- #E-mobilita
- 3 min.
- 14.4.2025
Tam kde Musk skončil, Kórea začína. Vláda plánuje budovanie nového hypervlaku
Pred niekoľkými rokmi sa firmy, investori i niektoré vlády predbiehali v tom, kto skôr postaví tzv. hyperloop – vysoko-rýchlostný transportný systém založený na kapsuliach nesúcich sa v nízkotlakových trubiciach.
Do reality sa napokon nepretavil ani jeden plán, vrátane toho pôvodného, ktorý priniesol americký miliardár Elon Musk. Ako má realizácia takéhoto ambiciózneho projektu vyzerať, napokon svetu zdá sa ukáže Južná Kórea.
Kórejské ministerstvo pôdy, infraštruktúry a dopravy oznámilo, že začne pracovať na pohonnom systéme založenom na magnetickej levitácii, ktorý bude kľúčovou súčasťou nového prepravného systému Hypertube. Projekt bude viesť Kórejský železničný výskumný ústav.
Koncept Hypertube je založený na vlaku, ktorý sa pohybuje ultra-vysokou rýchlosťou v takmer vákuovej trubici, s tlakom od 0,001 do 0,01 atm. Magnetická levitácia udržiava vlak nad traťou a elektromagnetická sila ho poháňa dopredu. Jedná sa teda v praxi o technológiu, ktorú od roku 2013 v našich končinách nazývame „Hyperloop“.
Systém by mal dosahovať maximálnu rýchlosť okolo 1 200 kilometrov za hodinu, čím násobne prekoná aktuálne najrýchlejší kórejský vlak KTX s maximálnou rýchlosťou 300 km/h. Teoreticky by tak cesta zo Soulu do Busanu mala trvať len približne 16 minút a 15 sekúnd, teda sedminu zo súčasného cestovného času rýchlostného vlaku KTX.
Na dokončenie systému Hypertube bude okrem magnetickej pohonnej sústavy vyvinúť aj ďalšie pokročilé technológie, vrátane bezpečných vákuových rúr odolných voči otrasom a poveternostným podmienkam. Na tento účel preto vytvorilo ministerstvo pracovnú skupinu zloženú z expertov zo železničného odboru štátu i súkromného sektoru.
„Ešte pred 20 rokmi bola Kórea importérom vysokorýchlostnej železničnej technológie. Dnes sme krajinou, ktorá túto technológiu vyvíja a vyváža, čím dokazujeme svoju schopnosť a konkurencieschopnosť na globálnej úrovni,“ povedal Yoon Jin-hwan, vedúci železničného odboru Ministerstva dopravy.
Kórejská vláda verí, že projekt Hypertube nebude len technologickým a dopravným skokom vpred, ale aj strategickým nástrojom pre ďalší rozvoj krajiny. Ako zdôraznil Yoon Jin-hwan, systém má potenciál oživiť menej rozvinuté regióny a zmierniť trend ubúdania obyvateľstva na vidieku.
Ak sa Kórei podarí technológiu úspešne zavŕšiť a etablovať ju ako vývozný artikel, nie je vylúčené, že sa raz podobná forma ultrarýchlej dopravy objaví aj v Európe a možno aj u nás. Takýto vládny projekt dáva v mnohých regiónoch viac ekonomického aj environmentálneho zmyslu než dotovanie vnútroštátnych letov.