Jedným z hendikepov leteckej dopravy je nutná poloha letísk na perifériách miest a s tým spôsobené komplikácie a časové straty pri premiestňovaní sa do cieľa. Železničná, ani autobusová doprava tento problém nemá a nebude ho mať ani chystaný Hyperloop.
Ale aj pre lietadlá môže existovať východisko. Môže sa ním stať hybrid lietadla a vlaku, ktorého koncept rozvíja konzorcium Clip-Air pod vedením Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu v Lausanne (École polytechnique fédérale de Lausanne, EPFL).
https://www.youtube.com/watch?v=amS6E0PP72Q
Predstavte si, že lietadlo s krídlom tvaru delta, podobné americkému neviditeľnému bombardéru Stealth si pripojí pod trup trojicu vagónov moderného rýchlovlaku a odletí s nimi na vzdialené letisko.
Tam sa jeden, alebo viacero vagónov odpojí a po koľajniciach, prípadne po ceste pokračuje ďalej do cieľovej stanice. Cestujúci pritom neopustia sedadlá na ktorých sedeli počas letu. Namiesto zháňania taxíka, alebo kyvadlovej dopravy z letiska, sa dopravia priamo do centra.
Každá kapsula má niesť maximálnu hmotnosť 30 ton nákladu alebo 450 cestujúcich, čo je podobná kapacita ako Airbus A320. Pri troch kapsuliach by to znamenalo až 1350 cestujúcich, čo je už veľmi zaujímavé číslo. V trojici závesných kapsúl by však zrejme boli kombinované vagóny pre pasažierov, aj pre nákladnú dopravu, prípadne palivo.
Vedci však uznávajú, že vývoj takéhoto hybridu je behom na dlhé trate, Podľa Clip-Air si vývoj plnohodnotného lietadla s troma kapsulami vyžiada desaťročia úsilia. Prototyp o veľkosti súkromného lietadla však konzorcium plánuje vyvinúť do 5 až 10 rokov. Ďalší, stredne veľký vývojový prototyp pre 150 pasažierov by sa mohol objaviť v horizonte 10 až 15 rokov.
Finálna verzia s troma kapsulami si však podľa odhadov vyžiada až 50 rokov vývoja, čo z hľadiska futurológie znamená to isté, čo nekonečno. Nikto totiž nedokáže hodnoverne odhadnúť technologický pokrok na pol storočia dopredu.