Kým na Slovensku predaje elektromobilov sú na hanbu celej Európy, Škoda medzičasom získala trhový podiel, aký jej môže konkurencia len závidieť.
V prvom kvartáli 2025 sa u nás predalo celkovo 831 čisto elektrických vozidiel, čo predstavuje 4,1 % podiel na trhu. Až 220 z nich má na konte značka Škoda!
To predstavuje podiel až 26,5 %. Pre porovnanie, druhý Volkswagen dosiahol 12,8 %. A to ešte minulý rok mala Škoda len 11 % podiel a bola „až“ tretia. Tento rok? Jednoznačný líder. Modely Enyaq a novinka Elroq si medzi sebou rozdelili 122, resp. 98 kusov a stali sa najpredávanejšími elektromobilmi na Slovensku.
A ak si niekto myslel, že ide len o náhodu, Škoda oznámila, že pri súčasnom tempe predajov prekoná celý minuloročný objem predaných elektromobilov ešte pred koncom apríla. Vlani ich bolo 246. Tento rok za tri mesiace predali 220. Tempo viac ako jasné. Dôvod? Extrémne dobré ceny a vysoké zľavy.
Pritom ide o trh, ktorý dlhodobo bojuje s nezáujmom. Za tretí kvartál 2024 sa na Slovensku predalo len 497 čisto elektrických osobných vozidiel. Celkovo jazdí po slovenských cestách len niečo vyše 14-tisíc elektromobilov, čo je na členskú krajinu EÚ s domácou výrobou v Trnave, Bratislave či Žiline mimoriadne slabé číslo.
V roku 2024 pritom pribudlo len niečo vyše 3 700 elektromobilov. Čiže štatistiky jasne hovoria, že Škoda si zo záujmu, ktorý v SR je, uk v SR je, ukrojila poriadny kus koláča.
Aj plug-in hybridy prekvapili
Rastie ale aj trh s plug-in hybridmi. V Q1 2025 sa predalo 816 PHEV vozidiel, čo je 4,0 % trhový podiel. Škoda si tu opäť uchmatla prvenstvo, tentokrát s 15,4 % podielom (126 ks). Preskočila aj tradičných favoritov ako BMW, ktoré má 14,5 %. A to vďaka Kodiaqu (65 ks) a Superbu (61 ks). Mimochodom, minulý rok mala v tomto segmente len 7,3 % a bola štvrtá.
Slovenský trh s elektromobilmi je dlhodobo podvyživený. Štát nepodporuje predaj ani symbolickými krokmi ako je odpustenie diaľničnej známky, nieto ešte priamymi dotáciami. V Česku aj Maďarsku vďaka podpore štátu trh presiahol 8 %. My bojujeme, či sa dostaneme na 5 %. Možno tento rok.
Škoda tak výrazne taží z toho, že jej modely Enyaq a Elroq majú nielen dostatočný dojazd, ale aj vyváženú cenu a dostupnosť. Výsledok? Ak sa trend udrží, Škoda bude v roku 2025 nielen lídrom v elektromobilite, ale možno aj značkou, ktorá ju u nás konečne spravila masovou. Kolegova rečnícka otázka z októbra minulého roka pri predstavení nového Elroqu sa tak možno naplní.