Sedemmiestne SUV od najpredávanejšej značky na Slovensku, Škoda Kodiaq, sa teší mimoriadne veľkému záujmu. Poteší vás však aj po technologickej stránke?
Škoda Kodiaq sa celému svetu ukázala vo veľkom štýle. Pamätám si to veľmi dobre, pretože novinárska premiéra najväčšieho SUV výrobcu prebehla v Berlíne presne v čase, kedy sa konala výstava IFA 2016. Podarilo sa mi byť pri tom a môj prvý dojem bol: „Veď toto je Audi Q7, ale za polovicu“.
Nebol som jediný, komu najmä z profilu Kodiaq pripomína Q7-čku. Dizajn je subjektívny, ale objektívne musím skonštatovať, že sa Kodiaq ľudom páči. Proporčne je auto vyvážené a pôsobí väčšie, akoby ste očakávali. To, že som s ním počas testu pútal pozornosť bolo spôsobené aj tým, že ich ešte veľa na cestách nejazdilo.
S Kodiaqom som absolvoval viac ako tisíc kilometrov, keďže spolu s ďalšími novinármi sme ho zobrali aj na pracovnú cestu do Chorvátskeho Umagu. Pochváliť musím pohodlie, ale i priestor, najmä pre pasažierov na zadných sedadlách. Tretí rad sedadiel sme len vyskúšali, no opíšem ho skôr ako „núdzový“.
V praxi oceníte množstvo Simply Clever riešení, kde som sa viackrát zamyslel, prečo takéto nápady nezrealizujú aj iné automobilky. Dáždnik v oboch predných dverách zaručene oceníte, rovnako i LED svietidlo batožinového priestoru, ktoré si kedykoľvek môžete vybrať a používať ho mimo auta.
Novinkou sú chrániče hrán dverí, ktoré sa vysunú po otvorení a zasunú pri zatvorení dverí. Nepoškodíte tak pri parkovaní svoje, ale ani cudzie auto. Vysúvateľný chránič na dverách spolujazdca bol však už zlomený. Zrejme predo mnou absolvoval silnejšiu novinársku záťaž.
K dispozícii som mal dieselový dvojliter s výkonom 190 koní, pohon 4×4 a automatickú prevodovku DSG. Kombinácia je to výborná, pričom so spotrebou sa dostanete na priemerných 7,5 l/100 km.
Spolu s paketom Style a viacerými príplatkovými položkami však za Kodiaq zaplatíte takmer 50-tisíc eur! A to už je dosť. Najmä, ak sa dôkladnejšie pozriete na spracovanie interiéru. Našťastie je nápaditý, nie je to opozerané rozmiestnenie z Octavie či Superbu.
Žiaľ, ako typická Škodovka, aj v tomto prípade ponúkne interiér množstvo tvrdých plastov a nepresných zlícovaní. Najviac mi prekážalo iné farebné vyhotovenie a celkové spracovanie tlačidiel pre otvorenie priehradok pred spolujazdcom, alebo silne vŕzgajúce madlá dverí.
Zamrzeli ma aj výrazne viditeľné odtlačky prstov na navigačnom systéme COLUMBUS, ktoré budete neustále utierať. Samotný 8-palcový displej má po stranách nepraktické dotykové tlačidlá pre vybrané položky menu. Inak ale patrí k špičke vo svojom segmente.
Rozlíšenie displeja je mimoriadne jemné, odozvy na dotyk ukážkové a celková logika menu i grafika zabezpečí, že všetko nájdete rýchlo.
Možnosti multimédií sú bohaté, skladby si môžete uložiť aj do interného harddisku nazvaného Jukebox, alebo prehrávať nie len cez Bluetooth, ale aj zo svojich SD pamäťových kariet. Výborná je i podpora Android Auto či Apple CarPlay.
Oceníte aj online vyhľadávanie pri zadávaní cieľa v navigácii, Google Street View či prepracovanú prácu so správami. Dokonca si môžete na displeji pozrieť aktuálne počasie alebo ceny palív na čerpacích staniciach vo vašom okolí.
Priam geniálne je spracovaná aplikácia Škoda Connect. Po spárovaní aplikácie vo vašom smartfóne s multimediálnym systémom môžete odkiaľkoľvek sledovať stav vášho Kodiaqu, ale taktiež ho aj odomknúť či uzamknúť.
K dispozícii máte štatistiky jázd z palubného počítača, informácie o servisných intervaloch a samozrejme aktuálny dojazd. Viete si pozrieť aj polohu vášho auta, nechať sa k nemu navigovať a dokonca na diaľku môžete Kodiaq aj rozblikať či zatrúbiť s ním, aby ste ho ľahšie našli.
Vyskúšal som si aj plánovanie trasy v smartfóne, ktorú si jediným kliknutím odošlete do COLUMBUSU. V tejto triede ide o jednu z najprepracovanejších aplikácií, za čo si Škoda zaslúži obrovskú pochvalu. Dokonca je aplikácia Škoda Connect k dispozícii aj pre inteligentné hodinky.
Potešia vás aj dostupné asistenčné systémy. Určite odporúčam zakúpiť si akciový Paket Style Safety aj s paketom Style Plus. V prvom získate asistent diaľkových svetiel, personalizované kľúče či adaptívny podvozok, ale i praktický asistent jazdných pruhov a kontrolu mŕtveho uhla.
Ak si priplatíte aj za adaptívny tempomat, poteší vás, že Kodiaq sa správa, ako nami už testovaný VW Passat. To znamená, že ak pustíte volant, sleduje odstup od vozidiel, drží vás v jazdných pruhoch a v prípade, že nereagujete na zvukovú signalizáciu, systém prudko pribrzdí, aby vás prebral.
Vozidlo stále drží v jazdnom pruhu, no ak nereagujete ani na opakované pribrzdenie, rozblikajú sa smerovky a Kodiaq bezpečne zastane. Narozdiel od väčšiny podobných systémov vás tak nenechá havarovať, ak volant nechytíte napríklad po 15 sekundách asistovanej jazdy.
Prakticky si do Kodiaqu môžete dokúpiť všetky známe systémy koncernu, vrátane 360° pohľadu na okolie zo štyroch vonkajších kamier, ale i tzv. Trailer assist, čo je systém pre automatické parkovanie s prívesným vozíkom. Fakt to funguje výborne!
Počas cesty do Umagu som pre napájanie notebooku rád využil 230V zásuvku v zadnej časti, čo ma veľmi potešilo. Nechýba ani možnosť mať Phonebox, teda priehradku pre smartfón aj s indukčným nabíjaním. Moja S8-čka sa z nej však ťažko vyberala.
Škoda Kodiaq je SUV, ktoré zaručene možno označiť za mimoriadne praktické. Kvalitou spracovania vás síce veľmi nepresvedčí, zato jazdné vlastnosti a technologická výbava patria na špicu vo svojej triede. Len tá cena mohla byť aj nižšia. No i tak si od nás vyslúžil ocenenie TIP REDAKCIE.