- #E-mobilita
- 3 min.
- 16.10.2023
Tak to má byť! Honda a Mitsubishi sa spojili pre udržateľnú elektromobilitu
Japonské automobilky Honda a Mitsubishi Corp sa spájajú, aby pomohli majiteľom elektromobilov vyťažiť maximum z ich vozidiel a batérií.
Niežeby to bola novinka – ďalšie využitie batérií z ojazdených elektromobilov riešia mnohé veľké automobilky (Nissan, VW, Tesla, Kia a ďalšie). Ale je pozitívnou správou, že tento trend posilnia ďalšie kľúčové značky.
Obe spoločnosti podpísali 12. októbra 2023 memorandum o porozumení, ktorého cieľom je v konečnom dôsledku zvýšiť hodnotu pre majiteľov elektrických vozidiel (EV) cez optimálne využitie auta a batérie.
Honda bude nielen predávať elektromobily, ale bude aj proaktívne pristupovať k riadeniu energie, pričom sa batérie elektromobilov budú využívať ako zdroj energie, povedal generálny riaditeľ Hondy Toshihito Mibe.
Honda a Mitsubishi preskúmajú možnosti nových podnikov s cieľom zvýšiť hodnotu ponúkanú zákazníkom v oblasti elektrických vozidiel a batérií. Zamerajú sa na dve hlavné oblasti.
Prvou bude takzvaný „Biznis celoživotného manažmentu batérií“ (Battery Lifetime Management Business), ktorého cieľom je maximalizovať hodnotu batérií inštalovaných do modelov mini-EV Honda. Ich predaj sa v Japonsku začne od roku 2024. Sofistikovaný systém monitorovania batérií má novému podniku pomôcť spravovať a maximalizovať hodnotu každej batérie po celú dobu jej životnosti – od napájania elektromobilu po jej použitie v stacionárnom úložisku energie.
Druhou oblasťou bude inteligentné nabíjanie (Smart charging) a využitie energetického manažmentu V2G. Systémy inteligentného nabíjania automaticky upravujú načasovanie nabíjania batérie elektromobilu, aby sa vyhli obdobiam energetickej špičky a optimalizovali spotrebu energie, ale hlavne náklady. V systéme V2G (Vehicle to Grid) sa budú elektromobily nielen nabíjať elektrinou zo siete, ale do siete energiu aj dodávať, aby pomohli stabilizovať lokálnu rozvodnú sieť.
Princíp je jednoduchý – v noci a mimo špičky (alebo z vlastnej fotovoltiky) lacno nabiť a v čase špičky elektrinu drahšie predať. Dá sa to využiť, samozrejme, keď nepotrebujete plne nabitú batériu pred dlhšou cestou. Je zrejmé, že nový biznis Hondy a Mitsubishi s elektrickými vozidlami bude podobný ako Tesla Powerwall so schopnosťou nabíjať batériu EV, keď sú náklady na elektrinu nízke, a vybíjať ich (dodávať do siete, alebo do domácnosti, namiesto toho, aby domácnosť čerpala elektrinu od dodávateľa), keď sú vysoké.
Honda Prologue
Po vyradení aj z úložiska budú batérie recyklované. Opätovným použitím materiálov batérií Honda aj Mitsubishi znížia celkové náklady na vlastníctvo pre majiteľov EV.
Honda začne začiatkom roku 2024 predávať svoje prvé elektrické SUV Honda Prologue postavené na platforme Ultium od General Motors. Automobilka chce dosiahnuť celosvetový predaj dvoch miliónov elektrických vozidiel do roku 2030. Je chvályhodné, že rozumným prístupom automobiliek sa postupne ekologická bilancia batérií, a EV všeobecne, ďalej zlepší.