Octavia RS sa dočkala faceliftu a aj keď budete asi musieť na prvý pohľad trošku nastražiť oči, aby ste si všimli iného rozdielu, ako novej farby, ktorá z testovanej žltej verzie prešla na zelenú. Menili sa aj iné veci a vďaka nim je nielen rýchlejšia.
Dostanem sa však k tomu pomaličky, keďže vyšší výkon v prípade legendy na našich cestách nie je jedinou zmenou. A aby som na všetky novinky prišiel, vybral som sa spoznávať všetky tie okresky, na ktoré som sa tak tešil.
Nie je to tak dávno, čo som mal pod svojim zadkom žltú Škodu Octaviu RS, ktorá na každom parkovisku vzbudzovala náležitý rozruch. Totižto aj napriek tomu, že RS-ko nie je až tak výrazne odlišné od iných Octavii, vďaka farbe, bolo doslova neprehliadnuteľné.
Už v tom čase viseli nad osudom Octavie RS nemalé otázniky. Mnoho ľudí sa obávalo, že sa pozeráme na posledný model, ktorý kombinuje čisto benzínový motor a výkonom presahuje hranicu 240 koní. Našťastie to nebol posledný kúsok, ale dočkali sme sa ďalšieho. Tým je práve facelift Škody Octavia RS.
Nové RS-ko som dostal už v nie tak výraznej farbe, ale na druhú stranu ani v tejto zelenej nevyzerá na zahodenie. Jasné, nekričí tak, nie som úplne obyčajná Octavia, ale aj tak sa znalci značky potešia pri pohľade na upravený predný nárazník. Vďaka nemu totiž najagresívnejšia legenda vyzerá ešte širšie.
Nová je aj grafika svetiel, ktoré, samozrejme, používajú technológiu LED a v kúsku po facelifte sa dokonca môžeme tešiť na nové MatrixLED svetlá. Áno, aj predchádzajúca generácia ich mala, ale táto je na tom ešte o niečo lepšie. Nielenže lepšie svietia, ale aj oveľa plynulejšie vyrezávajú okolité vozidlá. Jazda v noci je tak ešte o niečo príjemnejšia.
Novinkou bolo pre mňa aj prvé priblíženie k autu s kľúčom vo vrecku. Jednoducho som naozaj nič nemusel robiť a auto sa odomklo. Funguje to podobne, ako pri Renaulte, len s tým rozdielom, že tu sa nemusím báť prejsť okolo auta vpredu. Nezamkne sa totiž až do momentu, kým sa nevzdialite 1,5 metra od neho.
Inak je to však Octavia vo všetkých smeroch, ktoré poznáme. Nájdete v nej poriadny kufor, veľa miesta na zadných sedadlách, takže aj batožina sa bude mať kde počas cesty pohybovať, ale aj vaše deti sa budú naozaj tešiť z toho, ako im je dobre, keď budete letieť zákrutami.
Práve na tie prelety zákrutami je Octavia po facelifte pripravená ešte viac. Nie je to len znížením podvozka o 15 mm, ale aj novými adaptívnymi tlmičmi DCC. Okrem nich prináša novinka diferenciál VAQ s elektronicky riadenou svornosťou a práve on pomáha pri ostrom výjazde zo zákruty. Je tak náhradou štvorkolky, ktorá ešte v predchádzajúcej verzii bola pre model s naftovým motorom. Ja poviem len toľko, že aj vďaka tejto novinke je nová Octavia RS oveľa zábavnejšia.
To platí ešte dvojnásobne pre to, že konečne zvuk výfukového systému nie je dopĺňaný zbytočným a otravným zvukom z reproduktorov. Áno, prejav výfukového systému nie je nijako výnimočný a najmä pri ostrejšej jazde by som si prial viac zvuku, ktorý by vodiča potešil, avšak určite je lepší, ako keby bol doplnený tým z reproduktorov.
Ostatne veľmi dobre pasuje práve k charakteru Škody Octavia RS, je to totiž výkonné, zábavné a rýchle auto, ktoré však stále má svoju decentnosť a nemusíte sa báť, že sa utrhne. Je veľmi dobre čitateľná a viete si s ňou užiť naozaj veľa zábavy. Hravo ju budete používať denno denne a potom sa cez víkend s ňou vybláznite.
Práve tak je na tom aj model po facelifte, ktorý ešte navyše disponuje vyšším výkonom, ako predchádzajúca verzia. Nárast výkonu o 15 kW je cítiť a faceliftovaný model sa tak stáva najvýkonnejšou sériovo vyrábanou Octaviou RS. A pritom okrem nárastu výkonu popracovala automobilka aj na efektivite.
Facelift totiž prináša aj lepšiu spotrebu. Môj priemer sa síce po viac ako 800 spoločných kilometroch ustálil niekde na hodnote 8,4 litra, ale zas priznávam, že som mal pomerne ďaleko od jazdy spokojného švajčiarskeho dôchodcu. Proste som sa z auta viac krát tešil, takže to považujem za veľmi dobrý výkon.
Čo by som ale naopak privítal, sú trošku ostrejšie brzdy. Chýbala mi ich „hryzavosť“ a tiež aj odolávanie vednutiu. Ak som sa trošku nechal uniesť stalo sa mi, že som mal pocit, že by som od nich čakal ešte niečo navyše a to sa nedostavilo. Zas ale ruku na srdce, nie každý sa dostane na ich hranu.
Inak sa však aj v tomto prípade pozeráme na starú dobrú Octaviu RS, ktorá mnohým fanúškom značky nebude vedieť dávať spávať. Pri cene tesne nad 47 tisíc v prípade testovaného modelu sa faceliftovaná Octavia RS stane snom nejedného fleetového manažéra, ktorý sa vzdá bonusov, aby mohol lietať na vlastnej „er-ese“.
Pritom na cestách sa okrem výkonnejšieho motora, nového VAQ diferenciálu bude tešiť aj z drobností, ako je plnohodnotná multimediálna výbava, či dokonca integrácia umelej inteligencie ChatGPT do hlasovej asistentky Laury. Samozrejme nechýbajú všetky asistenčné systémy, ktoré poznáme už z predchádzajúcich modelov a tiež simply clever riešenia, ktorými je Škoda známa.
Ak teda hľadáte auto, ktoré nemusí až tak vyčnievať, ale má mať dušu a vlastný príbeh, je Octavia RS vhodným kandidátom. Ostatne kto vie, či sa v budúcnosti dočkáme ďalšej verzie.