Slovenský vynálezca Robert Schochman, ktorý stojí za takými výtvormi ako Drone n Base či Trainshot posledné mesiace tvoril opäť niečo do vzduchu.
Po prvýkrát produktu prepožičal svoje meno – Schochman AI Glass Cockpit, pričom ide o vraj revolučný avionický systém pre menšie športové lietadlá, ktorý ponúkne podstatne vyššiu mieru bezpečnosti.
„Raz som počas letu vletel do snehovej búrky, bola noc, turbulencie boli silné a dotykové displeje sa ovládali takmer nemožne. Povedal som si – prečo to jednoducho nezadať hlasom?“ komentuje myšlienku na vytvorenie Schochman AI Glass Cockpit samotný Robert Schochman. Práve čosi také vynálezca zažil na vlastnej koži a postupne prišiel s riešením, ktoré ho pred takouto situáciou ochráni.
Schochman AI Glass Cockpit je náhradou za takmer všetky ostatné systémy v malých športových lietadlách, ktoré nemajú vlastný radarový systém. Bez neho sa piloti musia spoliehať na predpoveď počasia vo svojom smartfóne či tablete, alebo na predpoveď ešte pred samotným letom. Nie je ale vôbec nezvyčajné, že počas letu už nie je možné skontrolovať počasie práve kvôli chýbajúcemu signálu.
Schochman AI Glass Cockpit práve preto využíva aj satelitné pripojenie na internet od Starlinku (Starlink Mini). Takmer kdekoľvek na svete si tak systém vie vyhľadať potrebné údaje nielen o počasí. V lietadle sa tak vie ušetriť aj prípadné veľké množstvo ďalšieho hardvéru i samotných financií v prípade inštalácie radaru.
Všetko na pozadí pritom spracováva výkonný hardvér, ktorý navyše dopuje aj systém umelej inteligencie. Tá pilotovi vie ponúknuť varovanie pred búrkami či silným vetrom, ešte skôr než sa dostane do kritickej situácie. Ponúknuť mu vie aj bezpečnejší kurz, aby ste sa vyhli silným turbulenciám či náhlym poryvom vetra. Schochman AI Glass Cockpit je teda výrazne bezpečnejší ako súčasné systémy pre malé lietadlá.
Zároveň vie systém prepisovať aj komunikáciu s vežou priamo na displej, takže aj keď nepočujete dispečera celkom jasne, AI sa postará o to, aby ste mali všetky inštrukcie získané správne a načas. AI pritom nie je naprogramovaná na to, aby samostatne riadila alebo rozhodovala. Má iba informatívny charakter. Plusom je určite aj schopnosť pomoci v krízových situáciách. Napríklad aj dôjde k poruche motora, systém pilotovi zobrazí kontrolný zoznam postupov a navrhne najlepšie riešenie podľa aktuálnych podmienok.
Navyše ale systém viete ovládať aj hlasom. Namiesto ťukania po displeji či nastavovanie pomocou voličov stačí Schochman AI Glass Cockpit povedať vašu aktuálnu požiadavku slovne. Vďaka tomu viete efektívne ovládať navigáciu, autopilota či iné funkcie bez nutnosti dotykovej interakcie. Hlasové ovládanie sa aktivuje cez tlačidlo na HOTASe, aktuálna funguje iba v anglickom jazyku.
Ovládať hlasom by malo byť možné takmer všetko, pričom pokyny majú byť celkom realistické: „Nastav kurz na 180 stupňov“ – autopilot okamžite upraví smer. „Prelaď frekvenciu na 118.300“ – systém sa bez dotyku prepne na nový kanál. „Stúpaj na 5300 ft“ – lietadlo automaticky upraví výšku. „Vymaž bod z letového plánu“ – trasa sa okamžite aktualizuje.
Veľkým plusom má byť aj samotná all-in-one integrácia. Nie je nič nezvyčajné, že počas letu musíte prepínať medzi aplikáciami na tablete pre počasie, navigáciu a letové parametre, kým ďalšie údaje musíte sledovať na ďalších displejoch v kokpite. Schochman AI Glass Cockpit všetko spája do jediného systému, všetko vidíte na jednej veľkej 10,1″ obrazovke s HD rozlíšením a jasom slušných 850 cd/m2.
Zároveň je na displeji zobrazená 3D mapa terénu, čo má tiež prispievať k vyššej bezpečnosti. Systém je zároveň vybavený automatickým vystražným systémom proti kolíziám založenom na aktuálnych dátach. Samozrejmosťou systému sú aj OTA aktualizácie. O chod sa stará NVIDIA Orin Nano s výkonom až 67 INT8 TOPS. Senzorická výbava obsahuje 3-osové magnetometer, akcelerometer i gyroskop. Má tiež integrovaný snímač teploty, barometere (absolútny a relatívny podľa uhlu nábehu i PITOT).
Kto za tým stojí?
Schochman AI Glass Cockpit vytvoril tím pod vedením Ing. Roberta Schochmanna, pilota, inžiniera a nadšenca pre robotiku, AI a letecké technológie. Je tiež držiteľ viacerých vedeckých a technologických ocenení (vrátane Forbes 30 pod 30) a zakladateľ Trainshot s.r.o.
Spoločne so svojím tímom postavil už tri lietadlá z kitu Dova Skylark v spolupráci s českým výrobcom Dova Aircraft. Dova Skylark je pritom prvé lietadlo vybavené Schochman AI Glass Cockpit, čo otvára novú éru inteligentnej avioniky.
Systém Schochman AI Glass Cockpit bude oficiálne predstavený na Friedrichshafen AERO SHOW 2025 (9. – 12. apríla 2025), kde bude Roberta Schochmanna so svojim tímom i lietadlom Dova Skylark.
Jednotlivé časti systému sú priebežne testované na ľahkom športovom lietadle Dova Skylark (600 kg) od januára 2024, firma finišuje špeciálne upravené lietadlo Dova Skylark, v ktorom prebehne testovanie systému ako celku. Plánovaný dátum testovania je 15. máj 2025. Systém je pritom pripravený na DO-178C a DO-254 certifikáciu. Cena systému je odhadovaná na 12 – 18 tisíc eur, v závislosti od extra vybavenia.