Reklama

Suzuki Vitara Hybrid poteší cenou i hybridným pohonom

TECHBOX

Suzuki Vitara dostala druhý dych. Jednoducho ponúka to, čo dnes od spoľahlivého rodinného auta za dostupnú cenu očakávate.

Nechýbajú moderné technológie, vrátane hybridného pohonu, ktorý šetrí nielen prírodu, ale aj vašu peňaženku. Vyskúšali sme si ju v praxi.

Rozhodli sme sa, že vám na našich stránkach postupne predstavíme najnovšiu verziu kompaktného SUV Suzuki Vitara Hybrid, o ktorom si myslíme, že je ideálnou rodinnou voľbou. V predchádzajúcej časti seriálu sme sa venovali dizajnu a interiéru, teraz sa dozviete, ako sa nám s Vitarou jazdilo.

Obsah pokračuje pod reklamou

Prvé čo vás milo prekvapí je spracovanie. Najmä sedadlá v našej výbave, ktoré kombinujú poťah zo syntetickej kože a semišu, si vás na krátkych, ale i dlhých cestách budú doslova hýčkať. Dokonca nechýba praktické bočné vedenie, ktoré skutočne podrží aj v ostrejších zákrutách. Prekvapí vás aj priestor vpredu, tak vodič ako i spolujazdec sa budú cítiť komfortne aj na dlhšej ceste na dovolenku.

Model Vitara si viete dopriať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, akú sme jazdili aj my v redakcii, alebo sa môžete rozhodnúť aj pre robotizovanú prevodovku AGS, ktorá spája výhody manuálnej a automatickej prevodovky s pocitom priameho radenia. Treba uznať, že stupne sa na manuálnej prevodovke radili presne, hlava výborne zapadne do rúk, jednoducho vidieť tu dlhoročné skúsenosti výrobcu. Nám sa páčila aj posuvná lakťová opierka, kde si nájde svoju polohu každý.

Interiér je na svoju triedu veľmi dobre odhlučnený, čo pomôže k tomu, aby ste si užívali dodávaný audio systém, ktorý nás milo prekvapil. Nejde síce o žiadny „značkový“ audio systém, preto sme od neho nemali veľké očakávania, ale kvalita zvuku patrí jednoducho k tým lepším, čo môžete vo svojom aute mať. Suzuki Vitara Hybrid sa ponúka v dvoch hybridných verziách, a to ako mild-hybrid a tzv. full hybrid.

V našom prípade sme mali k dispozícii mild-hybridnú verziu, ktorá sa dodáva s 1,4 BOOSTERJET motorizáciou s priamym vstrekovaním paliva a turbodúchadlom. Treba uznať, že vzhľadom na hmotnosť auta ide o pomerne svižnú motorizáciu, výkon je totiž 95 kW a 129 koní! Dobrou správou je, že túto motorizáciu s pohonom predných kolies môžete mať v základnej výbave Comfort v akciovej cene už za 19 990 eur. My sme však mali k dispozícii pohon všetkých 4 kolies a najvyššiu výbavu Elegance+, tu sa akciová cena vyšplhala na 25 640 eur. Keď však zistíte, čo všetko výbava ponúka, budete modelu ťažko hľadať konkurenta.

Poďme však k samotnému mild-hybidnému pohonu. 48 V systém SHVS Mild Hybrid pozostáva zo 48 V integrovaného štartér-generátora s funkciou elektromotora, 48 V Li-Ion batérie a 48 – 12 V meniča DC/DC. Vďaka zvýšenému prívodu napájacieho napätia v porovnaní s bežnými 12 V sa zvyšuje množstvo energie rekuperovanej pri brzdení a zároveň miera asistencie elektromotora v záujme znižovania spotreby paliva a optimalizácie jazdného výkonu. Rekuperáciu pritom vidíte priamo na prístrojovom panely vďaka bielej ikone nad rýchlomerom.

Systém optimalizuje spotrebu paliva. Ak však vyhodnotí, že požadujete rýchlu akceleráciu, zvýši krútiaci moment elektromotora, čím zvýši krútiaci moment spaľovacieho motora pomocou jednej z dvoch dostupných funkcií (kontrola dodávania krútiaceho momentu alebo zvýšenie krútiaceho momentu). Elektromotor pritom v špecifických situáciách udržiava voľnobežné otáčky motora, čím prispieva k zníženiu spotreby paliva. Ak radi sledujete to, kedy sa využíva aj elektromotor, či nabíja batéria hybridného systému, stačí si na palobnom počítači nastaviť pohľad na hybridný systém vášho modelu Suzuki Vitara Hybrid.

Vďaka hybridnému pohonu je Vitara Hybrid skutočne úsporným rodinným SUV. Ak by ste mali pohon 2WD podľa metodiky WLTP by ste sa mali dostať na spotrebu 5,4 – 5,6 l/100 km. V našom prípade, s pohonom všetkých štyroch kolies 4WD, je to o kúsok viac, a to 5,8 – 6,1 l/100 km.

Aká je prax? Musíme uznať, že WLTP hodnoty sa nielenže dajú dosiahnuť, ale kľudne viete na vybraných úsekoch jazdiť aj úspornejšie. Priznáme sa však, že sme si počas skúšania novinky nedávali pozor, no naša dlhodobá spotreba sa po prejdení 410 km ustálila na hodnote 6,7 l/100 km. To považujeme za výbornú hodnotu, auto bolo väčšinu času plne naložené, jazda dynamická a gro trás tvorili diaľnice, kde sme išli maximálnou povolenou rýchlosťou. Efektivite pohonu tak patrí palec hore. Rozhodne v tomto prípade dokážete jazdiť aj v rozsahu, aký udáva výrobca, čo nie je bežnou praxou.

Pozrite si

Suzuki Vitara Hybrid je rodinné SUV v skvelej forme a za výbornú cenu

Zaujímavé je, že na palubnom počítači si môžete sledovať viacero parametrov, a to napríklad akceleráciu, brzdenie, spotrebu za jednotlivé časy trasy, ale aj čas kedy je hlavný motor vypnutý, pričom vidíte aj úsporu na palive v ml. Jazda s mild-hybridnou verziou Suzuki Vitara vás jednoducho bude baviť.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ak sa rozhodnete pre full hybridný systém, ktorý ale taktiež nemusíte nabíjať doma zo zásuvky, k dispozícii budete mať 1,5 litrový DUALJET štvorvalcový benzínový motor s menším výkonom 75 kW/102 koní. V tomto prípade systém ponúka úspornú hybridnú aj elektrickú jazdu. Skladá sa okrem motora aj z jednotky motor-generátora (MGU), systému prevodovky AGS a napájacieho agregátu (140 V lítium-iónový akumulátor a menič). Vysoko efektívna jednotka MGU s vysokým výkonom umožňuje jazdu
aj čisto na elektrický pohon. Tešte sa na ešte väčšie ticho v interiéri.

Čo je dobré, umožňuje tiež jazdu na elektrinu pri cúvaní a vypĺňa medzeru krútiaceho momentu pri rozpojenej spojke pre plynulejšiu jazdu počas radenia prevodových stupňov. Počas spomaľovania hybridný systém získava veľké množstvo kinetickej energie na dobíjanie batérie a pomáha udržiavať dostatočnú kapacitu batérie. Ak sa rozhodnete pre túto motorizáciu, pripravte sa na výbavu Premium a akciovú cenu 24 900 eur, ak si vyberiete pohon 2WD.

Dobrou správou je, že Suzuki Vitara Hybrid je dostupná aj ako štvorkolka. Mimochodom, prípatok za pohon všetkých 4 kolies nie je vysoký. Pri výbave Premium je to 1 800 eur. Systém ALLGRIP pritom nadväzuje na úspechy Suzuki s vývojom pohonu 4 kolies, kde prvý pohon prišiel už v roku 1970. Jazdné režimi si môžete vybrať pomocou samostaného kruhového ovládača na stredovom tunely.

K dispozícii sú 4 jazdné režimy, a to automatický, športový, na snehu a uzamknutý. Aký režim máte zvolený vidíte aj na multifunkčnom farebnom displeji palubného počítača a treba uznať, že grafika pri výbere režimov je jedna z najkrajších, akú sme kedy v autách videli.

Ako to teda funguje? Ak máte automatický režim, tak je prioritou nízka spotreba paliva pri bežných jazdných podmienkach, pričom v prípade detekcie prekĺzavania dochádza k prepnutiu do režimu pohonu štyroch kolies. V športovom režime sa presúva vyšší krútiaci moment na zadné kolesá a upraví sa vám aj odozva na stlačenie plynového pedála.

V zime určite radi využijete režim na snehu, ktorý je ideálny na zasnežené, nespevnené a inak šmykľavé povrchy vďaka vyššej trakcii počas akcelerácie a podpore stability. Odporúčame využiť aj uzamknutý režim, ktorý je určený na rozbeh vozidla zo snehu, blata alebo piesku. Systém dodá viac krútiaceho momentu zadným kolesám. Praktický je aj pomocný systém pre zjazd z kopca, ktorý je tiež súčasťou výbavy Suzuki Vitara Hybrid 4WD.

Páči sa vám Suzuki Vitara Hybrid? Len pripomíname, že toto vydarené rodinné SUV začína na akciovej cene 19 990 €. Tešte sa aj na ďalšie časti nášho seriálu, kde vám priblížime, čo všetko ponúka infotainment a aké asistenčné systémy v novinke nájdete.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.