Na Slovensku sa už stalo pravidlom, že nič nefunguje poriadne, na prvý pokus a každá ohlásená zmena sa predĺži, pozmení, alebo úplne zruší. Donedávna strašilo Slovákov to, že si musia meniť svoje e-občianske preukazy (e-OP), tvorili sa rady pred klientskymi centrami, kulmovala nervozita. Ten, kto mal na všetko čas opäť vyhral. O čo ide?
Štát pracuje na dočasnom riešení, ktoré umožní fungovať aj so starým čipom. Roman Mikulec a štátny tajomník ministerstva pre informatizáciu Ján Hargaš odkázali, že v blízkom čase predstavia riešenie, ktoré umožní riešiť elektronickú agendu aj iným spôsobom ako s novým e-OP. Portál Živé.sk priniesol informácie ako by to malo vyzerať.
Redakcii potvrdili dva nezávislé zdroje, že dočasným riešením má byť použitie zdokonaleného elektronického podpisu. Štát to síce ešte neschválil, no kľúčoví ľudia sú s týmto riešením stotožnení. Ako to bude fungovať?
Stále pôjde o proces podpisovania s e-OP, akurát sa namiesto kvalifikovaného elektronického podpisu použije tzv. zdokonalený elektronický podpis. Ten nevyžaduje použitie čipovej karty. Toto núdzové riešenie síce nie je na rovnakej úrovni bezpečnosti, ale spojenie s čipovou kartou a bezpečnostnými kódmi by mala ostať stále veľmi vysoká.
31. 12 2022 majú byť znefunkčnené certifikáty pre kvalifikovaný elektronický predpis, od januára by sa nedokázali podpísať používatelia s e-OP vydaných do 20. 6. 2021. Núdzovým riešením v januári požiadate cez internet a aplikáciu eID klient o nový certifikát. Samozrejme, musíte poznať svoj BOK (bezpečnostný osobný kód), ktorým sa prihlasujete na štátne weby. Tento proces beží už dnes pre certifikáty pre KEP. Vydanie certifikátu cez internet pre vytváranie kvalifikovaného elektronického podpisu funguje už dnes. Proces cez aplikáciu eID klient je pomerne jednoduchý.
Štát zatiaľ toto riešenie nezverejnil, prioritou je, aby si čo najviac v používateľov vybavilo nový e-OP. Okrem toho, pre rozbehnutie núdzového riešenia musí štát prispôsobiť aplikáciu eID klient, aby dovolila vydanie certifikátu pre vytváranie zdokonaleného elektronického podpisu. Okrem toho ho budú musieť akceptovať všetky relevantné informačné systémy a napokon – musí to dostať legislatívny rámec.
Živé.sk uvádza že „dnes totiž zákon v prípade finančnej správy exaktne hovorí, že elektronické podania poslané cez jej podateľňu musia byť podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom. Výnimku majú len subjekty, ktoré využívajú alternatívny spôsob – po uzavretí špeciálnej dohody o elektronickej komunikácii“. Dôležité je, že aj samotný zákon o e-Govermente ráta s variantou používať aj inú alternatívu, než je kvalifikovaný elektronický podpis, spomína sa napríklad uznaný spôsob autorizácie.
Zatiaľ je toto núdzové riešenie v rannom štádiu, štát dokonca ešte ani neobjednal potrebnú technológiu, ktorej dodanie má trvať zhruba 6 mesiacov. V hre sú totiž aj iné riešenia. Prvé však prináša zvýšené bezpečnostné riziko, druhé má predstavovať podpis klikom, to presadzuje združenie Slovensko.Digital. Malo by sa používať všade, kde vám pri podaní na papieri stačí vlastnoručný podpis. Poslednú, naozaj krajne núdzovú možnosť načrtol šéf sekcie IT verejnej správy Peter Kopáč. Pre Živé.sk pripustil, že ak zlyhajú iné cesty, stále by mohol štát akceptovať aj podpisy vytvorené neplatnými (revokovanými) certifikátmi.
Nech to dopadne koncom roka akokoľvek, dve veci sú isté. Štát nás v tom nenechá a nájde dočasné riešenie. Odstátie si radu na výmenu občianskeho preukazu sa však zrejme nevyhnete. Počas tých dlhých chvíľ nejedného z nás zrejme napadne myšlienka, či sa nebude to isté opakovať aj o rok.