Sony počas výstavy CES 2020 nepredstavilo očakávaný smartfón či foťák, ale to, čo určite nikto nečakal – elektromobil. VISION-S je zatiaľ iba prototypom, no u mnohých je obrovským prekvapením i to.
Prekvapenie od Sony s názvom VISION-S nie je žiadna smart telka, smartfón či iná elektronika, na ktorej sme zvyknutí, že nesie logo Sony. Naopak. VISION-S je vraj stelesnením pretvorenia mobility ako ju poznáme dnes. Elektromobil má byť zároveň veľmi bezpečný, ale aj výborne jazdiaci a ponúkať zábavu vo veľkom štýle. Čo si pod tým predstaviť?
Pod bezpečnosťou si môžme predstaviť množstvo senzorov a snímačov (celkovo 33 ks), ktoré v reálnom čase snímajú okolie vozidla a v prípade kolíznej situácie vedia zasiahnuť do riadenia. Rovnako majú snímače monitorovať posádku.
Senzory majú byť rýchlejšie a spoľahlivejšie, ako je človek. Okrem LIDARu sú k dispozícii špeciálne kamery (12 ks) s citlivými snímačmi, klasické radary a ultrazvukové senzory.
https://www.youtube.com/watch?v=iqM5m65Flug&feature=emb_logo
Takto vybavené vozidlo je schopné autonómnej jazdy Levelu 2, no softvérovými updatami sa vie dostať na Level 4, resp. najvyšší Level 5.
Súčasťou VISION-S má byť aj tzv. entertainment systém. Ten bude pozostávať z 360-stupňového zvuku 360 Reality Audio, ku ktorému má Sony už nejaký ten piatok vyvinutý i vlastný kodek. Reproduktory majú byť zabudované dokonca aj do sedačiek každého cestujúceho. Celkovo má byť vo vozidle cez 30 reproduktorov.
Obrovské LCD panely nesmú chýbať ani pre pasažierov vzadu. Na oboch predných sedadlách je tak ukotvený pomerne veľký displej, ktorý vie zobrazovať multimediálny obsah pre ľudí sediacich vzadu.
Chýbať nemá ani mobilná appka VISION-S LINK, pomocou ktorej si môžu vodiči, resp. majitelia sledovať najrôznejšie parametre vozidla, ale aj ciest. Vodiči majú dostávať akési body za aktivitu. Smartfón, resp. aplikácia v ňom a samotné vozidlo majú byť úzko prepojené. Napríklad mapa prezeraná v smartfóne sa má otvoriť na obrom displeji vo vnútri len čo vodič nasadne do auta.
Podobne má byť možné personalizácia vozidla (displej, nastavenia sedadiel, teploty…) na základe vodičov, no s využitím AI pre lepšie automatické nastavenie v budúcnosti. Cez appku nemá chýbať ani ovládanie na diaľku, vrátane funkcie summon ako ju poznáme z vozidiel Tesla.
Aby toho nebolo málo, prakticky celú palubovku tvorí obrovský displej, ktorý dopĺňajú dve virtuálne spätné zrkadlá po stranách. Na displeji bude možné prehrávať všetok multimediálny obsah, videá ale predpokladám až po spustení autonómie Levelu 4, resp. 5. Sony VISON-S má byť pripojené aj do 5G Siete, cez ktorú bude nielen komunikovať s inými autami, ale aj dostávať updaty pre samotné vozidlo.
https://www.youtube.com/watch?v=j1RAdaSFWkM
Čo sa týka toho pod kapotou, VISION-S má mať celkom slušný výkon. Na oboch nápravách sú elektromotory s celkovým výkonom 400 kW. Z 0 na 100 km/h sa dostanú za necelých 5 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 240 km/h. Keďže ide o koncept, viac informácií Sony nezverejnilo. Je pomerne isté, že Sony toto vozidlo vyrábať samé nebude, ale bude súčasťou spolupráce s nejakou etablovanou, alebo aspoň začínajúcou automobilkou.