Spoločnosť Opensignal špecializujúca sa na meranie a analýzu reálnej skúsenosti používateľov s mobilnými sieťami, sa po prvýkrát pozrela na mobilný používateľský zážitok operátorov a ich skupín v západnej a strednej Európe so zameraním na konzistentnú kvalitu.
Spoločnosť tak tentokrát nemerala surovú rýchlosť pripojenia, ale skôr na dôležitejší aspekt, a to spoľahlivosť siete pri každodenných úlohách, napríklad videohovory, prehliadanie sociálnych sietí či streamovanie obsahu.
Takmer každý z porovnávaných operátorov je aj členom niektorej z európskych operátorských skupín. Analýza tak zahŕňala nielen celkové umiestnenie operátora v sledovanom regióne, ale aj jeho porovnanie so svojimi sesterskými operátormi v rámci skupiny v ďalších krajinách. Výsledky prinášajú v kontexte Slovenska pozitívne prekvapenia.
Opensignal do analýzy zahrnul šesť operátorských skupín s celkovým trhovým podielom na úrovni 46 %. Niektoré operátorské skupiny sú pomerne konzistentné, naprieč trhmi využívajú spoločné technológie, ponúkajú podobné služby a operujú aj pod podobnými názvami. V porovnaní však figurujú aj skupiny, ktoré sú naopak čoraz viac centralizované, čím sa dokážu členskí operátori lepšie prispôsobiť potrebám svojich trhov.
Kvalitatívne jednoznačne najkonzistentnejšou skupinou sa stala skupina Deutsche Telekom, ktorej sedem z desiatich lokálnych operátorov sa umiestnilo na prvej priečke na svojich domácich trhoch. Víťazom v skupine sa stal český T-Mobile so ziskom 86,2 % kvality, za ktorým nasleduje Slovak Telekom so skóre 84,7 %. V hodnotení kvality si medziročne polepšil maďarský Telekom. Naopak rakúska Magenta si spolu s chorvátskym HT v kvalite pohoršili, ostatní členovia skupiny zostali v kvalite konzistentní.
Skupinu Orange v Európe tvorí celkovo 8 operátorov, vrátane slovenského zastúpenia. Práve tomu sa podarilo v rámci skupiny získať najvyššie skóre 83,9 %, čím o viac ako jeden percentuálny bod prekonalo aj domáce zastúpenie vo Francúzsku. V hodnotení si polepšil belgický Orange, zatiaľ čo poľské a rumunské zastúpenie zaznamenalo pokles.
Slovenskému zastúpeniu sa darilo aj v rámci skupiny PPF Group, pod ktoré na našom trhu patrí O2. Na druhej priečke s hodnotením 83,1 % je slovenské O2 spoločne s českým jediné, pri ktorom v rámci skupiny medziročne nekleslo skóre konzistentnosti kvality. Najlepšie v hodnotení obstál bulharský Yettel s hodnotením 85,9 %. Srbskému a maďarskému Yettel-u skóre medziročne kleslo na 79,1 %, resp. 74,4 %.