Nemecká spoločnosť Sono Motors predstavila myšlienku lacného elektromobilu so solárnym nabíjaním už na jeseň roku 2016. Prototypy vozidla, ktoré malo mať cenu 20 000 EUR vzbudili značnú pozornosť verejnosti a výroba sa mala spustiť už v roku 2019.
Zatiaľ sa tak nestalo, ale všetko je, zdá sa, na dobrej ceste. Firma totiž úspešne zavŕšila kampaň na získanie kapitálu potrebného na rozbehnutie výroby.
Kampaň Sono Motors na financovanie sa začala 2. decembra 2019 s cieľom získať najmenej 50 miliónov EUR. Neprebiehala bez problémov, pretože pôvodný termín ukončenia 30 dňovej kampane bol koniec roku 2019. K tomuto termínu však firma nedosiahla cieľovú sumu, keď sa vyzbieralo len 32 miliónov EUR. Podarilo sa jej však získať súhlas na predĺženie kampane do 20. januára a nakoniec bola potrebná čiastka prekročená.
S výraznou podporou zo strany komunity Sono Motors získala na výrobu solárneho elektromobilu Sono Sion viac ako 53 miliónov EUR. Znamená to, že počas 50-dňovej kampane poukázali investori priemerne asi milión EUR denne.
Približne 75 percent pochádza od držiteľov rezervacií Sionu – ich počet už dosiahol 13 000, 19 percent od existujúcich a nových investorov a približne 6 percent z pôžičiek a darov.
Korigovaný dátum spustenia sériovej výroby je teraz stanovený na september 2021. Automobil by sa mal montovať v bývalom závode Saab vo švédskom Trollhättane, pričom ročná produkcia má dosiahnuť priemerne 32 500 elektromobilov. V priebehu ôsmich rokov chce Sono Motors vyrobiť 260 000 vozidiel.
Podľa publikovaných parametrov má Sion používať 35 kWh batériu, s ktorou dosiahne dojazd WLTP 255 km. Pomocou 330 integrovaných solárnych článkov s účinnosťou 24% a celkovým výkonom 1208 Wp nabije auto v ideálnych podmienkach batériu za deň na ďalších 34 kilometrov jazdy.
Na jazdenie čisto na báze solárnej energie teda treba zabudnúť, pretože batéria sa naplno nenabije ani za týždeň. Nehovoriac o tom, že pokiaľ nebudete jazdiť na Sahare a podobne, ideálne počasie nebude k dispozícii nepretržite. Ako ukazuje graf uvedený nižšie, v zimných mesiacoch pri zamračenej oblohe dodajú solárne články za deň nabíjania dojazd len 3-4 km.
Našťastie Sion disponuje aj možnosťou štandardného nabíjania pomocou 50 kW DC rýchlonabíjačky, alebo cez trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW.
Napriek tomu systém solárnych článkov môže majiteľovi auta ušetriť ročne stovky kWh elektrickej energie a prispieť tak nielen k šetreniu životného prostredia, ale aj jeho peňaženky. Nebudete však môcť parkovať v garáži, či v tieni budov, alebo stromov.
Odpoveď na otázku, či bude mať solárny elektromobil Sono Sion zmysel a úspech u zákazníkov, tak do značnej miery závisí aj od jeho reálnej ceny a jazdných vlastností.
Keďže výrobca dnes uvádza elektromotor s výkonom 120 kW a točivým momentom 290 Nm, nie je jasné, či cena sériového vozidla zostane na pôvodne uvádzaných 20 000 eurách. Pôvodne mal mať motor výkon len 80 kW. Aj s výkonnejším motorom však má Sion zrýchliť z 0 na 100 km/hod za necelých 9 sekúnd, čím by výrazne zaostával za súčasnými elektromobilmi aj strednej triedy.