Vybudovať si dobré meno medzi motoristami zaberie pár rokov. Tejto úlohy sa bravúrne zhostila automobilka Toyota, ktorá svojimi modelmi dokázala získať reputáciu kvalitných, spoľahlivých, moderných, dlhovekých vozidiel aj na Slovensku.
Toyotu Yaris pozná zrejme každý motorista. Na novom modeli Yaris Cross sme prvýkrát jazdili už koncom jari v španielskej Mallorke a už vtedy sme skonštatovali, že ide o vydarený facelift, ktorý bravúrne zvládne jazdiť nielen v mestskom prostredí, ale i mimo neho.
Výhody
- komfort jazdy
- odhlučnenie
- výbava a kvalita interiéru
- digitálny kľúč
Nevýhody
- menu pre asistentov v skratkách
- menej miesta vzadu
Ak si položite otázku, prečo sú Toyoty také obľúbené, odpoveď motoristov jednoznačne bude obsahovať, že náklady na údržbu sú oproti iným značkám v porovnaní s najazdenými kilometrami minimálne. Motory sú totiž stavané na najazdenie mnohých kilometrov.
Nečudo, že na testovanie ktoréhokoľvek modelu od Toyoty sa v redakcii tešíme, inak to nebolo ani pri Toyote Yaris Cross 4×4. Toto kompaktné vozidlo svojimi rozmermi je výbornou voľbou pre bežný mestský život, no zároveň vám vie ponúknuť i výlety do prírody, pritom sa dokážete dostať i do náročnejších terénov, kde potrebujete vyššiu svetlú výšku, či pohon 4×4. Ako býva zvykom pri tejto značke, aj tento model zaujme svojím vydareným exteriérom, ktorý je neprehliadnuteľný. Ak sa nebojíte farieb a zvolíte zaujímavú farebnú kombináciu budete jednoznačne pútať pozornosť.
Boli sme zvedaví, koľko miesta nám ponúkne interiér, keď všetci vieme, že Yaris patrí medzi malé vozidlá SUV segmentu B. Tu potešíme hlavne pasažierov vpredu, kde nájdu dostatok priestoru nad hlavou, na nohy a skutočne vydarene tvarované sedadlá. Horšie je to vzadu, troch dospelých by ste pohodlne isto nikam neodviezli, ale dvaja s výškou 180 cm cestu zvládnu, i keď komfort, najmä na nohy, bude výrazne obmedzený. Ak by sme uvažovali o Toyote Yaris Cross ako o rodinnom vozidle, tak s malými deťmi bude plniť svoju úlohu postačujúco.
Milým prekvapením bol batožinový priestor, ktorý ponúka 320 l. Pod hlavným priestor sa nachádza menší, určený na rezervnú pneumatiku, resp. povinnú výbavu. Yaris prešiel aj našim „testom fľašou“, teraz sme si bezproblémovo odložili 1,5 l minerálku do odkladacieho priestoru v dverách.
Toto vozidlo je proste štýlovka ako zvonka tak zvnútra. Interiér má množstvo odkladacích priestorov, je vybavený mnohými modernými technológiami, má nový veľký 10,5″ dotykový displej infotainmentu a 12,3″ digitálny prístrojový štít. Môžete si na ňom zvoliť štyri režimy zobrazenia Smart (elegantný), Causal (neformálny), Sporty (športový) a Tought (drsný). Prístrojový štít v našom prípade dopĺňal aj 10″ head-up displej. Nechýba hlasové ovládanie, bezdrôtové nabíjanie, dvojica USB-C portov, Android Auto či Apple CarPlay. Má tiež veľmi dobrú parkovaciu i panoramatickú kameru, vylepšené asistenčné systémy a to nie je zďaleka všetko čo priniesol modelový rok 2024.
Multimediálny systém, známy Smart Connect, prináša jednoduché a pomerne intuitívne používanie, oproti predchádzajúcej verzii sa nám zdalo oveľa svižnejšie. Integrovaná cloudová navigácia má systém nepretržitého pripojenia, čím sme získali prístup k aktuálnym informáciám o doprave, trasách. Prirodzene, ak chcete využívať externú navigáciu zrkadlením cez smartfón, nie je problém, tak sme to robili aj my.
Nový Yaris prináša veľké zlepšenie v oblasti akustického komfortu. Nečudo, automobilka zapracovala, pri novej Yaris Cross sa zamerala až na 4 oblasti potláčania hluku. K ľavému úchytu motora pridala dynamický tlmič, k sacej hadici pripevnila rezonátor, na prístrojovej doske vymenila vnútorný tlmič z jednovrstvovej na trojvrstvovú konštrukciu a hornému tlmiču hluku kapoty pridala ďalšiu vrstvu plsti. Svoje pri tlmení hluku v interiéri zohráva i použitie hrubšieho skla, ktoré je na čelnom skle, predných a zadných bočných oknách. Práve týmito vylepšeniami odstránila vytýkané neduhy predchádzajúcej generácie. Že sa jej to podarilo potvrdzuje i naša spokojnosť pri testovaní.
Rozdiel medzi deklarovanou a reálnou spotrebou bol 0,4 l (výrobca udáva 4,4 až 5,4 l/100 km). Uvedomujeme si však, že sme zo 700 km najazdili zhruba 500 km na diaľnici, náš priemer bol 5,8 l/100 km. Vzhľadom na výkon a pohon 4×4 to však nie je zlá hodnota. Musíte rátať, že sa s kombinovanou spotrebou pod 5 litrov nedostanete. Nám sa to aspoň nepodarilo.
Toyota má síce intuitívne ovládanie, avšak vo všetkých modeloch si neodpustí svoj typický čierny humor. Ak si chcete nastaviť asistentov, resp. prejsť menu a pozrieť sa, čo všetko máte aktívne, čaká na vás odkaz od kryptografov z Japonska. Veď posúďte:
Myslíme si, že Toyota Yaris osloví mladých, seniorov, ale i dámy, ktoré túžia po spoľahlivom cestnom spoločníkovi priťahujúcom pohľady. Je to praktické a bezpečné vozidlo s výkonným, no pomerne úsporným hybridným pohonom. Benzínový motor má výkon 68 kW (92 k), maximálny výkon hybridného systému je 97 kW (130 k). Pri jazde je poháňaná najmä predná náprava, pohon zadných kolies sa aktivuje len v prípade potreby, napríklad ak systém zistí stratu priľnavosti, zvýši výkon a pomôže vyjsť na kopec, alebo cez nerovný povrch.
Cena Toyoty Yaris Cross začína na 23 490 €, teraz v akcii dokonca už od 22 590 €. My sme testovali najvyšší model s pohonom 4×4. Za nami testovanú verziu Premiere Edition aktuálne zaplatíte 29 990 €, neakciová cena je 32 190 €. Oproti výbave Executive sme mali 2-farebné lakovanie karosérie, 10″ projekčný head-up displej, parkovací automat Toyota Teammate Advanced Park, 360° panoramatický monitor, digitálny smart kľúč a prevedenie interiéru & exteriéru v dizajne Premiere Edition.