Neriešiť dojazd elektromobilu a dobíjať batériu priamo za jazdy? Takéto možnosti prinesú nabíjacie cesty, ktoré chcú pre elektromobily vybudovať vo Švédsku.
Prebiehajú testy
Špeciálna infraštruktúra sa zatiaľ testuje na úseku cesty s dĺžkou 2 km neďaleko Štokholmu, ale ekonomika, aj technológia tohto konceptu vyzerá zaujímavo. Švédsko vážne uvažuje o vybudovaní siete takýchto nabíjacích ciest, ktoré umožnia elektromobilom prejsť krajinu z jedného konca na druhý bez potreby zastavenia na nabíjacej stanici.
Nejde pritom o bezdrôtové nabíjanie, o akom niektorí experti tiež uvažujú. To však predstavuje kvôli stratám pri bezdrôtovom prenose veľmi zlú alternatívu – nech nám Nikola Tesla odpustí.
Švédsky koncept nabíjacích ciest pripomína hračkársku autodráhu, pri ktorej sú autá napájané z vodivej zbernice prostredníctvom klzného zberača.
Energia sa prenáša z dvoch stôp koľajnice na ceste prostredníctvom pohyblivého ramena pripevneného na podvozok auta, ale pri predbiehaní sa rameno automaticky odpojí. Elektrifikovaná cesta je rozdelená na 50 m úseky, pričom jednotlivé časti sú napájané iba vtedy, keď sa nad nimi nachádza vozidlo.
Prúd sa odpojí aj keď sa vozidlo zastaví. Systém dokáže vypočítať spotrebu energie vozidla a náklady za elektrickú energiu vie adresne priradiť konkrétnemu vozidlu a užívateľovi.
Infraštruktúra nemusí byť príliš hustá
Švédsky projekt eRoadArlanda predstavuje zatiaľ len krátky 2 km úsek, ale Švédsky úrad pre dopravu má rozsiahle plány. Švédi síce nemajú v úmysle elektrifikovať všetkých 500 000 km ciest v krajine, ale na celoštátne pokrytie to ani nie je potrebné.
Na pohodlné cestovanie elektromobilmi by stačilo pokryť diaľnice a hlavné trasy, čo predstavuje približne 20 000 km ciest.
„Ak elektrifikujeme 20 000 km ciest prvej triedy, určite to postačí,“ povedal Hans Säll, generálny riaditeľ spoločnosti eRoadArlanda. „Vzdialenosť medzi dvoma hlavnými trasami nie je nikdy väčšia ako 45 km, čo elektromobily môžu hravo prekonať bez potreby dobíjania“.
Niektorí odborníci sú presvedčení, že by postačilo elektrifikovať 5000 km diaľnic a hlavných ciest.
Priaznivá ekonomika
Očakáva sa, že elektrifikované nabíjacie cesty nebudú stáť viac ako 1 milión eur za kilometer, čo by podľa The Guardian bolo 50-krát lacnejšie ako budovanie tratí pre mestské električky.
Zároveň ide o praktickejší koncept, ako trolejové trasy pre elektrické kamióny , ktoré vyvinul a testuje Siemens.
Vybudovanie takýchto ciest by zároveň mohlo motivovať výrobcov elektromobilov, aby do nich inštalovali batérie s nižšou kapacitou. To by sa premietlo do ich priaznivejšej ceny a aj do zníženia uhlíkovej stopy.
Samozrejme, pri niekoľko tisíc kilometrovom sumáre ciest, na ktorých by bolo potrebné uvedené úpravy vybudovať, sa náklady vyšplhajú na miliardové sumy v eurách.
Ak by sa však zároveň redukovala potreba budovania nabíjacích staníc, suma vychádza v oveľa priaznivejšom svetle.
Otvorenou zostáva otázka, ako sa takéto zbernice zabudované do vozovky budú správať v zimných podmienkach, v mrazoch a pri masívnom snežení. Riešením by bol integrovaný ohrev, ktorý by dokázal odstrániť prípadný ľad a sneh.