Reklama

Sú požiare elektromobilov skutočným strašiakom?

Zdroj | Leoš Kučera MV-GR HZS ČŘ
Juraj Procházka
Zdroj | Leoš Kučera MV-GR HZS ČŘ
Zdroj | Leoš Kučera MV-GR HZS ČŘ

Batérie majú tú nepríjemnú vlastnosť, že pri skrate elektród dokáže vytvoriť veľké skratové prúdy, ktoré kvôli vyvíjanému teplu môžu spôsobiť požiare, v najhoršom prípade dokonca aj výbuch.

K takémuto skratu môže dôjsť pri mechanickom poškodení batérie, keď sa napríklad pri havárii elektromobilu prerazí separátor (to môžu pri batériách s tekutým elektrolytom spôsobiť aj dendridy na elektródach), alebo pri továrenskej chybe. Požiare batérií sme už zažili pri mobiloch a sporadicky sa objavujú aj pri elektromobiloch. Zo štatistického hľadiska ide o úplne zanedbateľné čísla, lenže to nie je pre novinové titulky dostatočne pútavá informácia.

Pozrite si

Najlepšia obrana je útok. Bosch zvýši bezpečnosť elektromobilov výbuchmi

Omnoho zaujímavejšie je búšiť do tam-tamov, keď nejakú Teslu, alebo BMW zachváti požiar a špekulovať o tom, či elektromobilita nie je náhodou cestou do horúcich pekiel.

Takto sa koncom júna médiá v Česku aj na Slovensku „potešili“ správe o požiari plug-in hybridu BMW 330e priamo v showroome jedného z pražských autosalónov. Dramaticky popísali, ako hasiči museli horiace vozidlo najprv schladiť a následne vytlačiť mimo budovy, kde ho celé ponorili do kontajneru naplneného vodou.

Desivo vyzerajúci scenár je však pritom pri hasení elektromobilov celkom bežný. Na rozdiel od spaľovacích áut je totiž požiar batérií väčšinou skrytý a postupuje zvnútra. Viditeľný je, až keď zachváti časti interiéru, alebo karosérie. Z rovnakého dôvodu je potrebné aj po uhasení nechať auto, alebo vrak v karanténe až 24 hodín, aby sa dosiahla istota, že sa požiar opäť nerozhorí.

Zdroj | Team-BHP.com

Napriek vysokým výkonom, ktoré dodávajú batérie elektromobilov a vysokým teplotám, vyvolaným chemickými procesmi hlavne pri rýchlonabíjaní, nie sú elektromobily a plug-in hybridy z hľadiska vzplanutia rizikovejšie, ako autá poháňané benzínom, naftou, alebo LPG.

Pre posádku môže byť výbuch benzínovej nádrže, napríklad pri havárii, fatálnejší, ako požiar batérie. Vzhľadom na špecifiká však môže byť hasenie horiaceho elektromobilu pre hasičov náročnejšie. Okrem iného aj preto, že v jeho rozvodoch elektriny sa nachádza aj životu nebezpečné napätie.

Zdroj | INSIDEEVs

Problémy s batériami sa, samozrejme, občas vyskytujú a pri nepriaznivej kombinácii okolností dokážu spôsobiť aj požiar. Aktuálne automobilky BMW, Hyundai aj Ford riešia prehrievanie batérií.

Zdroj | Teslarati

BMW v súčasnosti zvoláva do servisu takmer 27 tisíc plug-in hybridov X1, X2, X3, X5, aj radov 3, 5, a 7 a v podstate všetky elektrické modely vyrobené od 20. januára do 18. septembra tohto roku. Dôvodom sú možné závady batérií. Do niektorých batérií od čínskeho CATL a kórejského Samsungu SDI sa mohli dostať nečistoty, ktoré môžu spôsobiť skrat s nebezpečnými následkami, ktoré sme spomínali vyššie.

Pozrite si

Nové batérie Tesla 4680 prežijú elektromobil aj 3x

Problémy sa sporadicky objavujú aj pri iných značkách elektrifikovaných áut. Avizoval ich aj Ford, Hyundai a nevyhli sa ani Tesle. V súvislosti s bezpečnosťou elektromobilov sú nádejnou cestou Li-ion batérie s pevným elektrolytom, ktoré majú byť odolné voči požiarom a navyše energeticky efektívnejšie a aj lacnejšie.

V tejto oblasti však bude trh zrejme značne diverzifikovaný, pretože dnes sú všetky automobilky odkázané na dodávky batérií od externých výrobcov, aj keď mnohé majú vlastný vývoj a chystajú aj vlastnú produkciu. Jedným z najkomplexnejších hráčov je v tomto smere Tesla, ktorá už má vlastnú Gigafabriku na batérie a pripravuje aj vlastnú výrobu samotných batériových článkov novej generácie.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.