Reklama

Stratégia Company of Heroes 3 na Xboxe a bláznivá arkáda We Love Katamari Reroll

Zdroj | Relic / SEGA
Michal Korec
Zdroj | Relic / SEGA
Zdroj | Relic / SEGA

Medzi top peckami roka ako nová Zelda či Diablo IV vychádzajú aj stredné či menšie tituly. A bola by škoda sa na ne nepozrieť, lebo o slovo sa hlási žánrovo pestré kúsky.

Company of Heroes je výborná strategická séria a tentokrát to skúša v konzolovej verzii. A We Love Katamari Reroll, to je bláznivá vec, kde budete zliepať guľe a posielať ich do vesmíru.

Zdroj | Relic / SEGA
Obsah pokračuje pod reklamou

Company of Heroes 3 Console Edition

Na konzolách to skúša ďalšia silná strategická značka. Company of Heroes je známa séria, ktorá si bežne získala srdcia hráčov na PC, ale preniesť kvalitné ovládanie na konzoly resp. gamepad, to je samostatná výzva. Obsah hry môže byť skvelý, no ak vás ovládanie brzdí, ťažko si ho vychutnáte. Našťastie, táto verzia sa s ním popasovala relatívne dobre, i keď isté výhrady sa môžu nájsť.

Najprv obsah hry – Company of Heroes je stratégia z druhej svetovej vojny, ktorá sa tentokrát sústredí na dva zaujímavé fronty, po tutoriáli ponúkne nemeckú a taliansku kampaň. I keď tá nemecká vás zavedie aj do Afriky, kde natrafíte aj na „púštnú líšku“ alias Erwina Rommela. Predtým si strihnete nultú misiu (slúži ako tutoriál), kde sa učíte všetky potrebné finesy: ako ovládať jednotky po bojisku, kam ich posielať, ako zvládať nižšie i vyššie počty. Kto je na čo dobrý, kde má zase slabiny. Ako budovať jednotky a mať aj variabilnú armádu. Naučíte sa zajímať kľúčové body, nepriateľské stanoviská i budovy a strhne sa riadna mela s tankami či húfnicami.

Zdroj | Relic / SEGA

Tou najzaujímavejšou vlastnosťou hry nie je iba pestrá paleta jednotiek a budov, ale dualita herného štýlu. Štandardne všetko prebieha v reálnom čase: hýbete sa vy, aj vaši protivníci, útočíte, budujete, bránite, staviate. ALE… hocikedy si môžete hru zastaviť do tzv. Tactical Pause módu, kedy sa čas zastavíte, no vy môžete rozdávať príkazy. To je spôsob, ktorý sme spoznali vo viacerých taktických RPG, a takto v stratégii má iné čaro. Má to navyše obrovskú výhodu, že keď sa tempo bitiek dostane do vyšších otáčok, máte takto šancu ho trošku zvoľniť a stále byť pánom situácie.

V hre sa toho navyše nedeje málo a miestami máte čo robiť, aby ste ustriehli, čo sa deje. Máte dostatočný limit na počet jednotiek či treba budovať kasárne? Máte k dispozícii všetky typy budov na postavenie a už sú aj na pľaci? A čo vývoj vojakov? Inžinieri sú kľúčoví a neraz zohrajú väčšiu rolu ako palebná sila. O tankoch, húfniciach a ich jednotlivej špecializácii ani nehovorím. Misie sú intenzívne v oboch kampaniach a to ešte riešite aj ďalšie dilemy ako staranie sa o infraštruktúru, podporu lokálneho odboja či občas riskantného ťahu na opustenú základňu či skupinu jednotiek, ktorá vám bráni v postupe.

Zdroj | Relic / SEGA

Autori vám navyše kladú dilemy a dávajú na výber rozhodnutia, ktoré neskôr ovplyvnia smerovanie bitiek. Vaši spojenci totiž nemusia byť jednotní v návrhoch, iný tip má americký a odlišný britský generál a je na vás, ktorého si osvojiť a získať kúsok jeho lojality – za ňu plynú aj určité výhody ako dodatočné schopnosti či výhodnejšie jednotky. Inak prebiehajú bitky a stratégia podľa očakávania s jedným rozdielom – viac ako kedykoľvek inde sa tu spoliehajú jednotky i lídri na tzv. cover systém (krytie). Ideálne palebné pozície sú spoza pieskových vreciek, múru či budovy, takto môžete dlhšie bojovať či si udržať kúsky zdravia.

Vy ako generál môžete nasadiť aj správne ťahy v dobrom čase a získať prevahu – či ide o bombardovanie, združovanie väčšieho počtu jednotiek armády alebo rozhodovanie, či skúsenejšiu jednotku nasadíte do akcie až neskôr a prvú palebnú líniu obstarajú čerstvo vyrobené skupiny. Atmosféra oboch prostredí je výborná, či ide o talianske mestečká a vidiek, resp. africké púšte a osídlia.

Zdroj | Xbox

Esenciálna otázka napokon bude znieť – ako sa to hrá na konzole? Recenzovaná Xbox Series X verzia ukázala, že je to spočiatku fuška, ale veľa trikov sa dá naučiť. Ovládanie kamery a bojiska je ľahké, no jednotky a budovy majú vlastné podmenu cez kolesá (vyvoláte ich bez bočné tlačidlá gamepadu) a páčkou si vyberáte, čo chcete robiť. Pár hodín trvá si zvyknúť, čo kde je, no to nie je iba vina konzolovej verzie, takto funguje interface a treba sa pripraviť, že budete veľa klikať. Treba sa najviac naučiť v prvých misiách, ktoré ešte nie sú také intenzívne – a práve tam padne vhod možnosť zastaviť si hru.

Grafika Xbox Series X verzie je celkom pekná, oceňujem rôzne úrovne zoomu či deštrukciu prostredí, kde odlietavajú malé kúsky a autori sa venujú detailom. Efektne vyzerajú výbuchy, ničenie tankov i jednotiek, no zvuk je skôr štandardný a v ňom vás prekvapí máločo. Je cítiť, že hru nové konzoly bez problémov zvládnu, ale nie je tu tlak na vysoké rozlíšenie či veľmi detailné textúry.

Zdroj | Xbox

Možno to na prvý pohľad neznie ako jasné odporúčanie, no konzolová verzia Company of Heroes 3 obstála dosť dobre. Najmä vďaka dvom silným kampaniam, skirmish a celkovému obsahu. Ak máte šancu ísť do PC verzie, asi ste tak už vo februári urobili. No ak máte iba konzolu a milujete stratégiu z druhej svetovej vojny, tu je adept na zváženie.

PLUSY: poctivá strategická hrateľnosť, kvalitné kampane a misie, autentické prostredia a bitky, Tactical Pause systém výborne funguje, efektná deštrukcia
MÍNUSY: ovládanie je náročné a nemá všetky finesy PC verzie, priemerny zvuk

Obsah pokračuje pod reklamou

Company of Heroes 3 Console Edition vyšla 30. mája 2023 na Xbox Series a PS5. Pôvodná PC verzia vyšla už 23. februára 2023.

Zdroj | Steam

We Love Katamari REROLL + Royal Reverie

Séria Katamari Damacy je tu už viac ako 20 rokov a je to jedna z absolútnej najbláznivejších vecí, aká sa dostala z Japonska do sveta. Na jednej strane obsahuje bizarný príbeh, kde vládca The King of All Cosmos a jeho syn princ putujú po rôznych častiach univerza. Obaja čosi bľabotajú, ale je to kúzelná výplň medzi tými hrateľnými časťami.

Na druhej strane je originálny herný koncept, kedy sa s princom vydávate dole na rôzne planéty. Vašou úlohou je zväčšovať guľu z okolitých predmetov. Funguje to tak, že začínate na určitej ploche, guľa má priemer pár centimetrov a úlohou je kotúľať ju vpred (vzad, nabok), aby sa na ňu postupne nalepili rôzne pohodené predmety okolo. Guľa dokáže na seba nalepiť všeličo – ale vždy platí, že sú to najmä menšie kúsky ako je ona sama.

Zdroj | Steam

Čím je guľa väčšia, tým robustnejšie predmety sa na ňu dokážu dostať – napríklad na začiatku idete okolo menšieho kvetináča, no ešte ho nemôžete zlopnúť, iba kvietky či štipce okolo. No príďte neskôr, keď guľa dosiahla dvojnásobné rozmery ako ten kvetináč a zrazu sa ho môžete zmocniť. To mení celý dizajn levelu – začínate totiž v malom, na rôzne predmety sa najprv treba vyštverať a zrazu ste veľkí ako ony. Na konci levelu je neraz pravidlo, že tým najväčším predmetom je to, čo ste dokázali vytvoriť a čo princ tlačí vpred.

Znie to super a bola by to relaxačná záležitosť, kde sa doslova váľajú gule… akurát je tu aj prísny časový limit a s tým budete neraz bojovať. Zadania totiž fungujú tak, že máte určený priemer gule (napríklad 15 cm) a časový limit (napríklad 200 sekúnd), za ktorý ho máte dosiahnuť. Tam prestáva sranda, zväčšovanie neprebieha úplne rýchlo – potrebujete sa umne pohybovať, vedieť kam nasmerovať guľu a kde sú vhodné predmety na akvizíciu. Ale v tom je aj zábava: nepreletíte levelom na prvý raz, hľadáte si taktiku ako sa do časového limitu zmestiť a zvládnuť čo treba.

Zdroj | Steam

Po každom leveli nasleduje pokec s kráľom, ktorý potom vami vytvorenú guľu doslova posiela na oblohu a vo vesmíre má svoje miesto. Celá grafika i dialógy sú mimoriadne štylizované, svet hýri farbami, no je v ňom aj čosi chaotické. Postupne objavíte skvelé dizajny a svety hračiek, papierníctva, kníh či denných predmetov – neskôr budete gúľať celé autá, člny alebo budovy, mosty a hory. Hra sa nehanbí, že vzorec točí prakticky dookola. Je natoľko originálny, že si s ním vystačí a mení iba prostredie či kus príbehu. Ale na chvíľkové odreagovanie či pár večerov to stačí.

Na grafike je sčasti vidieť, že originál je už 18 rokov starý, ale pokiaľ nevytasíte rovno 65-palcovú TV, ale čosi menšie, budete si lahodiť. Kúzlo spočíva v estetickej, nie úplne ostrej grafike a navyše dobrej hudbe. Tiež štylizovanej, naplnenej rôznymi zvukmi a pípaniami. A moderná verzia má aj co-op či verzus módy, takže vyžitie nenájde iba sólo hráč.

Zdroj | Steam

Séria Katamari je niečo neuveriteľne zábavné, preto je fajn, že na ňu Bandai Namco nezabudlo a remaky ju udržujú nažive a aj na nových systémoch – kedysi ju mali iba fanúšikovia PlayStation, dnes je aj na PC či Xboxe a Switch.

PLUSY: bláznivá hrateľnosť, jednoduché, no chytľavé levely, dobré výzvy a prostredia, štylizovaná grafika, co-op a verzus módy
MÍNUSY: občas hnevá kamera

We Love Katamari REROLL+Royal Reverie vyšla 2. júna 2023 na Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4, Switch a PC.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.