Viaceré automobilky, ale aj letecké spoločnosti hľadajú cesty, ako zachovať pri živote spaľovacie motory čeliace tlaku elektromobility, a urobiť z nich ekologicky prijateľnú alternatívu. V prvom slede to boli biopalivá, o ktorých výrobcovia (nesprávne) tvrdia, že sú uhlíkovo neutrálne, novou métou je syntetické palivo.
Téme syntetického benzínu sme sa na našich stránkach venovali viackrát. Aj keď je hlavným problémom cena, tá sa bude časom znižovať a nakoniec by takéto uhľovodíkové palivo – ale vyrobené bez ropy, zemného plynu, či uhlia – mohlo byť životaschopnou alternatívou.
Platí to najmä v oblastiach, kde má batériová elektromobilita problém – napríklad v leteckej doprave (s výnimkou malých strojov), alebo v armádnych lietadlách.
Americké vojenské letectvo si myslí, že prvé letecké palivo bez fosílnych surovín vyrobené z CO2 je životaschopné. Ukončený vývoj paliva s názvom E-Jet ohlásila kalifornská firma Twelve z Berkeley, v spolupráci s Emerging Fuels Technology (EFT) so sídlom v Tulse. Projekt bol financovaný aj zo zdrojov amerického letectva. Nové palivo E-Jet, môžu využívať komerčné aj vojenské lietadlá.
Syntetické palivá sú drahé, ale EFT tvrdí, že jeho technologický proces prináša výťažnosť viac ako 80%, kým doterajšie postupy dokážu získať len 65% leteckého paliva z počiatočných surovín. EFT už podpísal licenčnú zmluvu s nórskou spoločnosťou Nordic Electrofuel, ktorá vyrába aj fosílne palivá.
Twelve a EFT uvádzajú, že „prúdové“ palivo E-Jet je náhradou za petrochemické pohonné hmoty a jeho použitie nevyžaduje žiadne zmeny v existujúcom dizajne lietadla ani v prevádzkových predpisoch.
E-Jet je vyrobený pomocou technológie transformácie uhlíka v novom elektrochemickom reaktore s patentovaným katalyzátorom, v ktorom reaguje CO2 získaný z atmosféry a H2O, pričom vzniká syntézny plyn CO + H2. Z neho sa potom syntetizuje uhlíkovo neutrálne letecké palivo.
„Účinnosť a zodpovednosť za životné prostredie sa navzájom nevylučujú.“
Roberto Guerrero, US Air Force
E-Jet je pripravený na použitie a certifikovaný s rovnakou kvalitou a výkonom, ako klasické palivo, ale má o 90% nižšie emisie uhlíka počas životného cyklu, keďže uhlík v ňom obsiahnutý bol získaný zo vzduchu a nie vyťažený zo zeme. Okrem toho obsahuje oveľa menej kontaminantov ako benzín, preto je jeho spaľovanie čistejšie.
Syntetický letecký benzín by mohol skresať uhlíkovú stopu leteckej dopravy, aj keď cena stále zostáva témou na diskusiu. Kým však nebudú vyvinuté životaschopné alternatívy na báze vodíka – tie by pomohli pri vrtuľových strojoch, čo však s tryskovými motormi? – je práve syntetické palivo možným riešením.
Určite lepším, ako takzvané „udržateľné letecké palivo“ (Sustainable aviation fuel / SAF), ktorým chcú americké letecké spoločnosti vo veľkom nahradiť klasický letecký benzín.
Airlines for America (A4A), organizácia, ktorá zahŕňa spoločnosti United Airlines, Southwest, Delta, American a ďalšie, oznámila v marci cieľ do roku 2030 vyrobiť a nasadiť 2 miliardy galónov (7,57 mld. litrov) udržateľného leteckého paliva SAF. To je vyrábané z použitého kuchynského oleja, živočíšnych tukov a ďalšieho bioodpadu a pri spaľovaní vytvorí okrem emisií CO2 aj ďalšie „bonusy“ znečistenia.