- #Aplikácie a hry
- 8 min.
- včera
South of Midnight - atmosférická akcia z bažín USA s veľkou dávkou mystiky
Xbox Game Studios majú celkom produktívny rok. Po výbornej RPG Avowed už stihli priniesť Age of Mythology Retold na PlayStation 5 a rozšíriť hru o novú civilizáciu – a teraz servírujú úplne nový projekt.
South of Midnight je unikátna akcia miešaná so skákačkou. Odohráva sa na juhu USA v bažinách, ktoré jej dávajú veľkú dávku mystiky, množstvo symbolov i unikátnu atmosféru.
Keď nám povodeň zobrala domček…
Začiatok hry vám ukáže nečakaný výjav – žiadne epické intro o zloduchovi s túžbou zničiť svet či hrdina trpiaci stratou pamäte, ale citlivo natočená hádka matky a dcéry Hazel. Mamka sa síce ponáhľala domov, no ešte sa chcela zastaviť v útulku, dcéra si balí veci, aby mohli spolu ujsť pred hroziacou povodňou. Zrazu mama dcére káže, aby išla skontrolovať, či aj susedia nepotrebujú pomoc – no kým sa Hazel vráti, utrhne sa kus domu a ten sa spolu s mamou vnútri začne plaviť po rozbúrenej rieke nevedno kam…
Hazel sa pokúsi poprosiť o radu aj odcudzenú starú mamu, no nepochodí úplne podľa predstáv (ešte ju aj zavrie na noc do izby). A tak sa vydáva na vlastnú päsť po prúde rieky hľadať ich domček, no paralelne si všíma akési nečakané výjavy, vízie, nástroje a neskôr aj neprajné entity. Netrvá ani hodinu, keď zistí svoju pravú identitu – má schopnosti tzv. weavera, t.j. dokáže vidieť modrasté spojivá a nitky sveta, zaobchádzať s netradičnými nástrojmi (niektoré sú dobré na boj, iné tvorbu), ovládať temnú mágiu a mať rôzne vízie.
Práve tie vízie sa stanú aj súčasťou deja – akoby sa opakovane odkladala hlavná línia (nájsť mamu) a do popredia tlačila južanská mytológia. Čo je úplne v poriadku, už v druhej kapitole začnú výjavy minulosti či niektoré postavy hrať prím a budete si skladať ich osudy medzi skákaním po šutroch či plošinách. Mystika je silná, často prítomná a výborne vložená do kontextu: pocity straty, hnevu i bolesti nie sú v hrách bežné.
Mikropríbehy a odlišné levely
A kam to celé smeruje? Dozviete sa po 14 kapitolách… South of Midnight sa dá prejsť cca za 10-12 hodín, čo po prerátaní vyjde 30-50 minút na kapitolu a mikropríbeh: ideálna dĺžka na učenie sa mechanizmov, aj vstrebávanie noviniek. Netrvá dlho, kým sa do hry dostane kopa postáv a hoci máte stále pocit, že iba niekoho sledujete, dostanete svoj priestor. Novinka mieša reálnych ľudí i nadprirodzené postavy, takže sa máte na čo tešiť – a k tomu aj rôzne fantastické postavy a alegórie. Napríklad o zamotávaní problémov do sietí a tých, čo by ich dokázali rozmotať.
Ale kde začína miera fantázie a končí realita? Pri pohybe predmetmi akoby levitovali a vy ich prenášate kúzlami? Alebo na chrbte veľkého tvora, ktorý slúži ako skvelý transport i spoľahlivý spoločník. Čím ste ďalej, tým viac táto fantasy jazda opantáva – a nezabúda miešať aj dobrú dávku emócií.
Na začiatku i konci hry však dominuje jedna téma – dospievanie, preberanie zodpovednosti i dozretie charakteru. Hazel má tesne pred vysokou školou a táto cesta je viac ako iba nezabudnuteľné prázdniny – autori ju v druhej polovici hry rozvíjajú do väčšej miery a prerod je citeľný.
Čary-máry, skoky, aj utkané siete
V jadre je South of Midnight akčná behačka z pohľadu tretej osoby. Takže vás čakajú priestorové výzvy, kde a ako sa dostať, čo preskočiť, kam sa vyštverať alebo ako si pomôcť odhodením prekážky či jej zviditeľnením. Orientácia v priestore si vyžaduje cvik, ale autori neschovávajú úmyselne cestičky, skôr vám občas dajú na výber či zablúdiť do nepovinných miest a niečo tam nájsť.
Esenciou je totiž zber bodíkov na vylepšovanie vašich vlastností a bojových schopností. Na jednej strane môžete máchať zbraňou a vytvárať kombá. No cez bočné tlačidlá sa dajú využiť špeciality typu privinúť si nepriateľa k sebe, omráčiť ho alebo využiť protiúder – akurát špeciality nemožno používať hneď za sebou, ale postupne sa nabíjajú a vy ich musíte správne dávkovať.
Už v tretej kapitole zistíte, že Xbox ovládač je plný priradených špecialít – LT, RT, LB, RB, niektoré využijete na ceste cez prekážky, iné v boji. Samotný boj sa šetrí na vyhradené priestory, akoby arény, kde sa na vás valia nepriatelia a im vzdorujete. Po porazení každého možno získať štipku zdravia, okrem toho nájdete zelené špirály, ktoré vám jednorazovo zdravie doplnia. Aj na nižších obtiažnostiach bývajú arény a boje tuhé – nie nezdolateľné, ale musíte správne taktizovať a využívať schopnosti i zbrane.
Južanská nátura, kde sa desaťročia využívali otroci na zber bavlny z plantáž, sa pretavila aj do vašej výbavy. Preto máte zrazu rôzne háky, vretená, klbká a dokonca aj plyšáka. Nemenej originálni sú aj oponenti – rôzne magické stvorenia, príšery inšpirované folklórom, ale aj rôzne zvery z bažín. Niektorí sú unikátni, takže uvidíte iba jednu ozrutu počas hrania, na iných si zvyknete a prídu opakovane.
Hrateľnosť strieda skákačkové momenty so súbojmi vo vytýčených arénach – a niekedy si radšej vystačíte s prieskumom ako bojom. No South of Midnight všetko dávkuje a dáva na výber – zhltnete štyri kapitoly naraz alebo postupne?
Čím ste ďalej, tým je príbeh a mytológia zaujímavejšia. Preto sa netreba báť, že hrateľnosť možno nie je taká originálna ako prostredia – bohato si vystačíte s putovaním, dumaním a vstrebávaním príbehu, lebo tie sú vycibrené do parádnych detailov. Platí to aj pre grafiku, ktorá nie je fotorealistická, ale úmyselne mieša akoby bábkové postavy do pekných prostredí plných farieb, svetiel – a do toho sa pripojí južanská hudba na dokreslenie perfektnej atmosféry.
Videoherná Louisiana ako nikdy predtým
V tom smere dokázali autori úžasnú vec – zobrali podmanivý región sveta a výborne ho pretavili do videohry, ktorá vás fascinuje, dojíma a baví aj hrať. Prospero je mestečko, ktoré budete márne hľadať na mape – ale o to viac vás môže pútať ho objavovať a vyraziť z neho na nezabudnuteľnú púť. Lokálnych hráčov poteší aj lokalizácia – české titulky môžu byť skvelý pomocník.
South of Midnight vyšla 8. apríla 2025 na Xbox Series a PC. Je zahrnutá aj v predplatnom Game Pass Ultimate.
Výhody
- nečakaný štart a dramatické nakopnutie príbehu
- výborne vykreslená hrdinka a jej charakter
- postupné prenikanie do magickej reality a jej prvkov
- krásne južanské prostredia a ich zdolávanie
- tuhší súbojový systém s dobrými možnosťami
- originálni nepriatelia a zbrane či ťahy na nich
- skvelo využitý zvuk i hudba z juhu USA umocňujú dojmy
- české titulky pre väčšiu prístupnosť hry
Nevýhody
- občas nevyrovnané súboje
- boje sa v istej fáze opakujú