Minulý týždeň vyštartovala nosná raketa Falcon Heavy 9 a právom vzbudila veľký záujem. Aká vlna šialenstva sa rozpúta počas štartu a po ňom, keď vynesie Starship si radšej ani nepredstavujme, pričom to má byť už v roku 2021.
Jonathan Hofeller, viceprezident komerčného predaja SpaceX, povedal, že spoločnosť pokračuje v rozhovoroch s potenciálnymi zákazníkmi pre prvé komerčné uvedenie tohto systému do prevádzky. Termín spustenia má byť už o dva roky.
„Diskutujeme s tromi rôznymi zákazníkmi, teraz hovoríme, že je to prvá misia,“ povedal Hofeller na konferencii APSAT v Indonézii. „Všetko sú to telekomunikačné spoločnosti,“ dodal.
Starship bude schopný vyniesť 20 ton materiálu na geostacionárnu obežnú dráhu, alebo vyše sto ton na nízku obežnú dráhu Zeme. Systém je vybavený deväťmetrovou kajutou, ktorá je určená pre posádku kozmickej lode pri letoch na Mesiac a Mars.
Spoločnosť plánuje vykonať do ostrého štartu Starshipu viacero testovacích letov, ktoré majú demonštrovať spoľahlivosť štartovacieho systému pre klientov a stlmiť akékoľvek obavy zo strany poisťovacích spoločností.
SpaceX v apríli predviedla skok s prototypom Starshipu, ktorý sa nadvihol len pár centimetrov od zeme, budúce testy však dosiahnu vyššie nadmorské výšky.
SpaceX chce nahradiť súčasné čiastočne opätovne použiteľné odpaľovacie zariadenia Falcon 9 a Falcon Heavy s plne použiteľným posilňovačom Super Heavy booster a Starship. „Falcon 9 a Falcon Heavy budú asi fungovať tak dlho, ako ich budú chcieť zákazníci,“ povedal Hofeller. „Ak ich urobíme zastaranými tým, že majú lepší produkt a nižšiu cenu, skvelé.“
Hofeller uviedol, že zľavnené ceny SpaceX dávali prvým zákazníkom misií Falcon 9 s predprúdovými boostrami v prvej fáze. Elon Musk, zakladateľ SpaceX, minulý rok povedal, že predtým lietali posilňovacie misie za cenu „okolo 50 miliónov dolárov“, čo je o 62 miliónov mene než bola bežná suma. Musk povedal, že ceny SpaceXu budú aj ďalej klesať.
Hofeller zopakoval, že ceny budú naďalej klesať zavedením Super Heavy a Starship. „Úplne opätovne použiteľný charakter štartovacieho systému umožňuje tieto nízke ceny.“
„Byť plne opätovne použiteľný otvára nové možnosti misie,“ pokračoval. „Mohli by sme potenciálne zachytiť satelit a priniesť ho. Je to veľmi podobné raketoplánu v tomto priestore. Takže máme tento nástroj a my vyzývame priemysel: čo by ste s ním urobili?“
SpaceX skúmala, či je Falcon 9 plne použiteľný, ale zápasila so spomalením horného stupňa. Úsilie o spomalenie hornej etapy by odčerpalo energiu, ktorá by sa inak použila na prepravu užitočného zaťaženia.
SpaceX opätovne použila jeden booster Falcon 9 v prvej fáze už trikrát. Verzia 5 bloku rakety, ktorá debutovala minulý rok, je určená až pre desať štartov bez výraznej renovácie. SpaceX má v pláne použiť jeden booster Falconu 9 ešte päťkrát do konca roka 2019.