Mestská hromadná doprava má oproti individuálnej automobilovej nepopierateľne nižšiu ekologickú záťaž a jej elektrické verzie (električky, trolejbusy, metro) majú dlhodobú tradíciu. Vyžadujú však budovanie infraštruktúry, čo v mnohých mestách, alebo štvrtiach nie je ekonomické. To je priestor pre elektrobusy.
Taliansky startup NExT, ktorý založil Tommaso Gecchelin, absolvent fyziky a priemyselného dizajnu, vytvoril koncept zaujímavého e-busu. Volá sa Next Modular Vehicles a je to prvý elektrobus s modulárnou koncepciou. Bude ho možné prispôsobiť akejkoľvek kapacitnej potrebe, takže nahradí veľké kĺbové autobusy, ale bude ho možné v prípade potreby aj zmenšiť odobratím „vagónov“.
Spoločnosť NExT má prevádzkovú kanceláriu v Dubaji a táto stratégia už priniesla ovocie. Aktuálne firma získala investičnú zmluvu v hodnote 2,5 milióna eur vstupom spoločnosti Paradigma Management Consultancies LLC zo Spojených arabských emirátov (UAE) do svojej akcionárskej štruktúry.
Modulárny e-bus futuristického tvaru Next Modular Vehicles je navrhnutý tak, aby bol schopný reagovať na potreby verejnej dopravy a dal sa v prípade potreby nakonfigurovať na rôzne prepravné kapacity. Môže byť použitý ako jeden „vagón“, alebo v podobe prepojenia viacerých modulov v závislosti od aktuálnej potreby prepravy.
Napríklad počas dopravnej špičky môže bus začať jazdiť s piatimi, alebo s viacerými modulmi. V prípade prepojenia niekoľkých modulov môže byť prepravná kapacita rovnaká ako pri 18-metrovom autobuse alebo dokonca električke, pokiaľ dopravná trasa umožní spojiť viac ako 5 modulov. V čase slabej prevádzky bude možné niekoľko modulov odpojiť a jazdiť s menšou konfiguráciou dvoch alebo troch modulov. Ostatné sa zaparkujú a opäť sa nasadia, keď to bude potrebné.
Podľa tlačovej správy bude Paradigma Management Consultancies LLC a jej partneri podporovať prechod modulárnych e-busov do prevádzky v Spojených arabských emirátoch. Okrem finančnej injekcie k tomu prispeje aj poskytnutie montážnych priestorov, obchodných kontaktov a kvalifikovaného personálu pre výrobu. Technické detaily ako je kapacita batérie, alebo dojazd na jedno nabitie zatiaľ nie sú známe.
Projekt je síce v predvýrobnom štádiu, ale vďaka získanej investícii a podpore Paradigma Management Consultancies LLC je na dobrej ceste k realizácii. Podľa Tommasa Gecchelina, zakladateľa, generálneho a technického riaditeľa spoločnosti NExT by tento nový dopravný model mohol priniesť revolúciu do MHD.