Americká Tesla nedávno ukázala „facelift“ svojho najlepšieho elektromobilu, Modelu S. Okrem už základného modelu Long Range k nemu pribudli dve čisté schizofrénie – Model S Plaid a Model S Plaid+. Okrem toho, že stoja poriadnu sumu peňazí ponúkajú výkon cez 1 000 koní a zrýchlenie F1. Pritom sa bavíme o rodinnom sedane vyššej triedy. Unikátny je i interiér a volant Yoke.
To je práve to, čo vo svete upútalo na nových Teslách azda najviac, nový volant nazvaný Yoke. Yoke ale nemá byť odkaz na anglické slovo joke, teda vtip, ale slovom yoke sa o.i. označuje kormidlo v lietadle. Ani Cybertruck nenarobil taký rozruch a nepolarizoval fanúšikov tak výrazne, ako Yoke. Prečo?
Už pri predstavení noviniek od Tesly som spomínal, že hranatý sci-fi volant v tvare U nebude môcť byť bežnou súčasťou základnej výbavy, ale bude príplatkovým doplnkom. Zatiaľ to však tak nevyzerá. Tesla sa totiž tvári, že volant bude dodávať tak, ako si človek vozidlo objedná on-line, na obrázkoch aj s Yoke volantom, a to aj v základnej verzii Long Range.
National Highway Traffic Safety Administration, americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky má mať podľa portálu Roadshow (Cnet) záujem o prešetrenie volantu, keďže nemusí spĺňať bezpečnostnú normu pre motorové vozidlá. Práve Cnet, ktorý vlastní Roadshow sa k volantu vyjadril veľmi negatívne a sám ho považuje za nebezpečný a nepraktický pre cestnú premávku. S týmto názorom sa pritom stotožňujú mnohí ďalší.
Mimochodom, v takom štáte Pensylvánia v USA je takýto volant protizákonný. Naopak, v UK a Holandsku sa tamojšie úrady vyjadrili, že pre ich premávku je volant Tesla Yoke v poriadku. Slovenská legislatíva nijak neupravuje tvar volantu, rieši sa skôr vôľu, vzdialenosti či horľavosť materiálu, napr. podľa vyhlášky 116/1997 Z.z a 20/2002 Z.z.
Tesla Yoke Steering “wheel” confirmed as legal in the UK 🇬🇧
What do you think of it? 🤔
Yay or Nay 🤷🏻♂️
Source: https://t.co/yLJGeVb2j2 pic.twitter.com/yGomnqYHn5
— Tesla Owners UK 🇬🇧 (@TeslaOwnersUK) February 3, 2021
Tesla to s novým volantom Yoke nebude mať vôbec ľahké a pre jednotlivé krajiny bude musieť upravovať výbavu. Čo potom ale s vozidlami dovezenými z krajiny, kde volant Yoke povolený je do krajiny, kde nie je? Na STK asi nová Tesla neprejde.
Portál The Drive však objavil, že na webe Tesly bol ukrytý aj nový interiér Tesly Model S s bežným volantom, aké poznáme z Modelu 3 či Modelu Y. Tesla tento obrázok ale po čase stiahla. Nevedno prečo. Možno už vopred vedela, že v niektorých častiach sveta to nebude mať s Yoke ľahké a tam ponúkne klasický volant. Čo ale zákazníci, ktorí Yoke jednoducho nechcú? Na to si zatiaľ budeme musieť počkať.
Pri písaní predošlého článku som si v rýchlosti neuvedomil, že pri volante či na stredovej konzole chýba akýkoľvek volič jazdných režimov – R,D,N,P. Elon Musk na otázku, kam zmizli, sa na Twitteri vyjadril, že nové elektromobily budú samé vedieť kam chce človek autom ísť, resp. budú „hádať“ (guess), presnejšie po slovensky odhadovať. Predstavte si však, že by ste chceli Model S pred domom iba preparkovať, no auto by „odhadlo“, že chcete ísť do práce a namiesto cúvania by šlo dopredu…
Tlačidlá na zmenu jazdných režimov tak predsalen v aute existujú, majú byť na centrálnom displeji. Nechýbajú vám ale ovládače pre smerovky? Tie sa zapínajú dotykom na volante vľavo. Na to si veru bude potrebné si zvyknúť. Na volante sa budú zapínať aj svetlá.
Nie len The Drive ale neskôr konštatuje, že ide o šikovný marketingový ťah – všetci o Yoke rozprávajú a tým robia reklamu na nové modely pre Teslu úplne zadarmo. Takto to Tesla využíva roky – predstaví tak unikátne produkty (a to nie len automobily), o ktorých sa fanúšikovia rozprávajú úplne všade a tvoria tzv. buzz a reklamu zadarmo.
Osobne si myslím, že volant Yoke bude len pre vybrané trhy a vybraných zákazníkov, kde bude schválený bezpečnostnými úradmi a pre všetkých ostatných bude volant v štýle Modelu 3 a Modelu Y. Tesla ale možno verí, že Model S i Model X, ktorý má taktiež zmenený interiér v štýle Modelu S, sú prvé modely, v ktorých budú ľudia využívať pokročilého autopilota a volant tak budú potrebovať iba sporadicky. 10-tisícový príplatok za FSD ale nie je zanedbateľný.
Z Tesla Yoke si robí srandu už aj konkurenčný Lucid Motors.
Take the wheel: The knurled metal turbines and capacitive touchbars provide intuitive control of #LucidAir DreamDrive ADAS functions. It’s also pretty nice to look at, too. pic.twitter.com/7qua3LmNjj
— Lucid Motors (@LucidMotors) January 28, 2021