Reklama

Takmer rovnaký a predsa iný - Mitsubishi Outlander PHEV

Marek Šimunek
87 %
Priznám sa, že toto nie je moja prvá skúsenosť s Outlanderom a rovnako ani nie prvá s jeho plug-in hybridnou verziou. Ešte pred samotným testom som tak presne vedel, do čoho idem a tešil sa na novinky, ktoré prináša práve vylepšená verzia pre rok 2019.

Výhody

  • vylepšenia v pohonnom ústrojenstve
  • prepracovaný multimediálny systém
  • komfortný podvozok

Nevýhody

  • chýba aktívny asistent pre sledovanie pruhov
  • stále si ponecháva niektoré staršie prvky

Možno ste to nevedeli, ale Mitsubishi ako prvé postavilo plug-in hybridné SUV s pohonom oboch náprav a pomerne dlhú dobu by ste u inej automobilky zbytočne hľadali auto, ktoré by kombinovalo podobnú sústavu. Outlander PHEV totiž v sebe skrýva dvojicu elektromotorov, teda jeden pre každú nápravu a konvenčný benzínový motor. Ten je však väčšinu času určený len na to, aby dvojici elektromotorov pomáhal. Podrobnejšie sa k tejto téme však dostanem neskôr.

Poďme sa pozrieť najprv na dizajn. Svojho prvého Outlandera som testoval pred viac ako troma rokmi. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som si uvedomil, že za tú dobu sa po stránke dizajnu toto SUV až tak výrazne nezmenilo. Márne by ste hľadali nejaké na prvý pohľad rozpoznateľné črty, ktoré už z diaľky dávajú vedieť, že sa práve pozeráte na najnovšiu verziu.

Na druhú stranu si môžeme povedať, na čo meniť niečo, čo ľudia majú radi. Veď práve Mitsubishi Outlander sa stalo najpredávanejším plug-in hybrid vozidlom v Európe v rokoch 2015 až 2017. V roku 2017 sa Outlander stal dokonca najpredávanejším plug-in hybridným SUV celosvetovo a to je už pomerne veľký úspech. Nie je teda vôbec prekvapujúce, že sa automobilka snaží zachovať všetky hlavné prvky s minimálnymi zmenami.

Práve preto ani Mitsubishi Outlander PHEV pre rok 2019 neprináša žiadne výrazné zmeny v dizajne. Drobnosti sa však v jeho prípade samozrejme nájdu. Pozorné oko si všimne novú masku chladiča, ktorá pôsobí na tejto generácii ešte o niečo uhladenejšie, ako tomu bolo doposiaľ a samozrejme modernejšie. Veď ako inak.

Čo si v prednej časti možno nevšimnete na prvý pohľad je nový systém osvetlenia. Outlander PHEV pre rok 2019 používa LED svetlá tak pre stretávacie, ako aj diaľkové svetlá. Samozrejme nechýba ani automatické prepínanie medzi nimi. K dokonalosti im už chýba iba inteligentné smerovanie lúča svetla, tak aby ste za každých okolností videli vždy maximum.

Samotné svetlá pritom svietia famózne a väčšinou si bez problémov vystačíte so stretávacími svetlami. Toto je oproti kombinácii xenónov a halogénových diaľkových svetiel v predchádzajúcej generácii poriadny krok vpred a každý nový majiteľ Outlandera PHEV si nové LED svetlá zamiluje už po prvej jazde v noci.

Na to, aby ste si v zadnej časti všimli nové tvary spojlera a nárazníka už musíte byť doslova fanúšikom značky. Pre správnosť však uvediem, že áno, aj tu došlo k niekoľkým zmenám. Za takú povinnú jazdu pri novom kúsku je možné vždy považovať upravený dizajn hliníkových diskov. Nevyhol sa tomu ani Outlander, ktorý prináša zmeny aj v tomto smere.

Inak by ste však v jeho exteriéri výrazné zmeny hľadali zbytočne. Outlander tak stále ostáva rovnaký, čo je pre niekoho veľkým plusom a pre pár ľudí aj mínusom. Ako som však povedal už skôr, načo meniť niečo, čo funguje a ľuďom sa to páči. Väčšina majiteľov si aj tak nové auto vyberá podľa toho, či sa im jeho dizajn páči, alebo nie. Inak na tom nie je ani Outlander.

Ak sa vám doposiaľ nepáčil, ten nový to asi nezmení a ak ste sa za ním aj doteraz otáčali, určite tak budete robiť aj naďalej. Outlander je stále kombináciou odkazu na svoju minulosť a prvkov, ktoré patria do moderného auta.

Kde teda nastali v jeho prípade najväčšie zmeny? Tam, kde by ste ich pravdepodobne ani nečakali, alebo lepšie povedané tam, kde ich na prvý pohľad nevidíte. Ešte skôr ako sa dostanem k novinkám v oblasti pohonného ústrojenstva poviem vám v čom si nová verzia polepšila oproti tej predchádzajúcej.

Pozrite si

Mitsubishi má asistenčný systém vodiča s umelou inteligenciou

Poriadnym vylepšením totiž prešli najmä asistenčné systémy, ktorými je Outlander vybavený, alebo lepšie povedané ich možnosti a paleta. Pribudol napríklad systém pre sledovanie mŕtveho uhla, systém varovania pred hroziacou kolíziou, ale napríklad aj systém pre sledovanie jazdných pruhov. Ten však funguje len pasívne. Na opustenie jazdného pruhu upozorní, ale do riadenia nezasahuje.

Je to škoda, keďže by som ho v podobnom, najmä technologicky slušne vybavenom a hybridnom aute určite privítal. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, ktorý sa oproti minulosti dočkal tiež vylepšení. Jedná sa však skôr o softvérové úpravy a vylepšenia algoritmu, na ktorom pracuje. Výsledkom je plynulejšia zmena rýchlosti a miernejšie reakcie na prekážky, ktoré sa na vozovke objavia. Už sa vám napríklad nestane, že by auto prudko pribrzdilo za cyklistom, ktorý si to ženie po ceste v obci.

S Mitsubishi Outlander PHEV sa jazdí neskutočne dobre. Pochvalu si v jeho prípade zaslúži určite pohodlie a najmä priestor, ktorý poskytuje. Určitú zásluhu na tom majú aj nové sedadlá, ktoré sú podstatne pohodlnejšie. Vodičove je nastaviteľné elektricky, bohužiaľ však bez pamäte. Ak si do auta sadne niekto iný, budete tak musieť nastaviť sedadlo opätovne. Škoda. Myslím, že pamäťová funkcia by nezvýšila cenu auta niekoľkonásobne.

Jasným odkazom na minulosť sú napríklad tlačidlá pre vyhrievanie sedadiel. Tie sú umiestnené štandardne v strede a svojím dizajnom pripomínajú modely dávno minulé. Na druhú stranu aspoň máte istotu, že vyhrievanie sedadiel ostane zapnuté aj potom, ako auto zamknete a opätovne naštartujete.

Veľkú pochvalu si Mitsubishi zaslúži za prepracovaný multimediálny systém. Preč je ten, ktorý ste radšej nechceli ani používať, pretože bol pomalý a neponúkal moderné možnosti pripojenia. Aktuálna verzia síce stratila možnosť prehrávania CD, ako aj efektné vyklápanie celého displeja pre prístup k mechanike, zato však ponúkne možnosti pripojenia smartfónu tak, ako sa na súčasné vozidlá patrí.

Nechýba teda pripojenie prostredníctvom Android Auto, alebo Apple CarPlay, takže si počas cestovania môžete napríklad užiť svoju obľúbenú navigáciu, alebo aplikácie pre streamovanie hudby. Okrem toho však ponúka multimediálny systém aj presné informácie o tom, aká je aktuálna spotreba a tiež o toku energie.

Nájdete v ňom tak množstvo informácií o tom, ako ekonomicky, alebo naopak dynamicky ste s autom jazdili. Samozrejmosťou je zobrazenie histórie vašej spotreby. Čo sa však ešte ani nový Outlander PHEV nenaučil je ponechanie manuálneho nulovania spotreby. Stále platí, že ak si aktivujete zobrazenie dlhodobej spotreby, vždy potom, ako auto bude stáť viac ako štyri hodiny, prepne sa toto zobrazenie na automatické.

Je to taká drobnosť, ale mňa vždy hnevala, keďže rád vidím práve dlhodobý priemer spotreby, ako spotrebu od posledného naštartovania. Keďže Outlander PHEV je vybavený aj Wi-Fi sieťou, môžete k niektorým funkciám auta pristupovať aj prostredníctvom aplikácie Mitsubishi Remote Control.

Pozrite si

Mitsubishi e-Evolution – legenda sa vracia ako SUV s umelou inteligenciou

Tá vám po spárovaní poskytne informácie o tom, na akú úroveň sú aktuálne nabité batérie vozidla, alebo o tom, koľko času ostáva do plného nabitia batérií, prípadne či je nabíjanie už dokončené. Aplikácia umožňuje aj ovládanie klimatizácie, takže predtým, ako si do auta sadnete, môžete si ho nechať vychladiť. Dokonca si môžete nastaviť aj časované ovládanie klimatizácie vo vami určených časoch. Rovnako to platí aj v prípade časovaného nabíjania batérie.

Aplikácia Mitsubishi Remote Control umožňuje zobraziť stav vozidla, teda, či máte všetky dvere zatvorené, prípadne zapnúť svetlá, alebo smerovky. Samotné prostredie aplikácie síce nie je najmodernejšie a určite by som privítal modernizáciu, ale na druhú stranu svoju úlohu plní.

Pre pripojenie k smartfónu aplikácia využíva Wi-Fi prístupový bod auta, takže je to o niečo rýchlejšie, ako keby sa jednalo o pripojenie prostredníctvom Bluetooth, ale zas k dokonalosti by som privítal napríklad možnosť pripojenia prostredníctvom LTE. K nastaveniu auta by ste tak mohli pristupovať odkiaľkoľvek.

Takto potrebujete byť pomerne blízko pri aute, aj napriek tomu, že sa používa Wi-Fi. Jednoducho, keď ste už od auta niekoľko desiatok metrov spojenie s autom sa prostredníctvom aplikácie nevytvorí a vy nebudete vedieť auto ovládať.

Poďme sa teda pozrieť na miesto, kde v prípade nového Mitsubishi Outlander PHEV došlo k najväčším zmenám. Tým miestom je pohon a samozrejme podvozok. Aj napriek svojej veľkosti je jazda s Outlanderom PHEV potešením. Podvozok je tichý a komfortný a to aj v prípade, že sa pohybujete po pomerne rozbitých cestách.

Aj dlhšia cesta nebude pre Outlander PHEV nijakým problémom a vy vystúpite aj po niekoľkých stovkách kilometrov oddýchnutí. Navyše vzhľadom na rozmery auta budú mať aj cestujúci vzadu dostatok miesta.

Keďže je Mitsubishi Outlander PHEV hybridom potešia aj také drobnosti ako 230 V (1 500 W) zásuvka pre cestujúcich vzadu. Počas cesty si tak môžete bez problémov nabiť svoj notebook, prípadne inú techniku. Rovnaká zásuvka je umiestnená aj v zadnej časti.

Toto sa hodí, ak sa vyberiete s Outlanderom PHEV spoznávať nejaké dobrodružstvá. Počas testu sme si tak spravili vďaka kávovaru pri prestávke kávičku. Malá drobnosť, ja viem, ale občas môže aj takáto drobnosť spríjemniť cestovanie.

Poslednou novinkou, ktorú Outlander PHEV prináša a pravdepodobne tou najzásadnejšou sú zmeny v prípade pohonu. Ako som už spomínal v úvode, jedná sa v tomto prípade o plug-in hybrid, takže okrem spaľovacieho motoru v ňom nájdete aj dvojicu elektromotorov. Spaľovací motor poskytuje výkon 135 koní, predný elektromotor 82 k a ten zadný 95 koní. Celkovo tak systém auta podľa výrobcu produkuje 224 koní.

Počas jazdy tak má Outlander PHEV k dispozícii tri základné jazdné režimy. Prvým je čisto elektrický režim, kedy je auto plne poháňané dvojicou elektromotorov. V tomto režime pri plne nabitých akumulátoroch prejde zhruba 50 kilometrov. Samozrejme reálny dojazd závidí od štýlu jazdy, ako aj aktuálneho počasia.

Podľa skúseností však môžem povedať, že naozaj sa Mitsubishi Outlander PHEV približuje k týmto hodnotám. Veľkým prekvapením je, že na čistú elektrinu vie ísť až rýchlosťou 135 km/h. Samozrejme tu je dojazd podstatne nižší.

Druhým režimom, ktorý Outlander používa je Sériový hybridný režim. V tomto prípade sa rovnako v maximálnej možnej miere zapájajú elektromotory, iba v prípade požiadavky o vyšší výkon sa pripojí elektro generátor, ktorý dodáva energiu batériám a je poháňaný spaľovacím motorom.

Posledným režimom, ktorý Outlander PHEV využíva je paralelný hybridný režim. V tomto režime pohonu poháňa vozidlo primárne spaľovací motor a podľa potreby výkonu sa k nemu pripájajú elektromotory. Je jasné, že v tomto režime je spotreba najvyššia a využíva sa najmä pri dynamickej jazde.

Cieľom je teda v maximálnej miere využívať dvojicu predchádzajúcich režimov. Tie sa totiž postarajú o pomerne nízku spotrebu paliva. Výrobcom udávaný údaj je však pri bežnej prevádzke nereálny. Oproti predchádzajúcej generácii ale vidieť výrazný pokrok.

Na diaľnici, alebo počas dynamickej jazdy bude spotreba výrazne stúpať nad hranicu 8 l/100km, ale v prípade, že budete podobne ako ja jazdiť skôr ekonomicky a využívať najmä každý večer nabíjanie auta cez noc, môžete dosiahnuť podstatne nižšej hodnoty.

Napríklad ja som počas testu absolvoval 600 kilometrov, pričom iba minimum som strávil na diaľnici a každý večer som Outlander PHEV nabil na plno. Výsledkom bola spotreba 2 l/100km. Ak teda budete používať auto pre jazdu v meste, pri plne nabitých batériách môžete dosiahnuť veľmi zaujímavé hodnoty spotreby.

Ak by som to ale mal zhrnúť tak, že budete využívať potenciál auta, rekuperovať, kde sa bude dať a nevyhnete sa ani diaľnici, tak sa váš dlhodobý priemer bude pohybovať niekde na úrovni 6 l/100km, alebo tesne pod touto hranicou, čo je pre podobné auto naozaj veľmi dobrá hodnota.

Mitsubishi Outlander PHEV pre rok 2019 je stále rovnako dobrým, priestranným a komfortným rodinným autom, ako tomu bolo doposiaľ. Zmeny, ktoré priniesla aktuálna verzia potešia, keďže riešia niekoľko problémov predchádzajúcich generácií. Hlavným prínosom však ostáva prepracovaný pohon, vďaka ktorému môžete absolvovať nielen viac kilometrov len na elektrinu, ale aj dosahovať podstatne zaujímavejšie hodnoty priemernej spotreby.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.