Dvojročný maratón špekulácií a únikov sa definitívne skončil a Apple konečne odhalil svoj doteraz najmenší a zrejme aj najlacnejší produkt – lokalizačný prívesok AirTag. Prvotné nadšenie však rýchlo vystriedala zarážajúca otázka, ako si tento prívesok vlastne pripevníte ku kľúčom? Apple má rýchlu odpoveď, za ktorú si nechá aj v spolupráci so svojimi partnermi riadne zaplatiť.
Lokalizačné príspevky nie sú tak úplne novinkou, nová je ale ich lokalizačná sieť. V prípade zariadení od Samsungu je to sieť smartfónov a tabletov z rodiny Galaxy a v prípade zariadení od Apple je to sieť smartfónov, tabletov a počítačov s operačnými systémami iOS, iPadOS a macOS.
Od jednoduchých, no nie až tak šikovných Bluetooth príveskov a trochu prepracovanejších, no značne väčších GPS gadgetov sme sa posunuli k dvom hlavným konkurenčným, no prakticky identickým riešeniam. Samsung má svoj Galaxy SmartTag/SmartTag+ a Apple zas nový AirTag.
Apple urobil pri novom lokalizačnom prívesku nečakaný prospotrebiteľský krok. Na rozdiel od ostatných zariadení tejto značky si v prívesku AirTag vymeníte batériu aj vlastnoručne. Poháňa ho pritom batéria typu CR2032, ktorú zoženiete aj v každých druhých potravinách. Nebol by to však Apple, ak by pri jednom kroku smerom ku zákazníkom vpred neurobil aj jeden vzad, zjavne smerom k ďalším príjmom.
Ako sme už naznačili v úvode, prívesok AirTag má jednu zásadnú konštrukčnú chybu, pravdepodobne zámernú. Kým konkurenčný Galaxy SmartTag si môžete hneď po nastavení hodiť do kabelky, batožiny alebo pripevniť na kľúče či domáceho miláčika, k prívesku AirTag si v prípade posledných dvoch menovaných využití musíte pribaliť aj kľúčenku.
Apple túto záležitosť elegantne zaobalil pod tému „prispôsobte si ho podľa vašich predstáv“ a potrebu nákupu jedného príslušenstva k druhému spojil s celým radom štýlových silikónových a kožených príveskov a možnosťou bezplatného gravírovania vlastného textu a znakov. Každý predsa miluje emoji smajlíky…
Belkin začína so svojim príslušenstvom opatrne na 14 €, Apple už na 35 € a ak by ste mali chuť váš AirTag zladiť s koženým ruksakom či batožinou, pripravte si minimálne 299 €, ktoré si za kožený prívesok pýta luxusná značka Hermès. Pripomína to ponuku predražených značkových remienkov k hodinkám Apple Watch, ku ktorým však jeden remienok dostanete už v samotnom balení.
Na tejto obchodnej filozofii Apple sa v konečnom dôsledku nepriživia iba oficiálni partneri Apple, ale aj tí neoficiálni. Schválne, skúste si do vyhľadávača obľúbeného čínskeho e-shopu zadať slovíčko „AirTag“. Viac ako 1 300 rôznych príveskov s cenou už od 0,50 € za kus mali čínski predajcovia v ponuke už niekoľko týždňov pred samotným predstavením tohto prívesku. V prípade príslušenstva pre iPhone, iPad, Mac a spomínané Apple Watch to nie je inak.
Do hláv vedenia spoločnosti Apple samozrejme nevidíme a môžeme len špekulovať, či za týmto konštrukčným rozhodnutím stojí tvrdohlavosť jej finančného alebo skôr dizajnérskeho oddelenia. Pri tomto rozhodnutí sa však kalifornský gigant nemôže schovať za environmentálnu zodpovednosť, práve naopak.