Škoda Kodiaq v 2. generácii už naplno brázdi slovenské cesty. Vyskúšali sme si tak v týždňovom teste rodinné SUV, ktoré bude pravdepodobne opäť veľkým hitom.
Najskôr sme jazdili motorizáciu 2,0 TDI, ako inak s pohonom 4×4, a toto sú podľa nás dôvody, prečo ju budú Slováci milovať.
Nový Kodiaq je k dispozícii aj v plug-in hybridnej verzii, ktorá prekvapí mnohými inováciami. Ale o tom neskôr, v samostatnom teste (už sme si ho v redakcii naplno odjazdili). Začnem však motorizáciou, ktorú si pravdepodobne na Slovensku zvolí väčšina kupujúcich. Osvedčený 2,0 TDI diesel a pohon 4×4! Práve štvorkolku mnohí kupujúci preferujú, a to aj v prípade, že ju využijú absolútne minimálne. Pri pohľade do cenníka modelu, ktorý som si prevzal na test vo výbave TOP Selection, svieti pri testovanej motorizácii suma 51 360 €. V čase testovania bola cena o pár stovák nižšia, aj vzhľadom na nižšiu DPH, ale časy sa menia, vitajte na Slovensku.
Kodiaq teda nie je lacné SUV, ale ani nemá byť prečo. Práve motorizácia 2,0 TDI SCR EVO 142 kW (193 koní) je tou výkonnejšou dieselovou verziou. Ak chcete pohon všetkých kolies, ani nemáte na výber, slabší dieselový dvojliter s výkonom 150 koní má len pohon predných kolies. Je však o 4 100 € lacnejší, čo nie je zanedbateľná suma. Osobne by som však zvolil štvorkolku, pred salen je nový Kodiaq poriadne veľké SUV, ktoré si môžete dopriať aj v 7-miestnej verzii.
Na cestách nielen na dovolenku tak vyšší výkon či pohon všetkých kolies oceníte, najmä ak Kodiaq naplníte batožinou. A že sa jej tu vôjde? Jedným z najväčších dôvodov pre kúpu bude rozhodne obrovský kufor. Priatelia, 910 litrov budete u konkurencie hľadať márne. Tu je jednoducho nový Kodiaq lídrom segmentu a právom. Vždy sa zamyslím, ako to v tej Škode robia, no tá mágia s litrami a naozaj praktickým obrovským batožinovým priestorom im stále vychádza.
Ono to nie je všetko len o litroch. Oceníte najmä samotný prístup do kufra, ideálnu výšku nakladacej hrany, a keď k tomu pridáte nápadité Simply Clever riešenia, má Kodiaq zarobené na víťazné priečky. Osobne si neviem vynachváliť deliace prvky na suchý zips, vďaka ktorým nákup či rôzne predmety preveziete bez toho, aby vám po kufri lietali zo strany na stranu. Nechýba medzipodlaha, praktická roletka, ktorú viete ukryť do kufra…jednoducho praktickosť je tu na prvom mieste. Testovací kúsok mal však o pár litrov menej, keďže tu nechýbala dojazdová rezerva.
A čo dizajn? Subjektívna vec, tak si názor urobte sami. Každopádne ja patrím k tej skupine, ktorej sa viac páčia ostrejšie hrany, a tak mi je trochu za „starým“ Kodiaqom smutno. Odhliadnuc od toho, nemožno novej generácii uprieť, že pôsobí mohutnejšie a dospelejšie. Najmä predná maska nabrala na „svaloch“, hodí sa jej matný chróm a za mňa si absolútnu pochvalu zaslúži nápad s prerušovaným podsvietením masky. V cenníku túto „fičuru“ nájdete pod označením „Predná maska s horizontálnym svetelným pásom“. Rozhodne si ju zaškrtnite, resp. priplaťte si paket, kde táto položka nechýba (v prípade testovaného modelu je za ňu príplatok 154 €, no nekúp to!). V noci Kodiaq na ceste pôsobí drsnejšie a je rozpoznateľný.
Za príplatok k základu, resp. ako štandard testovanej výbavy, sú aj predné Matrix LED svetlá, ktoré svietia ukážkovo. Vedia vyrezávať, osvecujú cestu aj autám pred vami a tak v noci budete jednoducho menej unavení. Moderné sú aj zadné Full LED svetlá s dynamickými smerovkami. No tu nepochopíte zámer dizajnérov resp. spoluprácu tímov, ktoré tvorili exteriér a osvetlenie. Vpredu „svietiaca lišta“ v prednej maske, čo chcete, ale nemuselo byť, no vzadu sú svetlá prepojené a …nesvietia! Jednoducho súčasťou zadného osvetlenia nie je červená plastová lišta spájajúca obe zadné svetlá. Prečo? Osvetlenie zadnej lišty spájajúcej svetlá sa jednoducho pýta a nebudem prekvapený, ak si to budú majitelia modelu svojpomocne dorábať.
Diskutabilný je aj C-stĺpik, ktorý bol na testovanom kúsku v matnom striebornom lakovaní. Toto je vec vkusu, ja osobne by som tu viac uvítal čierny lesklý lak, ako ponúka napríklad verzia Sportline či RS. Celkovo je ale nový Kodiaq naživo poriadny kus auta, ktorému svedčia minimálne 19-palcové a ideálne 20-palcové disky.
Interiér sa vám bude páčiť. Tu na prvý pohľad nezostal kameň an kameni, aj keď niektoré prvky vzdialene pripomínajú pôvodnú generáciu – najmä tvarovanie palubnej dosky pred spolujazdcom. Lenže, zatiaľ čo prvá generácia luxusom neoplývala, tu je ho až až. Nemôžem si pomôcť, nový Kodiaq pôsobí výrazne prémiovejšie. Materiály sú kvalitnejšie, dizajn nadčasový a spracovanie na vysokej úrovni…teda až na pár prvkov, ako je stredová konzola, ktorá jednoducho počas testu poriadne vŕzgala.
Tu však musím napísať, že testovaný Kodiaq patril medzi prvé kusy, ktoré vyšli z výrobnej linky a Škoda sa pravdepodobne zlepšovala každým vyrobeným kúskom, inak si neviem vysvetliť, že plug-in hybridná verzia, ktorú vám predstavím v samostatnom teste, už bola vyladená do každého detailu. Všetko pevné ako skala. Preto hodnotiť kvalitu testovaného kúsku by bolo nespravodlivé, voči tomu, čo s najväčšou pravdepodobnosťou dostanete dnes!
Testovaný kúsok mal hnedý Suite Cognac kožený interiér, ktorý pôsobil vyslovene prémiovo (+ 2 026 €). Rovnako oceníte netradičné prešívanie so stehmi v tvare písmena X. Také madlo, ktoré v pôvodnej generácii patrilo k najväčším nedostatkom, je teraz extrémne pevné. Volant je známy, máte tu staré dobré logo s okrídleným šípom, nápis ŠKODA prinesie asi až facelift, našťastie.
Zaujímavo dizajnéri vyriešili umiestnenie digitálneho prístrojového štítu, ten nemá prekrytie z hornej strany. Prekvapilo ma, že mi to neprekážalo, slnko takémuto riešeniu nevadí a viditeľnosť údajov je aj pri slnečnom počasí dobrá. Displej namiesto klasických ukazovateľov je štandardom.
Testovaný model mal aj množstvo asistenčných systémov, pričom mnohé z nich sú súčasťou základnej výbavy. Pri výbave Top Selection však už máte aj adaptívny systém držania v jazdných pruhoch či prediktívny tempomat fungujúci až do rýchlosti do 210 km/h. Koncern ako taký vyladil asistenčné a bezpečnostné systémy priam k dokonalosti, osobne mi však chýba možnosť upraviť si automaticky preberanú rýchlosť. Jednoducho ak systém načíta 130 km/h a máte ho aktívny, upraví sa rýchlosť na túto hodnotu. No mnohé iné automobilky umožnia prebratú rýchlosť automaticky upraviť aj o hodnoty smerom nadol alebo nadol, napríklad na 120 km/h (čo sa hodí ak chcete jazdiť úspornejšie), alebo napríklad 140 km/h, ak chcete jazdiť rýchlejšie no stále bezpečne. Dobrou správou je, že môžete mať aj head-up displej s veľmi jemnou farebnou grafikou.
Dominantou interiéru je veľký 13-palcový displej. To čo bolo výsadou len vlajkovej lode Enyaq už má i Octavia, Superb či Kodiaq. Grafika je nová, hardvér tiež, a tak sa môžete spoľahnúť na rýchle reakcie systému, ako aj prepracované prehľadné prostredie. Android Auto, Apple CarPlay bezdrôtové – samozrejmosť. Doslova nadštandard je možnosť bezdrôtovo nabíjať 2 smartfóny! Páčil sa mi aj valček, ktorým si displej utriete od odtlačkov prstov – ďalší výborný Simply Clever nápad.
Systému skutočne nemožno aktuálne nič vytknúť, naopak pochvalu si zaslúžia aj tlačidlá rýchlych volieb v hornej časti menu. Vite si takto napríklad rýchlo vypnúť „otravný“ asistent upozorňujúci na prekročenú rýchlosť, ktorý je aktuálne povinnou jazdou. Ak hľadáte hardvérové tlačidlo AUTO HOLD, aj to sa presunulo do displeja. Stredová konzola je totiž „prázdna“, rýchlosti resp. smer jazdy automatickej prevodovky po novom radíte pod volantom.
Vec, za ktorú treba Škodu Kodiaq (identické riešenie nájdete aj novom Superbe) sú tlačidlá Smart Dials. Majitelia Dacií sa teraz usmievajú, veď toto poznáme. Áno, ale nie v takejto sofistikovanej podobe, Smart Dials sú totiž tri kruhové ovládače s farebnými displejmi uprostred na mieste, kde ste zvyčajne v minulosti našli panel klimatizácie na ovládanie rôznych funkcií.
Tie po stranách slúžia na rýchle nastavenie teploty vašej zóny klimatizácie, ale stačí na displej ťuknúť a razom môžete meniť nastavenie vyhrievania alebo ventilovania sedadiel. Kruhový ovládač uprostred si viete konfigurovať a ovládať ním rôzne funkcie, napríklad intenzitu ofuku, jazdné profily či približovanie mapy a hlasitosť.
To, ktoré funkcie ovládate je na vás, môžete ich mať aktívnych viac a preklikávate sa medzi nimi stlačením ovládača. Materiál ovládačov Smart Dials je plast, v úvode nemáte pocit špičkového spracovania, ale zvyknete si a podstatné je, že takéto ovládanie je praktické, intuitívne a návykové. Vydarila sa aj aplikácia MyŠkoda, rozhodne patrí k tým lepším.
Veľkou výhodou Kodiaqu je jednoznačne priestor. Je to skutočne veľké SUV, kde vzadu majú pasažieri miesta ako v limuzíne. Najmä priestor pre nohy je ohromujúci. Dopriať si viete aj vyhrievané zadné sedadlá, trojzónovú klimatizáciu či roletky na zadných oknách.
Jazdné vlastnosti Kodiaqu sú však diskutabilné. To, ako sa snažili konštruktéri zabezpečiť maximálny priestor v interiéri či v kufri spôsobilo, že si Kodiaq veľmi dobre nerozumie s nerovnosťami. Aj menšie výtlky či nerovnosti doslova auto rozhádžu, mal som miestami pocit, že karoséria praská. Povedal som si, nie, to máme asi naozaj tak zlé cesty…no nie. Na rovnakú trasu som zobral aj moje BMW X1 a tam, kde Kodiaq doslova vydával nepríjemné zvuky sa v interiéri BMW neobjavilo nič, bolo pevné ako skala, nič ho nerozhodilo. Na toto si budete musieť zvyknúť, sem tam budete počuť nepríjemné zvuky a interiér nie je ukážkovo odhlučnený.
Zato spotrebou Kodiaq veľmi príjemne prekvapil! Vie jazdiť veľmi úsporne, doslova za hodnoty ako nájdete medzi technickými údajmi s metodikou WLTP! nech robíte čokoľvek, nad 7 litrov by ste sa dostali ťažko. Moja spotreba za prejdených 421 kilometrov bola 6,3 l/100 km. Jednoducho skvelé! Pritom výkon takmer 200 koní je tak akurát, nie je to síce žiadne žihadlo, ale na každodenný pohodový život a sem tam nejaké to nutné predbiehanie nepotrebujete viac. Nie každý dokáže ponúknuť takto priestranné SUV s takýmito nízkymi spotrebami.
Bude nový Kodiaq miláčik Slovákov? Priestoru má na rozdávanie, jazdí úsporne a je plný moderných technológií. Jazda však nie je tak komfortná a cena rozhodne nepatrí k tým nižším. Lenže, taká je doba a my Slováci si radi doprajeme. Navyše s následným predajom určite nebude problém.