Reklama

Sony chystá nástupcu Li-ion batérií. Vydrží o 40% dlhšie

Zdroj | Tech News Today
Juraj Procházka
Zdroj | Tech News Today
Zdroj | Tech News Today

Už vás nevzrušujú senzačné správy o ďalších prevratných batériách? Niet sa čomu diviť. Často ohlasované novinky, z ktorých sa prakticky nijakej (zatiaľ) nepodarilo preraziť do praxe, sprevádza už akási informačná inflácia. V prípade Sony by sme však mali zbystriť pozornosť. Práve táto firma sa totiž v minulosti veľkou mierou zaslúžila o komercionalizáciu Li-ion batérií.

Pozrite si

Tesla vie o batériach všetko, na zázraky neverí

Najnovšie Sony uvádza, že do roku 2020 plánuje priniesť na trh batérie, ktoré budú „zabijakom“ lítium-iónových batérií. Batérie s anódou zo zlúčenín síry by mali mať až o 40 percent vyššiu objemovú hustotu energie oproti súčasným Li-ion batériám, teda 1000 Wh/l, namiesto 700 Wh/l. Z toho zároveň vyplýva, že nová batéria o rovnakej veľkosti bude mať oproti tej súčasnej o 40% vyššiu kapacitu, informoval portál Nikkei Technology.

Zdroj | ExtremeTech

Sony vyvíja lítium-sírové (Li-S) batérie a horčíkovo-sírové (Mg-S) batérie. Li-S batéria používa zlúčeninu síry pre kladnú elektródu a kovové lítium (a iné komponenty) pre zápornú elektródu. Hoci pozitívna elektróda na báze síry má nízke napätie, teoretická hodnota kapacity na jednotku hmotnosti elektródy je veľmi vysoká. Umožní vytvoriť batérie s hustotou energie viac ako 1000Wh / l. Pre zápornú elektródu používa kovové lítium, nazývané aj „materiálom snov.“ Aj keď však mnoho technológií skúšalo použitie kovového lítia, prakticky žiadna z nich nebola použitá pri dobíjacích batériách. Kovové lítium v dobíjacích batériách je totiž zdrojom značných problémov.

Počas cyklov nabíjania a vybíjania vytvára dendrity (výrastky lítia) na zápornej elektróde a v prípade, že dendrity spôsobia skrat v dôsledku porušenia izolačnej vrstvy, oddeľujúcej pozitívnu a negatívnu elektródu, môže to spôsobiť prehriatie, ba až vznietenie. Tento problém nebol doteraz vyriešený.

Pozrite si

Li-air batérie sú nádejou (nielen) pre elektromobily

Aj napriek týmto ťažkostiam sa Sony domnieva, že ide o sľubnú technológiu. Pracujú na nej aj iní výrobcovia, takže bude zaujímavé sledovať konkurenčný boj. Tesla Motors síce hovorí, že žiadne alternatívne technológie schopné nahradiť Li-ion batérie nie sú v súčasnosti zrelé natoľko, aby sa dali použiť, o pár rokov to môže byť inak. Sony chce batérie na báze Li-S komerčne sprístupniť do piatich rokov. Spočiatku by mali byť používané v smartfónoch a v robotoch, neskôr majú prísť na rad ďalšie aplikácie. Dúfajme, že sa to podarí.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.