U nás najznámejšia automobilka ŠKODA dnes oficiálne predstavila svoj prvý elektrický model. Nečakajte síce prekvapenie v podobe sériového modelu z konceptu VISION iV, no ani model CITIGOe iV nemusí byť na zahodenie. Navyše firmy poteší plug-in hybrid SUPERB iV pre šetrenie nákladov.
„Dnešným dňom vstupuje spoločnosť ŠKODA AUTO do éry elektromobility. Počiatok vstupu do éry elektromobility označujú hneď dva modely, naše prvé plne elektrické vozidlo CITIGOe iV a SUPERB iV ako prvé plug-in- hybridné vozidlo značky ŠKODA. Nový druh pohonu sa popri našich úspešných benzínových, naftových motoroch a pohonu na CNG čoskoro stane dôležitou súčasťou ponuky značky ŠKODA. Očakávame, že jeho podiel na celkovom predaji bude do roku 2025 činiť približne 25 %,” povedal Bernhard Maier, predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO
CITIGOe iV
Čisto elektrický model má teda ŠKODA zatiaľ iba jeden. Škoda. Napriek tomu nejde o žiadny top-end model, naopak, elektromotor česká automobilka implementovala do svojho najmenšieho modelu, CITIGO. S dodatkom e iV príde s 61 kW (81 k) elektromotorom s krútiacim momentom 210 Nm. CITIGOe iV má necelých 3,6 m na dĺžku, čím je ideálne auto do mesta.
Batéria s kapacitou 36,8 kWh (60 Ah) má podľa výrobcu zvládnuť 265 km na jedno nabitie podľa WLTP metodiky merania. V praxi to bude pokojne okolo 200 km. Žiaľ, batériu je možné nabíjať iba 40 kW výkonom cez CCS slot, teda jednosmerným prúdom.
Na 80% kapacity sa batéria nabije za 1 hodinu. Z 7,2 kW wallboxu sa batéria na 80% dobije niečo vyše 4 hodiny, z 2,3 kW nabíjačky jej to potrvá až vyše 12,5 hodiny.
Maximálna rýchlosť je 130 km/hod, zrýchlenie z 0 na 100 km/h má trvať 12,5 sekundy. Cenu ani dostupnosť automobilka zatiaľ nezverejnila. Predpokladáme a dúfame, že sa bude predávať s cenou pod 20 000 €. Najdrahší model s benzínovým motorom štartuje na 13 000 €.
SUPERB iV
ŠKODA dnes ale predstavila aj vynovený model SUPERB, s ktorým prichádza aj jeho elektrifikovnaá verzia SUPERB iV. Ide o plug-in hybrid s 1,4-litrovým TSI a elektrickým motorom s celkovým výkonom sústavy 160 kW, čo je 218 koní. Nový SUPERB iV navyše spĺňa normu Euro 6dTEMP.
S 13 kWh batériou toho ale veľa na čisto elektrický pohon neprejde. Výrobca udáva 55 km na jedno nabitie, no podľa metodiky WLTP. V praxi to bude určite menej. Batériu je okrem bežných spôsobom možné dobíjať aj za jazdy rekuperáciou, alebo priamo benzínovým motorom. Celkový dojazd s plnou nádržou je podľa WLTP metodiky 850 km. Nádrž má 50 l.
Batériu je možné nabíjať aj z wallboxov. Z 3,6 kW nabíjačky nabitie trvá 3,5 hodiny. Konektor nabíjačky je v prednej maske. Kvôli batérii sa ale zmenšil batožinový priestor na 485 l (pôvodne 625 l), resp. 510 l (pôvodne 660 l) vo verzii kombi.
SUPERB iV má aj zvukový generátor pre pomalú jazdu v meste na elektrický pohon, ktorý vydáva zvuk pre chodcov či cyklistov.
Okrem mierne upraveného dizajnu nového SUPERBu je sú prvýkrát v histórii automobilky využité full LED svetlomety. Ponúkajú pritom rôzne svetelné módy pre rôzne jazdné situácie a poveternostné podmienky. Ani v prípade SUPERB iV nie je známa cena a dostupnosť.
Novinkou je aj prediktívny tempomat či systém asistenta zmeny jazdného pruhu. V interiéri môžete mať aj vynovený systém COLUMBUS s eSIM kartou pre on-line služby. Novinkou sú appky, ktoré je možné sťahovať priamo do infotainment systému. Samozrejmosťou je podpora Android Auto a Apple CarPlay.
ŠKODA iV
S plne elektrickým a plug-in hybridným modelmi sa v portfóliu značky začína objavovať aj skratka iV (inteligentné, inovatívne vozidlo). Tú budeme vídať u všetkých elektrifikovaných modeloch, čo ale neznamená, že tie budú iba na elektrinu, môže ísť aj o hybridný pohon. Okrem toho ale iV skratku uvidíme aj na cenovo dostupných wallboxoch na domáce dobíjani.
Do roku 2022 chce automobilka uviesť na trh viac ako desať elektrifikovaných modelov a vytvoriť tak produktový rad ŠKODA iV. Po vozidlách ŠKODA CITIGOe iV a ŠKODA SUPERB iV budú v roku 2020 nasledovať prvé dve čisto elektrické vozidlá na báze modulárnej platformy pre elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Jedným z nich bude aj sériová verzia štúdie SUV kupé ŠKODA VISION iV.
Ďalšou novinkou je karta ŠKODA eCharge s medzinárodným presahom, ktorá nebude závislá od jedného poskytovateľa elektrickej energie a ponúkne jednoduché platenie za dobíjanie v rámci Európy pomocou jedinej karty.