Myšlienka ovládnuť v pohybe dva živly nie je nová, ale zvykli sme si len na obojživelníky zem-voda, prípadne vzduch-voda. S lietajúcim autom je to komplikovanejšie. Túžil po ňom už Henry Ford začiatkom 20. storočia a po ňom mnoho ďalších. Vývojom sa zaoberá niekoľko spoločností, ale žiadna zatiaľ nedotiahla svoj produkt do sériovej výroby. Zaujímavý koncept má napríklad spoločnosť Terrafugia, ktorá vyvíja hybrid auta a vrtuľníka.
Tip: Terrafugia TF-X – auto, aké nemal ani Fantomas
Medzi fanúšikov lietajúceho auta patrí aj šéf Tesly Motors. Elon Musk pre britský denník The Independent povedal, že lietajúce auto vyrobí hoci len pre zábavu. Podľa Muska nie je problém vyrobiť lietajúce auto, ale vyrobiť ho tak, aby bolo tiché a bezpečné.
Lietajúce auto AeroMobil 3.0 so svojimi tvorcami Štefanom Kleinom (vpravo) a Jurajom Vaculíkom.
Tesla Motors zatiaľ takýto lietajúci zázrak nemá, ale máme ho na Slovensku! AeroMobil 3.0 je totiž výsledkom vývoja rovnomennej slovenskej spoločnosti a jeho otcom je Štefan Klein, šéf odboru dopravného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení. V poradí tretiu vývojovú verziu prototypu lietajúceho auta predstavila spoločnosť AeroMobil na podujatí Pioneers Festival vo Viedni a zaslúžene vzbudila pozornosť médií po celom svete. Zanietení inovátori ( a inventori) ako Štefan Klein a šéf AeroMobilu Juraj Vaculík svojou prácou dokázali vo svete pozitívne zviditeľniť Slovensko účinnejšie, ako všetky mediálne agentúry, ktoré to majú v popise práce. Ďakujeme, páni!
AeroMobil 3.0 už má aj obmedzené povolenia pre prevádzku, lietať však zatiaľ môže len do výšky 300m a v dvojmiestnej kabíne môže momentálne lietať len jeho tvorca Štefan Klein.
Vozidlo je dlhé 6 metrov a v cestnej verzii má šírku 2,24 m. Pred letom rozvinie krídla, čím jeho šírka narastie na 8,32 m. Lietadlo štartuje pri rýchlosti 130 km/hod a jeho maximálna rýchlosť vo vzduchu je 200 km/hod. Minimálna letová rýchlosť je 60 km/hod. Pri spotrebe 15l benzínu za hodinu doletí do vzdialenosti 700 km, čo z neho robí dopravný prostriedok, schopný konkurovať ľahkým športovým lietadlám. Pristane však kdekoľvek, aj na lúke, pričom si vystačí s extrémne krátkou dráhou.
Väčší akčný rádius má AeroMobil 3.0 na ceste, keď na plnú nádrž prejde pri spotrebe 8l /100km až 875 km. Maximálna rýchlosť na zemi je postačujúcich 160 km/hod.
Pozrite si: Šéf Tesly chce autá ako James Bond a Fantomas
AeroMobil 3.0 je síce stále vývojovým prototypom, podľa Štefana Kleina je však pripravený na malosériovú výrobu. Jeho predajná cena zatiaľ nie je známa, ale údajne by nemala prekročiť cenu luxusných športiakov. Cieľovým trhom má byť na začiatok USA, kde je lietanie ľahkými súkromnými lietadlami silnejšou súčasťou miestneho folklóru, než v Európe. Dobre však vieme, že majetných fanúšikov lietania by si takýto exkluzívny hybrid našiel aj na Slovensku.
Zdroj a foto: AeroMobil, Gizmodo