Už prvé SUV mladoboleslavskej značky Škoda Yeti ukázalo, že vybrať sa v rozširovaní modelového radu touto cestou bolo pre Škodu dobrou voľbou. Model Kodiaq priniesol nový vietor, avšak bol postavený o stupienok vyššie. Čakanie na priameho nástupcu legendárneho Yetiho bolo preto ešte intenzívnejšie. A vyplatilo sa. Je tu Škoda Karoq.
V priebehu tohto roka sme mali možnosť vyskúšať najmladšieho zástupcu škodováckej rodiny SUV dvakrát. Najskôr to bol bohato vybavený model vo verzii Style, ktorý môžete vidieť na fotografiách v tomto článku. Poháňaný bol dvojlitrovým naftovým motorom 2.0 TDI a jeho výkon (110 kW – 150 k) bol cez automatickú DSG prevodovkou prenášaný na všetky štyri kolesá. Cena tohto modelu sa v čase testovania vyšplhala k hodnote až 41 tisíc eur, čo je skutočne vysoká suma. Za ňu ste však v Karoqu dostali takmer všetko, na čo si len spomeniete.
Pri vymenovávaní asistentov môžeme začať tým, ktorý sleduje jazdné pruhy a udržiava auto v nich, ďalej sledovanie mŕtveho uhla, monitorovanie pri cúvaní či Front Assist, ktorý pre zmenu stráži to, čo sa deje pred autom. Súčasťou tejto výbavy boli aj sedadlá v koži, navigačný systém COLUMBUS s 9,2” dotykovým displejom, cúvacia kamera či adaptívny tempomat.
Práve tempomat fungoval výborne, môžete ho mať plne funkčný až do rýchlosti 210 km/h. Počas testu odmietol spoluprácu len jedinýkrát, a to vo veľmi hustom snežení (aj to iba na pár minút). Z našich skúseností vieme, že bežne by nám iné systémy vypovedali službu častejšie, takže rozhodne si systém zaslúži našu veľkú pochvalu. Hudobných fajnšmekerov poteší aj príplatková audio sústava značky Canton. Tá hrá v Karoqu veľmi dobre.
V každom prípade bolo pôžitkom voziť sa v takto vybavenom aute. Avšak jeho cena predsa len nie je pre každého Slováka, resp. v danej cene už mnohí siahnu aj po modeloch prémiových značiek. A tak sme okrem neho vyskúšali aj „ľudovejšiu“ verziu.
Táto milá povinnosť pripadla práve mne a vôbec mi neprekážalo, že som mal možnosť vyskúšať Karoq s manuálom a minimom výbavy. A to aj napriek tomu, že len pár dní pred jeho prevzatím som šoféroval väčšieho brata, Kodiaq, vo full výbave. V priebehu roka taktiež aj podobne vybavené modely iných značiek. Bol som preto zvedavý, čo dostane človek, ktorý to so Škodou Karoq myslí vážne a nechce to s cenou prehnať.
Musím sa priznať, že Karoq je moja srdcovka odkedy bol v máji minulého roka predstavený. Isteže, pocity recenzenta sú subjektívne, no mne sa tento elegantný a štýlový nástupca Yetiho proste páči. Už len otvoriť dvere, nasadnúť a naštartovať.
Automobil Škoda Karoq, ktorý mi robil spoločnosť na slovenských cestách, bol vo verzii Ambition s príplatkovým balíkom Ambition Plus. Cena testovaného auta bola 23 549 €. Pohonnou jednotkou bol naftový štvorvalec 1,6 TDI. Cez manuálnu 6-stupňovú prevodovku bola poháňaná „iba“ predná náprava.
Súčasťou tejto výbavy bolo, okrem iného, aj bezkľúčové otváranie dverí a štartovanie Kessy, zadné LED svetlá, protikolízny systém Front Assist, či tempomat, aj keď nie adaptívny. Nechýbala ani dvojzónová klimatizácia Climatronic a tiež 12 V a 230 V zásuvka i USB konektor pre pasažierov na zadných sedadlách.
Hoci vo verzii Ambition má Karoq látkový poťah sedadiel, ich celkové tvarovanie je výborné. Skvele pridržiavajú celé telo aj v zákrutách. Obzvlášť mi vyhovovalo vytvarovanie sedacej časti. V Karoqu sa mi skutočne sedelo veľmi pohodlne nie len preto, že má prirodzene vyšší posed, ale aj bočné vedenie, obopínajúce bedrá, s ideálne navrhnutým odstupom.
Sedel som už v luxusnejších autách, ktoré nemali tak dobre vytvarované sedáky. Niekoľkohodinovú jazdu som tak musel často prerušovať prestávkami. To sa mi v Karoqu nestalo. Konečne. Akokoľvek dlhá jazda tak bola príjemným pôžitkom i zážitkom.
Jazdu v Karoqu mi spríjemňoval škodovácky infotainment, tvorený rádiom BOLERO s 8” dotykovým displejom. Jeho reakcie sú síce o niečo pomalšie, než som zvyknutý pri výkonných smartfónoch. Avšak ovládanie či už priamo na displeji alebo ovládačoch po jeho stranách, ako aj na volante je pohodlné a presné.
Na prepojenie infotainmentu s telefónom som najskôr využil Bluetooth. Ovládanie hovorov, multimédií v telefóne, ale aj čítanie textových správ rádiom bolo nie len pohodlné, ale hlavne bezpečné.
K dispozícii bolo tiež pripojenie prostredníctvom Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink. Telefón, ktorý aktuálne dlhodobo používam, tretiu z možností nepodporuje. A hoci u nás zatiaľ nie je oficiálne podporovaná funkcia Android Auto, existuje možnosť, ako ju používať. Ukázali sme vám to v našom videu.
Po absolvovaní tejto tortúry a prepojení smartfónu s infotainmentom práve cez Android Auto bolo ovládanie telefónu ešte jednoduchšie. Zíde sa vám to aj vtedy, ak napríklad na navigovanie už dlhšie používate Mapy Google a ste na ich ovládanie a vizuálnu stránku zvyknutí. Navyše, naplno dnes už funguje aj Waze.
Škoda Karoq si ma získal aj po stránke jazdných vlastností a nesklamal moje očakávania. Je síce citeľne menší než Kodiaq, prospieva to však jeho manévrovateľnosti najmä v hustej premávke a užších uličkách mnohých našich miest. No a, samozrejme, aj pri parkovaní. Pritom ale z vnútorného priestoru som nemal pocit stiesnenosti.
To isté mi potvrdili aj ostatní členovia rodiny. Manželka, ktorá je nižšieho vzrastu než ja, sa na sedadle spolujazdca takmer „utopila“ a nejaký čas jej trvalo, kým si na toľko priestoru okolo seba zvykla. Najstarší syn so svojimi vyše stoosemdesiatimi centimetrami výšky sa pohodlne usadil na zadných sedadlách, pričom nad hlavou i pred kolenami mal stále dostatok miesta. A to aj napriek tomu, že ja som svoje sedadlo mal posunuté dozadu takmer na doraz.
Mnou testovaný Karoq Ambition Plus mal zadné parkovacie senzory bez cúvacej kamery. Tá sa ale dala oželieť, senzory ma vždy doviedli k bezpečnému zaparkovaniu. Prejdem však už k samotnej jazde, keďže, ako som spomenul, mal som k dispozícii naftovú „jedna šestku“.
Bolo mi jasné, že táto motorizácia nebude žiadnym „vytrhávačom asfaltu“. No i tak ma jeho svižnosť potešila. Aj keď mu po prudšom šliapnutí na pedál chvíľku trvalo kým sa chytil a dal 115 koníkov (85 kW), poháňajúcich takmer 1,5 tonové auto poriadne do pohybu. No potom už išiel jedna báseň.
Pri tempomatovej 110 (D1: BA – TT), resp. 130-kilometrovej rýchlosti som ani poriadne necítil, že idem. Bol som preto zvedavý na počínanie si Karoqa na úzkych okreskách za Nitrou smerom na Partizánske. No s Karoqom ani táto vlnitá, kľukatá a na mnohých miestach ešte stále rozbitá cesta „nepohla“. Plynule, pohodlne a pritom bezpečne ma po nej viezol.
Takto funguje Škoda Connect
Keďže prvú trasu z Bratislavy s cieľom pri Novákoch som išiel tak trochu na spotrebu, i keď som párkrát plynový pedál zošliapol trochu prudšie a bližšie k podlahe, prejavilo sa to na parametroch jazdy. Počas 152 kilometrovej cesty Karoq priemerne „papkal“ len 4,9 litra nafty na 100 km. A to je krásne číslo.
V iný deň, keď som vo výrazne svižnejšom tempe absolvoval okruh Nováky – Žiar n. H. – B. Bystrica – Žarnovica – Veľké Pole – Nováky, som sa už dostal cez 5 litrov / 100 km. No dlhodobý priemer (aj s jazdami predo mnou!) sa mi darilo držať na úrovni 5,7-5,8 l/100 km. Je to síce ďaleko od deklarovanej katalógovej kombinovanej spotreby 4,5 l/100 km (moji predchodcovia asi mali poriadne „ťažkú nohu“ na plyne), no i tak je to slušný výsledok. Viem si predstaviť, že pri oveľa dlhšom, než len týždňovom teste, by som sa s dlhodobou spotrebou dostal podstatne nižšie.
Osobne považujem automobil Škoda Karoq za výborný a vydarený model v segmente menších SUV. Je príjemné sa voziť v aute s čo najväčšou výbavou, kde rôzni asistenti a iné vychytávky zjednodušujú šoférovanie a spríjemňujú jazdu. Mňa si Karoq určite získal aj v nižšej, cenovo „ľudovejšej“ verzii s motorom 1,6 TDI a manuálnou 6-stupňovou prevodoukou vo výbave Ambition a paketom Plus. Tu si myslím, že ide o jednu z najlepších ponúk na trhu v pomere cena/výkon. Ak chcete benzín, odporúčal by som rovnakú výbavu s motorizáciou 1,5 TSI, ktorá je dokonca o 800 eur lacnejšia. Komfortná a bezpečná jazda, priestranný a pohodlný vnútorný priestor, ovládateľnosť vozidla, ale aj typické Symply Clever riešenia dávajú zapravdu, že Karoq je viac než len dôstojným nástupcom obľúbeného Yetiho. Preto si od našej redakcie vyslúžil ocenenie TIP REDAKCIE.