Na vývoji kozmickej lode Starship a prvého stupňa Super Heavy, spolu s novou generáciou raketových motorov Raptor pracuje SpaceX už niekoľko rokov. A pracuje naozaj tvrdo.
Šéf SpaceX Elon Musk, ktorý sa na vývoji aj sám aktívne podieľa, pred časom uviedol, že firma v prípade Starship využíva rovnakú rýchlu iteráciu, akú použila pri vývoji úspešného nosiča Falcon 9.
Jeho prvý stupeň dnes rutinne pristáva na kozmodróme, alebo, kvôli úspore paliva častejšie na plávajúcej plošine, aby mohol byť znovu nasadený. Rekord je zatiaľ 6 opakovaných štartov, ktoré má za sebou booster B1049. Naposledy 18.augusta dopravil do vesmíru 10. misiu družíc Starlink a opäť úspešne pristál.
Cesta vývoja pokus-omyl je síce rýchla, no náročná, a zlyhania sa zákonite objavujú. Hneď prvý prototyp Starship, označený Mk1, v novembri 2019 nezvládol kryogénny tlakový test a explodoval na štartovej rampe. Nádrže v tom čase neboli natankované palivom, ale stlačeným (tekutým?) dusíkom, takže pri výbuchu nedošlo k požiaru.
Neskôr sa uskutočnila séria testov s ďalšími prototypmi a opäť to bolo pestré. Začiatkom apríla na texaskej základni Boca Chica počas tlakovej skúšky explodoval prototyp Starship SN3. Jeho nástupca SN4 síce prešiel touto fázou testov úspešne, ale 29. mája 2020 prototyp Starship SN4 explodoval počas 4. statického zážihu motora Raptor.
Medzitým s prototypom SN7 vykonala SpaceX tlakovú skúšku, pri ktorej malo dôjsť k cielenej deštrukcii. Na nádrži sa síce objavila prasklina, ale prototyp napodiv skúšku prežil a konštruktéri trhlinu opravili. Prototyp bude zrejme využitý pri ďalších testoch.
Nasledoval prvý veľký úspech, keď sa s prototypom Starship SN5 podaril prvý skok do výšky 150 m a následné úspešné pristátie. Udalosť si môžete pozrieť vo videu. Keďže prototyp mal len jeden motor Raptor umiestnený asymetricky mimo osi, stroj stúpa v mierne naklonenej polohe.
Teraz je na rade ďalšie dvíhanie „latky“. S prototypom SN8 chce letieť SpaceX až do výšky 18 kilometrov a následne vertikálne pristáť. Starship SN8 už nevyzerá ako lietajúce „obilné silo“, ako v prípade SN6, ale bude vybavený špičkou a stabilizačným krídielkami.
Nedávne prototypy v tvare „plechoviek“ – SN5 a SN6 – mali na vrchu namiesto skutočného kužeľa simulovanú hmotnosť a nemali klapky na riadenie letu. V priebehu týždňa by mal byť prototyp SN8 dokončený a potom podstúpi niekoľko testovacích statických zážihov. Po kontrole má nasledovať 18 km dlhý let do stratosféry a pristátie.
Kedy sa uskutoční prvý let SN8 nie je isté, závisí to aj od úspešnosti pozemných skúšok. SpaceX požiadala o povolenie na vykonanie prvého výškového letu začiatkom februára.
Hoci 18 kilometrov je ešte ďaleko od hranice vesmíru, ktorá je väčšinou udávaná vo výške 100 kilometrov, pre SpaceX pôjde o dôležitý míľnik. Pravdepodobne to bude posledný stupienok predtým, než testovacia verzia Starship poletí na obežnú dráhu. Podobný proces absolvoval aj Falcon 9, s testovacím prvým stupňom určeným na motorické pristávanie s názvom Grasshopper.
https://www.youtube.com/watch?v=2_6upNxYIJI
Práve sa rodiaca kozmická loď Starship predstavuje technologicky revolučné riešenie, ktoré, ak sa podarí uviesť do praxe, položí základy pre vesmírnu turistiku, aj k letom na Mesiac a k iným planétam.