Jeden zo slovenských technologických unikátov – lietajúce auto AeroMobil, sa približuje sériovej výrobe. Síce len malej, má byť vyrobených 500 kusov, no výrobca už teraz získava predobjednávky na prvé kusy tohto unikátu. Po Monaku verzia 4.0 dorazila aj na Slovensko, kde sme si ju mali možnosť prezrieť aj my.
AeroMobil 4.0 na Slovensku predstavili najvyšší predstavitelia spoločnosti, Juraj Vaculík, CEO AeroMobil, Douglas MacAndrew, CTO AeroMobil a Ladislav Batik, COO AeroMobil.
AeroMobil patrí jednoznačne k unikátom Slovenska. Aj keď sa mnohí ďalší vo svete snažia vytvoriť lietajúce auto, len málokto je na tom tak popredu, ako Slováci. Štefan Klein a Juraj Vaculík so svojim tímom na lietajúcom aute spravili obrovský kus práce, ktorú je dnes možné vidieť vo svojej plnej kráse.
Po predstavení verzie 4.0 v Monaku sa spoločnosť AeroMobil pochválila finálnym kusom aj u nás doma, na Slovensku. Musíme uznať, že naživo pôsobí AeroMobil 4.0 ako dospelé auto krížené s malým športovým lietadlom.
Ako celok pôsobí síce nezvyčajne (veď koľko lietajúcich áut chodí po cestách?), ale uhladene. Predvádzací model nie je schopný lietať či jazdiť po cestách, no plne ukazuje svoje schopnosti. Napríklad sme mali možnosť vidieť sklápanie krídiel či vrtule.
Mimochodom, práve tá bola veľkým orieškom, keďže počas režimu jazdy autom nesmie vytŕčať, aby neohrozila ostatných účastníkom premávky. Konštruktéri sa tak museli popasovať s jej systémom sklápania. Aj sa im to podarilo. V zloženom stane ju nie je vôbec vidieť. Sklápanie vrtule je však na rozdiel od sklápania krídiel manuálne. Zatiaľ.
https://www.youtube.com/watch?v=g5wMFtawn7I
V rozloženom stave je všetko podmienené čo najlepšej aerodynamike.
Pod túto výklopnú striešku sa v režime jazdy po ceste sklopia krídla, presnejšie schová ich mechanizmus.
Aj vrtuľa má svoj kryt, teda tri kryty. Do každého sa sklopí jedna časť vrtule.
V zadnej časti nechýbajú svetlá ako na klasickom aute.
Ak by ste na AeroMobile hľadali zadný nárazník, tak tu je. Táto časť sa počas jazdy vysunie a vyklopí a slúži ako nárazník. Počas letu je v horizontálnej polohe. Aj toto je zjavne jeden z 12 patentov, o ktoré spoločnosť požiadala v poslednej dobe. Okrem toho má na konte aj 12 ochranných známok.
Predné svetlá síce nie sú Full LED, ale na svietenie počas jazdenia po ceste určite postačia. Na druhej strane sú dostatočne výkonné aj pre použitie v letovom režime, kedy sa vyžaduje silnejšie svietenie hlavne pri pristávaní v noci.
Douglas MacAndrew, technický riaditeľ AeroMobilu sa pochválil aj s unikátnym systémom pruženia. Ten si vymysleli priamo v AeroMobile a obdivujú ho vraj aj konštruktéri z F1. Na fotke zároveň vidieť konštrukciu kokpitu z uhlíkových vlákien.
Unikátnosťou AeroMobilu 4.0 je i to, že v režime letu sa kolesá prisunú ku karosérii, aby mali čo najmenší odpor vzduchu. Pri pristávaní alebo v režime jazdy po ceste sa zas vysunú pre lepšiu stabilitu. Takýto systém je vraj navyše vymyslený tak, aby odolával aj pristávaniu alebo vzlietaniu nielen z betónových či asfaltových letísk, ale aj letísk pokrytých trávou.
Všimnite si ľavé a pravé zavesenie. Vľavo je v režime lietania, vpravo zas v režime jazdy po ceste.
No uznajte, nie je AeroMobil 4.0 nádherný kus techniky?
Interiér je výrazne sparťanský, ale zato funkčný. V AeroMobile sa museli popasovať s kombináciou ovládacích panelov a displejom pre auto, ale aj pre lietadlo. Riešením sú dve Garmin zariadenia a jeden tablet pri „riadiacej páke“.
Pre porovnanie, takto vyzeral interiér AeroMobilu vo verzii 3.0. Výrazný rozdiel, čo poviete?
Ani volant nie je obyčajný. Nechýba v ňom však ani airbag.
BRS systém (Ballistic Recovery Systems) pomôže v prípade problémov vo vzduchu. Hlavne keď má AeroMobil iba jeden motor.
Viac detailov o novom AeroMobile 4.0 nájdete v aprílovom článku z jeho monackého predstavenia. Podrobnejšie informácie o novinke vám však prinesieme aj v pripravovanom vydaní TECHBOX 6/2017.
Starý vs. nový, AeroMobil 4.0 a AeroMobil 3.0.
AeroMobil 2.5. Prvý funkčný prototyp lietajúceho auta.