Reklama

Stojí za tie peniaze? Dilema menom Dacia Duster Hybrid [test]

Lissett Pliešovská

Dacia už niekoľko rokov razí úspešnú cestu k motoristom, ktorým prináša nové alebo vynovené vozidlá. Výberom modelov zaujala mladých, starých, aktívnych, mužov aj ženy.

Praktickosť, všestrannosť a atraktívny dizajn v kombinácii s bezkonkurečnou cenou jednoznačne osloví i tých, ktorí by si sen o novom aute pri iných automobilkách nevedeli splniť.

90 %
Kompaktné SUV láme rekordy v celej Európe. Dacia Duster dostala hybridný pohon, automat a mimoriadne vydarenú karosériu. Pri pohľade na cenu však vidíme, že 3. generácia prišla o označenie ľudové SUV.

Výhody

  • vydarený dizajn
  • spotreba
  • svetlá výška
  • modulárny systém You Clip

Nevýhody

  • cena hybridnej verzie
  • tvrdé plasty v interiéri
Obsah pokračuje pod reklamou

Nový Duster prišiel už v svojej 3. generácii a opäť jednoznačne potvrdil, že svoje postavenie nemieni prepustiť, má čo ponúknuť a aj naďalej bude silným konkurentom pre iných. Nevytratí sa z našich ciest, naopak ostane naďalej ich súčasťou rodiny, ktorá sa bude rozrastať.

Ak sa pozriete pozorne na Duster 3. generácie, určite zbadáte, že inšpiráciu na svoje krivky čerpal aj od iných značiek, napríklad tu nájdete istú podobnosť hranatých podbehov s Toyotou Yaris Cross ako aj hranatosť karosérie. Kompaktné mestské SUV vypustilo nemoderné zaoblené tvary, nepríťažlivé zadné svetlá a zastaraný interiér.

Keď sa pozriete na jeho bočné prelisovania a naozaj pekne schované kľúčky zadných dverí, vysokú prednú kapotu, hranatú zadnú časť, konečne oku lahodiace zadné svetlá, plastové prvky vyrobené čiastočne z recyklátov, tak nám dáte za pravdu, že proste automobil je štýlovejší, robustnejší, efektnejší a jednoznačne pútajúci pozornosť. Za zmienku stojí i jeho vysoká svetelná výška, ktorá vám umožní zvládnuť i mierne náročnejší terén. Samozrejme, záleží od pohonu, v tomto prípade by bol vhodnejší pohon všetkých štyroch kolies.

Interiér po otvorení dverí na vozidle zanechá na vás prvé dojmy ešte pred odskúšaním jazdných vlastností. Naše boli také rozpačité, uprieť sa nedá, že vidno istý krok vpred, chápeme i cenovú politiku automobilky, ale tvrdých plastov je tam bohužiaľ stále dosť i napriek pomerne vydarenému dizajnu a farebnému prevedeniu. V stredovom tuneli sa nám páčilo umiestnenie malej poličky, ktoré sa javilo ako veľmi praktické.

Chválime i kompaktnú veľkosť automatickej prevodovky. Sedadlá sú pohodlnejšie ako v novom Joggeri, ktorý sme testovali pred dvomi týždňami, vystupujúce bočnice vás udržia pri jazde v prudkých zákrutách. Ak ste rodina s tínedžermi s rozmermi dospelákov nemusíte zúfať, smelo ich usadíte na zadné, dostatočne hlboké sedadlá, kde budú mať dostatok priestoru na nohy, aj nad hlavou. Nebudú mať pocit, že sú natlačení ako sardinky, i keď Duster nie je extra široké vozidlo. Duster má dĺžku 4 343 mm, šírku 1 813 mm a rázvor 2 657 mm. Objem batožinového priestoru je 430 l (maximálne 1 609 l).

Pozrite si

Prvá jazda na hybridnej Dacii Duster s automatom [prvé dojmy]

Dacia zapracovala aj na doplnkoch a tak si viete k Dustru dokúpiť množstvo rôznych interiérových doplnkov, vo vyšších výbavách sú mnohé už súčasťou balíku. Je to modulárny systém You Clip. Praktické je hlavne ich upevnenie na ľubovoľných miestách v interiéri – vedľa volantu, na stredovom tuneli spolujazdca, na opierkach hlavy, na bokoch kufra i na jeho veku. Ak by niekto oponoval a tvrdil, že je to zbytočnosť, za nás je to maximálne praktické riešenie, ktoré vám umožní uložiť doplnkové príslušenstvo či nápoje.

Modernizácia prekrytia na hlavnej obrazovke priniesla slušnú grafiku s efektívnym ovládaním, nájdete tu všetky potrebné nastavenia, jazdných asistentov. Za zmienku stojí premyslený prístup, ktorý umožňuje vypnutie štandardne zapnutých systémov, ktoré nám neraz znepríjemňujú jazdu svojimi upozorneniami. Po naštartovaní stačí naľavo od volantu stlačiť dvojklikom tlačidlo. Tieto nastavenia si môžete personalizovať, mnohí motoristi uvítajú vypnutie zvukového signálu systému ISA.

Obsah pokračuje pod reklamou

Informácie o jazde sa zobrazia na farebnom 7” prístrojovom štíte. Stredový displej infotainmentu má 10″, je mierne naklonený k vodičovi . Obe obrazovky síce nie sú najvyššej kvality, no stále sú slušne čitateľné i za prudkého svetla, bohužiaľ o kamerovom systéme sa to nedá povedať, ten vám poskytne obraz v nízkej kvalite, zdalo sa nám, že je nižšia, ako pri testovanom Joggeri. Napriek 360° kamerovému systému tu nenájdete 360° zobrazenie, môžete si len prepínať medzi jednotlivými kamerami. V Dustri si naďalej užijete aj ovládanie fyzickými tlačidlami, čo uľahčovalo ovládanie klimatizácie i hlasitosti.

Pomerne netradične je riešené mechanické ovládanie hlasitosti a vypnutie displeja. Tlačidlá sa totiž nachádzajú na vrchnej ploche obrazovky, pre ich stlačenie sa musí vodič, resp. spolujazdec nakloniť. Je však jasné, že sa nebudú často využívať. Regulácia hlasitosti je na volante a vypnúť displej infotainmentu možno nikdy nebudete potrebovať. Poteší bezdrôtová podpora Android Auto/Apple CarPlay a dva USB-C porty. Pod nimi sa nachádza miesto na smartfón s indukčnou nabíjačkou. Na obrázku (hore) vidíte spomínanú poličku na odkladanie ďalšieho príslušenstva. Ďalšie dva USB-C porty sú k dispozícii pre cestujúcich vzadu.

Keďže sme jazdili na hybridnej verzii, nemuseli sme sa trápiť s nabíjaním. Elektrický motor pomáhal pri rozbiehaní, akcelerácii a podieľal sa na nižšej spotrebe vozidla. Tá je veľmi dobrá pri jazde v meste a na okresných cestách. Na diaľnici sa mierne zvýši, ale stále ide o veľmi dobré hodnoty. Konkrétne nám pri jazde po meste ukazoval palubný počítač spotrebu zhruba na úrovni 5,2 až 5,4 l/100 km. Pri dlhších jazdách to bolo zhruba 5,5 l/100 km a na diaľnici do 5,9 l/100 km. Všetko je, samozrejme, závislé od štýlu jazdy, rýchlosti a jazdných podmienkach.

Hybridný systém má maximálny výkon 140 koní a krútiaci moment 148 až 205 Nm (pri 3 600 ot./min). Skladá sa zo 4-valcového benzínového motora s objemom 1,6 l a výkonom 90 koní a dvoch elektromotorov. Duster totiž využíva HSG (High-Voltage Starter Generator), čo znamená, že štartovanie spaľovacieho motora a radenie prevodových stupňov obsluhuje HSG, pohon v elektrickom režime zabezpečuje hlavný elektromotor.

Pozrite si

Dacia Jogger Hybrid so spotrebou LPG? [test]

Cena verzie Essential ECO-G 100 začína na 17 490 €. Hybrid vo výbave Expression a Journey začína na 25 890 €, resp. 25 290 €. Redakcia TECHBOX.sk testovala Duster Hybrid 140, ten mal už mal cenu 27 320 €. V doplnkovej výbave sme mali okrem príplatkovej farby béžová Sandstone aj 18″ disky kolies z ľahkých zliatin, balíky parkovanie + technológia + shark anténa + multifunkčný držiak You Clip.

Nový Duster si zachováva robustné rozmery, vysokú svetlú výšku a jazdné vlastnosti, ktoré (najmä v prípade hybridného ústrojenstva) spolu s prijateľnou spotrebou dávajú tomuto SUV plusové body. Zamrzí však, že príchod nových technológií posúva cenovku výrazne vyššie a pre mnohých motoristov sa z hybridnej verzie stane nedostupný model.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.