírnej dopravy zapoja súkromníci.
Boeing CST-100 pristáva na ISS (umelecká predstava).
NASA aktuálne vybrala dve spoločnosti – Boeing a SpaceX, ktoré majú od roku 2017 začať lietať na obežnú dráhu k Medzinárodnej stanici ISS aj s posádkou. SpaceX, ktorá testuje kozmickú loď Dragon V2 už lieta k ISS s nákladnou loďou Dragon.
Neprehliadnite: Rutinné vesmírne lety menia sci-fi na realitu
Boeing, ktorá je okrem civilných dopravných lietadiel silná aj vo vývoji vojenskej a vesmírnej techniky zas dokončuje vývoj svojej pilotovanej lode CST-100. Jej prvý nepilotovaný let do vesmíru sa má uskutočniť začiatkom a pilotovaný v polovici roku 2017.
NASA medzi uvedené spoločnosti „po bratsky“ rozdelila sumu 6,8 miliardy USD tak, že Boeing dostane 4,2 miliardy a SpaceX 2,6 miliardy USD. Peniaze pritom majú pokryť na prvý pohľad porovnateľný objem služieb – pre každú firmu jeden skúšobný a tri komerčné pilotované lety k ISS v rámci kontraktu „Commercial Crew Transportation Capability“. Skúšobné lety musia mať na palube aspoň jedného kozmonauta NASA a uskutočnia sa v roku 2017.
Ak budú úspešné, certifikačný proces sa zavŕši a na rad príde 6 komerčných letov. Keďže obe lode odvezú až 7 členov posádky, každý let môže nahradiť teoreticky až dve misie Sojuzov s trojčlennou posádkou.
NASA okrem toho spolupracuje aj s Virgin Galactic a ďalšími spoločnosťami, u ktorých si objedná suborbitálne lety na trénovanie kozmonautov a vedecké experimenty za hranicou stratosféry.
Zdroj: NASA, Foto: NASA, Boeing, SpaceX