Vedeli ste, že pri strate či odcudzení dokladov v zahraničí môžete o doklady požiadať aj elektronicky? Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR totiž poskytuje službu Vybavovanie náhradných cestovných dokladov.
Postup je jednoduchý, funguje aj bez použitia eID karty. Zaručený elektronický podpis sa totiž pre spracovanie elektronického formulára nevyžaduje. Služba je dostupná 24 hodín denne.
Ako to funguje?
Služba je určená pre občanov Slovenskej republiky v zahraničí. Prostredníctvom nej môžete odoslať žiadosť o náhradný cestovný doklad príslušnému zastupiteľskému úradu SR, kde si rezervujete stretnutie pre vybavenie žiadosti.
Ak použijete eID kartu, komunikácia prebehne prostredníctvom eDesk schránky, vďaka čomu sa urýchli proces podania žiadosti a výrazne sa zníži riziko, že budete musieť prísť na zastupiteľský úrad viackrát. Ako sme však spomínali, službu môžete využiť i bez použitia eID karty. Služba nie je zadarmo, poplatky sa odvíjajú od konkrétneho zastupiteľstva.
Žiadosť o o náhradný cestovný doklad podáva občan Slovenskej republiky. Ak dovŕšil 15 rokov, no je mladší ako 18 rokov, je potrebné pripojiť k žiadosti súhlas zákonného zástupcu. Za občana Slovenskej republiky mladšieho ako 15 rokov podáva žiadosť zákonný zástupca. V osobitných prípadoch je možné vydať náhradný cestovný doklad pre dieťa do 15 rokov bez predloženia žiadosti zákonným zástupcom (ak dieťa v zahraničí sprevádza iná dospelá osoba).
Každá osoba, pre ktorú sa žiada o vydanie dokladu týka, sa musí osobne dostaviť na zastupiteľský úrad za účelom nasnímania biometrie.
A teraz to najdôležitejšie
Aby ste získali náhradný cestovný odklad, potrebujete mať pripravené tieto doklady:
- akýkoľvek doklad (aj po platnosti) kde je uvedené rodné číslo a fotografia žiadateľa. Poteší informácia, že náhradný cestovný doklad sa vyhotovuje na počkanie;
- 2 farebné fotografie pasového formátu – ale len vtedy, ak si ich vyžiada zastupiteľský úrad;
- ak je osoba mladšia ako 15 rokov, žiadosť podáva zákonný zástupca, ktorý sa musí preukázať dokladom totožnosti (aj neplatným) a rodným listom mladistvého (ak dieťaťu ešte nebol vystavený slovenský rodný list, nemusí byť vydaný v SR).
Postup pri využití e-služby
Postupovať musíte podľa týchto bodov:
- vyplnenie elektronického formulára (je to voliteľné riešenie, avšak odoslanie vyplneného elektronického formulára skráti váš strávený čas na zastupiteľskom úrade);
- rezervácia stretnutia na príslušnom zastupiteľskom úrade – po odoslaní rezervácie príde do vašej eDesk schránky, resp. na e-mail správa pre potvrdenie rezervácie stretnutia. Je dôležité ju potvrdiť;
- odoslanie formulára a rezervácia na zastupiteľský úrad.
Podrobný popis pre použitie elektronických služieb MZVaEZ SR nájdete v dokumente Používateľská príručka elektronických služieb.
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR má ešte jedného pomocníka, ktorého môžete na cestách môžete využiť na cestách. Je to mobilná appka Svetobežka.
Aplikácia je šikovnou mobilnou pomôckou pre slovenských turistov. Je rozdelená na 6 hlavných sekcií: V núdzi v zahraničí, Registrácia pred cestou, Cestovanie, V čom spočíva konzulárna pomoc, Stredisko pre pomoc občanom a Slovenské zastupiteľstvá.