Reklama

SpaceX bude "hrobárom" ISS, rozhodla NASA

Zdroj | NASA
Juraj Procházka
Zdroj | NASA
Zdroj | NASA

Od roku 1998 prevádzkuje Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) päť vesmírnych agentúr: CSA (Kanadská vesmírna agentúra), ESA (Európska vesmírna agentúra), JAXA (Japonská agentúra pre výskum vesmíru), NASA (Národný úrad pre letectvo a vesmír) a ruská vesmírna korporácia Roscosmos. Vesmírna stanica má od roku 2000 nepretržite stálu posádku, ale každý príbeh sa raz skončí.

ISS, najdrahší projekt v doterajšej histórii, skončí pravdepodobne v roku 2030. Do tohto časového horizontu sa stanicu rozhodli prevádzkovať USA, Japonsko, Kanada a zúčastnené krajiny ESA. Rusko sa zaviazalo pokračovať v prevádzke stanice minimálne do roku 2028.

Samotný zánik ISS bude impozantným divadlom, pretože po navedení na nižšiu obežnú dráhu sa postupne rozpadne a zhorí v atmosfére. K tomu jej ale bude musieť dopomôcť kozmický ťahač, ktorý síce zatiaľ neexistuje, ale jeho dodávateľ je už známy. NASA si vybrala spoločnosť SpaceX, aby deorbitovala Medzinárodnú vesmírnu stanicu na konci jej životnosti.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

NASA chce „deorbitový remorkér“, ktorý v roku 2030 stiahne ISS z vesmíru

SpaceX postaví kozmickú loď US Deorbit Vehicle (USDV) schopnú stiahnuť 430-tonovú vesmírnu stanicu, aby z veľkej časti zhorela v atmosfére a trosky dopadli do Tichého oceánu. Kontrakt v hodnote 843 miliónov dolárov oznámili minulú stredu.

Zdroj | NASA

SpaceX loď USDV vyvinie pre NASA, ktorá sa stane aj jej vlastníkom – na rozdiel od nákladných lodí Dragon 2 a Cygnus a pilotovaných lodí Crew Dragon (a v budúcnosti aj Starliner), ktoré lietajú pre NASA na základe zmlúv. Informácie o navrhovanej lodi zatiaľ zverejnené neboli, ale niektoré vlastnosti sa dajú dedukovať. Podľa dokumentov NASA bude pre deorbitáciu ISS potrebné znížiť jej rýchlosť o 57 m/s (205 km/h), na čo spotrebuje kozmická loď 9 ton paliva. Súčasná nákladná loď Dragon 2 by túto úlohu zrejme nezvládla. Musela by získať minimálne väčšie palivové nádrže. Možnou alternatívou by na tento účel mohla byť vyvíjaná nákladná loď Dragon XL, určená na zásobovanie budúcej lunárnej orbitálnej stanice Gateway.

Zdroj | NASA

Na lunárnej orbitálnej stanici Gateway pracujú partneri ISS (už prebieha výstavba jednotlivých komponentov) okrem Ruska. Rusko však spolupracuje s Čínou na vlastných projektoch pilotovaných letov na Mesiac.

Loď Dragon XL je údajne navrhovaná tak, že môže zostať zakotvená na stanici viac ako 12 mesiacov a zároveň by jej motory mali byť dostatočne výkonné na deorbitáciu ISS. Aké riešenie jednorazovej lode USDV však SpaceX nakoniec zvolí sa dozvieme možno až o niekoľko rokov.

Zdroj | NASA

Umelecká predstava orbitálnej stanice Gateway

„Výber US Deorbit Vehicle pre Medzinárodnú vesmírnu stanicu pomôže NASA a jej medzinárodným partnerom zabezpečiť bezpečný a zodpovedný prechod na nízku obežnú dráhu Zeme na konci prevádzky stanice. Toto rozhodnutie tiež podporuje plány NASA pre budúce komerčné destinácie a umožňuje nepretržité využívanie vesmíru v blízkosti Zeme,“ uviedol vo vyhlásení Ken Bowersox, riaditeľ vesmírnych operácií agentúry NASA.

Stanica ISS obieha Zem každých 90 minút vo výške tesne nad 400 km a bola domovom tisícok vedeckých experimentov v mikrogravitácii, ktoré skúmali všetky možné javy od procesu starnutia u ľudí až po receptúry nových typov materiálov.

Pozrite si

Štvrtý letový test Starship: Veľký úspech SpaceX s dramatickým finále

Inžinieri tvrdia, že vesmírne laboratórium zostáva štrukturálne v poriadku, hoci napríklad v ruskom segmente došlo v posledných rokoch k niekoľkým incidentom. Niektoré z nich však boli spôsobené zásahom mikrometeoritov. Mimochodom, Rusko uvažuje po ukončení stanice o odčlenení ruského segmentu, ktorý by sa mohol prevádzkovať naďalej ako samostatná stanica. Zároveň však Roskosmos pripravuje vlastnú menšiu orbitálnu stanicu ROSS.

Zdroj | Roskosmos / RSC Energia

Druhá fáza ruskej vesmírnej stanice ROSS

Obsah pokračuje pod reklamou

V každom prípade je však potrebné navrhnúť riešenie na likvidáciu stanice ISS po skončení jej životnosti. Ponechaná osudu by nakoniec sama nekontrolovane spadla späť na Zem, čo by však predstavovalo potenciálne ohrozenie obyvateľstva.

Podľa konzervatívnych scenárov mala ISS skončiť už v roku 2025, neskôr bol termín posunutý na rok 2028 a súčasný medzník v roku 2030 je zrejme definitívny. NASA dúfa, že kým sa tak stane, niekoľko súkromných konzorcií uvedie na obežnej dráhe do prevádzky svoje komerčné vesmírne stanice. Štátne vesmírne agentúry sa zamerajú na projekt vybudovania platformy Gateway na obežnej dráhe Mesiaca.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.