Slovenský Domotron si za posledných pár rokov prešiel turbulentným obdobím. V predkrízovom čase mu vôbec nevyšiel vstup s jeho prvým hardvérovým produktom na globálny trh cez platformu Indiegogo. Následne prišla koronakríza a trh na čokoľvek podobné akoby zmizol, potenciálni klienti riešili celkom iné problémy. Vyše roka o spoločnosti nebolo prakticky počuť, až doteraz. Domotronu sa podarilo spojiť sily s francúzskym gigantom Legrand a vstupuje opäť na trh s celkom novým produktom.
O histórii, súčasnosti i budúcnosti Domotronu sme sa rozprávali s jej spoluzakladateľom a aktuálnym CEO, Alexom Janušekom.
Ako Domotron vznikol? Prečo sa niekto v živote rozhodne, že ide robiť smart home riešenia na kľúč?
Všetko to začalo, keď sme sa dali dokopy so spoluzakladateľom Martinom Budajom ešte na vysokej škole. On bol odjakživa podnikateľ, elektrikár. Mal elektroinštalačnú firmu. Ja som mal vtedy malú reklamnú agentúru a pomáhal som mu s obchodom a marketingom. Spoločne sme si prenajali kanceláriu na Mladosti. Neskôr sme získali prvý veľký kšeft, elektroinštaláciu pre 30 rodinných domov v Česku. Tam nás jeden zákazník oslovil s tým, že by chcel smart domácnosť. Bolo to v roku 2008. Vtedy ale ešte nik o smart domácnostiach v týchto končinách nehovoril. V tom čase to vlastne všetko začalo.
Bolo to však v čase, kedy smart home nebol vôbec známy pojem ani pre technologickejšie založených ľudí a na trhu bolo iba niekoľko firiem so smart home riešeniami. Pre koho to bolo určené?
Presne tak, v tom čase existovalo iba niekoľko firiem na svete, ktoré vyrábali a vyvíjali technológiu pre inteligentné domácnosti. Už samotná technológia bola super drahá a tým pádom prémiová. Druhá časť, integrácia tej technológie a naprogramovanie domov, bola dokonca ešte drahšia ako samotný hardvér. V západných krajinách sa vtedy so systémom domácej automatizácie stavalo zhruba 3% novostavieb, v našich končinách iba niekoľko promile nových domov. Vyslovene to bolo pre jednotky novostavieb, superprémiových rezidencií.
Vieš povedať aj cenový rozdiel – vtedy a dnes? Prípadne cenu inštalácie pred tými 10 rokmi a dnes?
My sme prvé 4 roky, až do roku 2012, integrovali rôzne komplexné smart home systémy. Všetky realizácie boli vo vyšších desiatkach tisíc eur, povedzme priemerne na úrovni 50-70 tisíc eur. Montovali sme ich do luxusných víl za vyššie desiatky miliónov vtedy ešte slovenských korún. Tam bol aj budget na takýto smart home systém. V súčasnosti sa komplexné systémy domácej automatizácie pohybujú vo vyšších jednotkách tisíc eur. Priemerná cena je zhruba na úrovni 7-10 tisíc eur. Teda, to čo sme robili predtým za 50-70 tisíc dnes vieme robiť za 7-10 tisíc. Samozrejme, bavíme sa o komplexných systémoch pre novostavby, kde sa väčšina technológie inštaluje priamo do elektrického rozvádzača, čo je stále náš základný biznis.
Stále však existujú prémiové smart home riešenia, ktorých cena sa za tých desať rokov výrazne nezmenila. No prémiové sú najmä práve tou cenou, inak sú strašne old-school. Pred 10-15 rokmi bolo bežné, že v každej miestnosti bol na stene displej, cez ktorý sa všetko ovládalo. Vtedy totiž ešte nemal nikto vo vrecku smartfón. A základom ovládania smart domácnosti bol interaktívny pôdorys na monitore počítača, kde boli vizualizované všetky technológie, stavy senzorov a podobne.. Proste ako na dispečinku v elektrárni… No to, že ešte aj v súčasnosti to niekto robí takýmto prehistorickým spôsobom, mi už príde ako na hlavu padnuté. Ale nájdu sa aj dnes ešte takí – hovoríme im dinosaury. Celé toto myslenie sa muselo posunúť, aby si inteligentné domácnosti mohli dovoliť aj bežní smrteľníci. To sa našťastie aj stalo a verím tomu, že na Slovensku a v Česku tomu Domotron veľa pomohol.
V čom boli a vlastne i sú riešenia od Domotronu iné ako riešenia, ktoré si človek môže kúpiť inde? Predsa len tých systémov nebolo a nie je toľko, no všetky riešia viac-menej to isté.
Celý Domotron vznikol, lebo sme chceli vyriešiť problém, ktorý sme v tomto odvetví videli všade. A to bolo to, že každý dom sa programoval na mieru a to na tom bolo to najdrahšie. V tom je ten najväčší rozdiel Domotronu. Hovorím pritom stále o produkte Domotron Original, systéme pre novostavby. Najväčší rozdiel od konkurencie je v tom, že je štandardizovaný a predprogramovaný. Strávili sme niekoľko rokov vývojom tohto riešenia.
Dnes, keď si zákazník kúpi tento systém, je už všetka funkčnosť jeho súčasťou. To znamená, že v našom prípade integrátor už nemusí sedieť so zákazníkom a hodiny mu vysvetľovať, čo ten systém vie, čo by z toho zákazník chcel a ako sa to celé naprogramuje. Navyše, pri ostatných systémoch je ten integrátor (firma, pozn. redakcie), ktorý ho programoval, jediným človekom, ktorý vie zmeniť neskôr jeho nastavenia. Tento integrátor už ale o dva roky nemusí vôbec byť na trhu. Toto je akoby ten najväčší problém konvenčného smart home industry.
My sme preto vytvorili štandardizovaný a produktivizovaný smart home systém pre novostavby, ktorý sa každému zákazníkovi nasadzuje rovnaký. Zákazník si následne zo všetkých funkcií už len vyberie, ktoré chce používať a sám si ich zaktivuje, nastaví a poprípade upraví zmenou niekoľkých parametrov.
Aký je rozdiel medzi Domotronom a smart home gadgetmi, ktoré si viem ísť teraz kúpiť do akéhokoľvek obchodu s elektronikou?
Smart home gadgety sú prevažne jednoúčelové zariadenia a ich limity sú najmä v ich komplexite. Z nich nie je možné vyskladať komplexné smart home domácnosti. Česť výnimkám. Ich najväčším benefitom je pritom ovládanie na diaľku, cez appku v mobile.
Pri komplexných smart home systémoch je ale ich najväčšou výhodou plne automatizovaná domácnosť. Viac ako 70% toho, čo sa deje s kúrením, chladením, vetraním, tieniacou technikou sa deje samé. Bez zásahu používateľa. Pri gadgetoch to funguje inak a hoci majú možnosti automatizácie, sú len okrajové oproti tomu aké sú pri komplexných systémoch.
Aj tie majú appku, väčšinu z nich viem už spojiť s Google Home, Amazon Alexa alebo Apple Homekit a ovládať cez Siri… V mnohých prípadoch funguje veľmi spoľahlivo IFTTT. Bežný človek, používateľ, môže vidieť rozdiel?
IFTTT je však o tom, že ty ako používateľ si vymyslíš logiku, ako sa to má správať. Sám si ju naalgoritmizuješ a niekde si ju vytvoríš a uložíš. De facto sa stávaš svojim vlastným smart home integrátorom. To je to, čo my sme robili tiež. Lenže my sme to už robili možno pre 500 zákazníkov a integrovali sme desiatky tisíc technológií. Robíme to 10 rokov a stále vyvíjame a vylaďujeme iba to jedno riešenie. Zažili sme rôzne domy, rôzne počasia, rôzne orientácie na svetové strany a rôzne setupy domácich technológií a tak sme už vyladili, ako majú fungovať automatiky kúrenia, chladenia, vetrania, osvetlenia a podobne.
Nakoniec ale každý takýto “domáci integrátor” cez IFTTT alebo podobnú DIY platformu narazí na limity. Nastaví si síce, aby mu začala hrať hudba keď príde domov, no keď príde domov o polnoci, zistí, že to nie je úplne ono. Tak tam dá ešte jednu podmienku, potom ešte jednu a nakoniec aj tak skončí, lebo zistí, že tú svoju automatiku nevie dotiahnuť tak, aby mu dobre slúžila v každej situácii.
Je to však 10x lacnejšie ako vaše riešenie…
Áno, určite takýto trh existuje a určite taký zákazník je s tým spokojný, lebo má dobrý pocit, že si to spravil sám. My ale hovoríme, že 99% zákazníkov toto nevie a nechce robiť. Keďže sa pohybujem aj medzi ITčkármi, často počujem, že “to si predsa všetko viem spraviť sám.” Jasné, ale oni sú programátori. A ver mi, že veľa z našich zákazníkov sú programátori, ktorí vo finále najviac vedia oceniť, koľko je za Domotronom Original roboty.
Vieš si predstaviť, že by Domotron stál napríklad ešte 10x menej ako v súčasnosti? Napríklad v roku 2030 by stál Domotron Original do 1 000 eur?
(ticho) Áno, viem si to predstaviť.
Je to vlastne softvér, ktorý ste naprogramovali a vyladili, už ho teda stačí iba predávať. Napríklad ako predplatné, podobne ako si dnes platíme za Spotify či Netflix, v budúcnosti by sme platili mesačne za Domotron.
Presne tu som sa chcel dostať. Myslím si, že celý biznis model okolo smart home sa zmení a pokojne začne fungovať model smart home as a service. Samozrejme, pri novostavbách sú pomerne vysoké náklady na hardvér – riadiace jednotky a aktory, ale môže sa stať, že v budúcnosti budú tieto komponenty súčasťou napríklad tepelného čerpadla, klimatizácie či svietidiel. Smart home systém to nakoniec celé “iba” zintegruje a zorchestruje. Z cloudu. Potom to môže stáť aj 20-tinu nielen 10-tinu súčasnej ceny.
Môžem teda do Domotronu pripojiť akékoľvek z už existujúcich zariadení na trhu? Sú ešte nejaké zariadenia, ktoré neviem pripojiť?
Zariadenia, ktoré má zmysel integrovať do domácej automatizácie, tie tam už dávno sú. Potom sa to už posúva k okrajovým produktom. Napríklad v reklame ti ukážu, že kávovar dokáže v daný moment, napríklad ráno, uvariť kávu, ale to, že si tam večer musíš dať šálku ti už nikto nepovie. To je dokonalý príklad toho, že ani s tou automatizáciou to netreba veľmi preháňať.
Na druhej strane súčasťou Domotronu je cloudová služba, ktorá má API. Práve cez toto API sa vie do systému pripojiť akákoľvek služba tretej strany. Za mňa je toto budúcnosť integrácie s inými technológiami. Ideálne cez nejakú integračnú platformu, aby si to vedeli spojiť aj bežní spotrebitelia. My využívame napríklad Integromat, kde má okrem Domotronu skillset aj ďalšie tisícky služieb a priemerne zdatný používateľ si vie sám vyklikať spojenie Domotronu a napríklad Gmailu, či Domotronu a nejakého gadgetu, ktorý má už v domácnosti, napríklad smart vysávača.
Čiže čokoľvek nové či staršie, čo má API je možné zaradiť do Domotron systému…
Áno, presne. A to je podľa mňa kľúčové. Pri zavádzaní smart home systému na desiatky rokov by mal zákazník hlavne rozmýšľať nad tým, ako je systém otvorený voči tretím stranám. Lebo to, čo sme si my mysleli o smart home pred 5 rokmi, bolo dosť odlíšne od toho, ako to vyzerá teraz. A podobne to bude opäť o 5 rokov. Jediná záruka toho, že budem mať doma up-to-date systém je v tom, že je smart home systém dostatočne otvorený a využíva komunikačné protokoly, ktoré sa dnes používajú v modernom technologickom svete.
V roku 2017 vás PitchBook (americká agentúra pre startupy) zaradil medzi najhodnotnejšie startupy v Európe, kde sa objavili aj také mená ako Spotify či BlaBlaCar. Aký to bol pocit, dosiahnuť toto iba po 5-ročnej existencii firmy?
Bolo to hlavne obrovské prekvapenie. Posielali sme si to vo firme s kolegami, či je to nejaká sranda, alebo omyl. (smiech) Bolo to, samozrejme, veľké prekvapenie. Bola to obrovská radosť a rozmýšľanie, ako to biznisovo využijeme.
Prihlásili ste sa niekde, aby vás PitchBook zaregistroval?
Nie, vôbec. Zrazu iba vyšla mapa Európy, kde sme boli zobrazení na Slovensku. Dozvedel som sa to vlastne až z článku na TECHBOXe, ktorý mi niekto poslal. (smiech)
Pomohlo vám to v získavaní investícií?
Ani nie. PitchBook nás vybral v roku 2017, tesne pred tým ako sme išli do Lisabonu na konferenciu Web Summit ako alpha startup. Veľmi mi to ale pomohlo pri otváraní konverzácií s investormi, že my sme ten startup, ktorý PitchBook zaradil na svoju mapu. To bolo super ako začiatok diskusie, ale k samotnému procesu získania investície vedú iné kroky ako to, že ťa vyberie PitchBook na svoju mapu.
V roku 2018 ste predstavili svoj prvý hardvérový produkt – dotykový vypínač. V čom bol unikátny?
Vypínač sme vyvíjali pre potreby zákazníkov Domotron Original. Prišli sme na trh so skleneným dotykovým ovládačom, s ktorým bolo možné ovládať intenzitu osvetlenia, výšku roliet alebo žalúzií a hlasitosť hudby.
Ujal sa tento vypínač?
S týmto produktom sme nespravili dieru do sveta, pretože sme ho nevedeli tak dobre zaintegrovať do nášho smart home systému. V prototypoch áno, ale v praxi to už bolo ťažšie. Vypínač máme v x realizáciách u našich zákazníkov, ale nestala sa z toho taká masovka ako sme očakávali na začiatku. Tu sme prvýkrát narazili na klasický problém vývoja a výroby hardvéru – nie vždy to čo máš a super funguje v prototype je možné realizovať vo väčších sériách vo výrobe.
Domotron nechcel ostať iba pri káblových riešeniach a vyvinuli ste bezdrôtové moduly, ktoré ste predstavili koncom roka 2018. Ako to skončilo s nimi?
To bol jeden veľký fail. Pripravovali sme to v spolupráci s českým výrobcom hardvéru. A jediná realizácia, na ktorej pol roka fungoval náš bezdrôtový systém bol náš pražský showroom. Fakt to nefungovalo dobre. Je to jednoducho o tom, že vyvíjať si vlastný bezdrôtový komunikačný štandard nie je vôbec jednoduché. Toto sa podarilo reálne iba niekoľkým na svete a my sme medzi nimi neboli. (smiech)
V októbri 2019 ste prišli s celkom novým produktom, svojim prvým hardvérom s AI – krabičkou Domotron Hub. Čo mala priniesť? AI môže znieť v prípade kombinácie so slovom domácnosť až strašidelne, hlavne vďaka najrôznejším sci-fi filmom.
Smart Home môže existovať v takých troch úrovniach. Prvá úroveň je connected home. To je taký smart home, že veľa vecí doma mám pripojených do internetu a môžem ich ovládať na diaľku. To sú gadgety. Druhá úroveň je tzv. automated home. To je to, čo máme v Domotron Original. To je už to, kedy mám dom z vysokej miery automatizovaný a domácnosť sama dokáže reagovať, napríklad na počasie. Stále to však musí niekto nastavovať. Ten user.
Tretia úroveň je “truly smart home”. V tomto prípade úlohu za používateľa pri nastavovaní automatizácií preberá umelá inteligencia. Tá to ale nerobí, ako sa jej zachce, tak je to iba v tých sci-fi filmoch, ale robí to presne tak, ako by to spravil sám používateľ, ak by sa tomu v daný moment chcel venovať a mal všetky dostupné informácie. O teplotách, kvalite vnútorného vzduchu, intenzite osvetlenia, o počasí… A na základe týchto informácií a svojich preferencií by sa používateľ rozhodol, čo by spravil napríklad s klimatizáciou alebo hlavicou na radiátore… Toto za neho má robiť umelá inteligencia. Toto bol aj koncept celého produktu Domotron Hub.
Na naštartovanie ste využili crowdfundingovú platformu Indiegogo. Prečo? Prečo ste produkt nepredstavili priamo a nevyrábali ho postupne?
Produkt sme chceli launchnúť globálne a práve crowdfundingové platformy sú pre startup s obmedzeným rozpočtom vhodné. Samozrejme, tiež za to utratíš kopec peňazí, ale je to úplne niečo iné, ako si to stavať na zelenej lúke.
Kampaň na Indiegogo ale veľký úspech nezaznamenala, pridali ste nový hardvér Domotron Switch Pro. Pomohlo to?
Samo o sebe to určite nepomohlo a všetci insideri z Indiegogo nám hovorili, že to ešte nikto neskúsil kampaň modifikovať počas jej trvania. Ale už sme nemali čo stratiť.
K tomu úspechu a neúspechu. Úprimne, ja nepoznám veľa slovenských startupov, ktoré naraisovali v nejakej crowdfundingovej kampani desiatky tisíc dolárov. To by som teda za úspech mohol vydávať. Naše očakávania ale boli významne väčšie. V tomto kontexte kampaň za úspech určite nepovažujeme. Hlavne to, čo prišlo hneď potom…Koronakríza, ktorá zakývala aj s nami.
Čo sa dialo potom? Domotron akoby zmizol zo sveta, hoci s backermi ste stále komunikovali cez správy.
Ten nie až tak veľký úspech na Indiegogo nijak neovplyvnil náš cieľ – produkt vyvinúť a dodať. Finálna fáza vývoja a produkčných testov bola počas korony problém. Niekoľkokrát sme menili dodávateľov, najskôr sme mali čínsku firmu, s ktorou sa ale nedalo počas prvých mesiacov koronakrízy komunikovať, potom sme to presunuli do Česka, potom opäť k ďalšiemu dodávateľovi… Popri tom sme však zistili, čo skutočne znamená známa fráza “hardware is hard”.
Bol to náš prvý reálny interný hardvérový vývoj. Dovtedy sme robili iba softvér a vývoja harvéru sme sa niekedy z diaľky zúčastňovali. Naše očakávania toho, aké to bude ťažké a aké to reálne ťažké bolo, boli v extrémnej disproporcii. Proste sme to nezvládli. Domotron nikdy nechcel byť producent hardvéru. Brali sme to ako niečo, čo sme potrebovali vyrobiť a dostať do domácností, aby sme mohli predviesť tú našu show, to, v čom sme sa 10 rokov pohybovali.
Ako jedna z mála slovenských firiem ste ale boli aj na obrovskej technologickej výstave CES 2020 v Las Vegas. Oplatilo sa?
Určite. Pre ďalšie mesiace a roky bola výstava kľúčová.
Dnes už vieme prečo. Ako sa vám podarilo spojiť sa s gigantom ako je Legrand?
Na CES sme vystavovali 4 dni a popri tom sme sa každý deň aspoň na chvíľu s mojim bratom a kolegom Patrikom vystriedali na stánku, aby sme si pozreli aj ostatných vystavovateľov. Všimli sme si tam aj Legrand, že tam vystavuje nejaké nové smart home produkty spoločne s Netatmom. Boli sme sa na nich niekoľkokrát pozrieť, lebo mali na stánku presne to, o čom sme dlhodobo hovorili, že v smart home svete chýba.
Nezávisle od toho sa na Domotron prišiel pozrieť nejaký manažér z Legrandu. My sme tam predstavovali tlačidlo a našu appku. Tlačidlo ho nezaujalo, povedal že takých si vyrobia koľko budú chcieť, kedže sú najväčší výrobca vypínačov na svete. Zaujala ho ale naša koncepcia AI-driven smart home. Strávil u nás na stánku dve hodiny. To bolo hneď druhý deň.
Každý ďalší deň prišla z Legrandu vyššia a vyššia šarža a vtedy sme pochopili, že sme sa im asi zapáčili. Po CESe sme s nimi začali komunikovať, no aj to bolo problematické, keďže Legrand Group má centrum vývoja smart home v Bticine v severnom Taliansku, ktoré bolo v prvej vlne zasiahnuté koronou najviac. Rozbiehalo sa to veľmi pomaly, no od polovice minulého a prakticky celý tento rok sme intenzívne pracovali na spoločnom produkte.
Nechcel vás tento francúzsky gigant rovno aj kúpiť?
Legrand síce kupuje veľa firiem, ale väčšinou v inej situácii, v akej je Domotron. My sme pre nich maličkí. V spolupráci s Legrandom ale práve launchujeme produkt (Domotron Next, pozn. redakcie) na pilotných trhoch, na Slovensku a v Česku. Keď sa nám toto podarí, už máme roadmapu ako ideme ďalej do sveta. A, samozrejme, v Domotrone plánujeme ďalšie investičné kolá, no viac aj vzhľadom na podpísané NDA nemôžem hovoriť.
Čo je Domotron Next v jednej vete?
Domotron Next je komplexný smart home pre existujúce domácnosti ovládaný pomocou umelej inteligencie.
Ako by si Domotron Next opísali technologickému nadšencovi? Pokojne nielen jednou vetou.
Za Domotron Next považujem hlavne tú softvérovú časť, nadstavbu k hardvéru. Tá ťaží z veľkej databázy automatík pre domáce technológie, ktoré sme nazbierali za 10 rokov v smart home odvetví. Následne pomocou inteligentného algoritmu tieto automatiky Domotron Next zákazníkom ponúka a pomáha im aj s ich nastavením. Zákazník má stále všetko pod kontrolou, má všetko vizualizované, čo sa v domácnosti udialo, deje a bude diať na jednej timeline.
Hardvérovú časť zastáva Legrand a Netatmo, ktoré majú z pohľadu produktov pre smart home pomerne rozsiahle portfólio. Vďaka 100-ročnej histórii celej skupiny, silnej orientácii na IoT v posledných rokoch a akvizícii Netatma vedia spraviť základ pre smart domácnosť, ten connected home o ktorom som hovoril, najlepší na svete. A na tomto základe staviame Domotron Next.
Čo teda potrebujem, aby som mohol využívať AI aplikáciu Domotron Next?
Je potrebné hlúpe produkty v domácnosti oživiť smart produktami od Legrandu a Netatma. Napríklad vymeniť hlavicu na radiátore, termostat, zásuvky či vypínače. Spraviť takýto retrofit. Potom stačí na toto všetko už len “nacvaknúť” Domotron Next.
Vy teda budete predávať aj hardvérové komponenty Legrandu, alebo budete už iba pripájať ľudí, zákazníkov, ktorí si spravia retrofit ako ste spomínali?
Práve preto označujeme produkt ako Domotron Next – Works with Legrand. Je to celé riešenie, vrátane hardvéru. Nie je totiž jednoduché, aby si zákazník presne a sám nadefinoval prvky v domácnosti tak, aby bola smart. Nie je to o tom kúpiť si jednu hlavicu alebo jeden vypínač. Sú rôzne druhy hlavíc, termostatov či vypínačov, ktoré je potrebné rôzne kombinovať. Zákazníkovi tak dodávame komplet.
Vy mi teda vypracujete projekt, v ktorom bude zahrnuté všetko? Všetko aj pripojíte?
Áno, no všetko sa deje on-line. S rovnakou vášňou ako automatizujeme domácnosti, rovnako chceme automatizovať aj proces nákupného rozhodovania a prípadného obstarania produktu. Zákazník si dokáže aj sám vyklikať cez online rozhranie, čo všetko potrebuje a rovno získa aj indikatívnu cenovú ponuku. Ak sa mu to páči, systém mu následne navrhneme na mieru formou on-line stretnutí.
Do niekoľko dní od prvého kontaktu môže mať svoj domov smart. Toto sa nám najviac páči na novom produkte. Oproti tomu originálnemu pre novostavby, kedy výsledok vidíme až po niekoľkých mesiacoch či rokoch, tu je smart home v priebehu niekoľkých dní. A pre každého.
Koľko bude Domotron Next stáť? Napríklad do bežného 3-4-izbového bytu, resp. domu?
Závisí to, samozrejme, od množstva hardvéru, ktorý je na to použitý, ale máme verejne na webe aj vzorové nacenenia. Cena za hardvér sa pohybuje na úrovni niekoľkých tisíc eur, približne 2-4 tisíc pre troj-štvor-izbový byt. Zákazníkom však stačí pár minút a cez web si môžu zistiť pomerne presnú cenu pre svoj dom či byť bez potreby kdekoľvek chodiť alebo sa s niekým rozprávať.
V orientačných cenníkoch je uvedené, že do konca roka 2021 platí pre aplikáciu Domotron Next akcia a je zadarmo. Aká bude cena aplikácie po tomto dátume?
Služba bude stáť 5-15 € mesačne podľa veľkosti domácnosti, počtu technológií. Treba si uvedomiť, že teraz sa celá cena systému počíta striktne len z ceny hardvéru, v cenníkových cenách Legrandu, a za softvér Domotron Next, aplikáciu a celú AI naozaj nikto vôbec nič nezaplatí. Preto budú neskôr zákazníci platiť za túto službu mesačný poplatok.
Rozhodli sme sa takúto akciu spraviť pre prvých zákazníkov ako “Insider program”, kedy oni budú mať celý softvér doživotne zadarmo a navyše budú môcť dávať interný feedback, ktorý bude zapracovávaný do aplikácie. Na začiatku sa bude musieť AI totiž najprv veľa učiť, takže v prvých mesiacoch to bude skôr o získavaní dát a práci s nimi a za toto zákazníci dostávajú túto doživotnú výsadu.
Aké sú očakávania od tohto produktu?
Máme dlhoročnú túžbu obslúžiť produktom od Domotronu aj existujúce domácnosti. Najväčšia ambícia produktu je dostať automatizáciu a skutočný smart home do čo najviac domácností. Veríme, že v spolupráci s Legrandom máme teraz tie najsilnejšie zbrane ako to spraviť. Zatiaľ na Slovensku a v Česku a potom ísť ďalej do sveta.
Kde vidíš Domotron o 5 rokov?
Bude to viac-menej o Domotron Next. Verím, že stále menej a menej budeme riešiť akoby ten “podvozok”, tú connected vrstvu, a viac budeme rozvíjať našu expertízu, ktorou je vylepšovanie automatík pre domáce technológie. V spolupráci so špičkovými odborníkmi na umelú inteligenciu. Práve teraz napríklad štartujeme spoluprácu s KInIT, na ktorú sa veľmi teším.
Čo sa stane s Domotron Home a Domotron Switch Pro? Vedia už backeri čo bude s osudom produktov, ktoré finančne podporili?
V skratke: ponúkneme im práve Domotron Next. Základná myšlienka produktu tam ostala podla nás nezmenená. Len namiesto našeho Hubu a Switchu si používatelia nainštalujú hub a tlačidlá od Legrandu. Samozrejme, kto bude chcieť peniaze radšej späť, môže si zažiadať o refund. Túto možnosť ostatne mali všetci backeri vždy. Tie peniaze sme, možno trocha netypicky pre Indiegogo, nikde neprešustrovali. Stále ich máme odložené a za naozaj naše ich nepovažujeme, pokiaľ nedodáme zákazníkom ich produkt.
Rozhovor bol autorizovaný.