Nemajú výfuk, netankujú uhľovodíkové palivo a nevypúšťajú žiadne splodiny. Dobrý dôvod, aby sa elektromobily mohli označovať za autá s nulovými emisiami. Automobilky (Tesla Motors nie je výnimkou) túto skutočnosť v marketingu aj bohato využívajú, ale je to pravda?
Nuž, každý výrobok má uhlíkovú stopu sám o sebe. Reprezentuje ju množstvo CO2, ktorý sa vyprodukoval v celom výrobnom reťazci, prípadne bude potrebný aj na jeho likvidáciu, alebo recykláciu.
Pri takomto vnímaní ani elektrina zo solárnych elektrární nie je úplne „čistá“. Solárne panely totiž bolo potrebné vyrobiť a dopraviť, pričom sa spotrebovali aj fosílne palivá. Platí to aj o výrobe elektriny, hlavne v tepelných elektrárňach a takisto pre elektromobily.
Na takto postavené chápanie emisií doplatil v Singapure majiteľ IT firmy Joe Nguyen. Doviezol si z Hong Kongu Teslu Model S a keďže toto auto sa do krajiny oficiálne nedováža, musel podstúpiť homologáciu, kde sa posudzovali aj emisie.
A tu sa vykľulo šidlo z vreca, keď úradníci vypočítali, že spotreba energie 444 Wh/km znamená podľa mezinárodných štandardov OSN emisie oxidu uhličitého až 222 gramov na kilometer. Vyčíslená spotreba zohľadňuje aj výrobu elektrickej energie.
Na základe týchto výpočtov dostal Joe Nguyen pokutu, respektíve ekologickú daň vo výške 15 000 singapurských dolárov (SGD), čo je asi 9 890 EUR. Singapurská vláda totiž používa pravidlo Carbon Emissions-Based Vehicle Scheme (CEVS), ktoré určuje množstvo vyprodukovaných emisií CO2 a na základe neho poskytuje dotáciu, alebo vyrubuje ekologickú daň.
Vozidlo, ktoré emituje menej ako 95g CO2 /km dostane dotáciu 30 000 SGD a pokiaľ vypúšťa viac, ako 230g CO2 /km, je pokutované rovnako čiastkou 30 000 SGD. Pokuty a zľavy sú pridané alebo odpočítané z ročných poplatkov za registráciu vozidiel Singapure, uviedol portál Road & Track.
Pre hodnotenie elektrických vozidiel sa používa prepočet 0,5g CO2 / Wh, čo pri spotrebe Tesla Model S P90D s 90 kilowatthodinovou batériou 444 Wh/km dáva prepočítané emisie 222g CO2 /km. Takéto hodnotenie pre Teslu nevyzerá najlepšie, pretože napríklad elektromobil Peugeot iOn získal daňovú úľavu za vyrátané emisie 67,5g CO2 /km.
Omnoho lepšie vychádzajú aj benzínové motory, keď Ford Focus RS s pohonom všetkých kolies a výkonom 350 koní produkuje len 175g CO2 /km. Podľa takéhoto hodnotenia by Tesla Model S patrila k najväčším znečisťovateľom životného prostredia, aj keď len v prenesenom význame.
Diskutabilná je však východisková spotreba 444 Wh/km, z ktorej úrad vychádzal pri hodnotení emisií. Pokiaľ by to bola pravda, bol by dojazd Tesly Model S s 90 kWh batériou len 202 km.
V skutočnosti je však dojazd dvojnásobný a spotreba energie na kilometer je podľa oficiálnych špecifikácií len 210 Wh/km, teda menej ako polovičná. Na základe toho by sa musela redukovať prepočítaná produkcia CO2 na 105g /km.
V skutočnosti aj celkové hodnotenie elektromobilov na základe uvedenej metodiky je pomerne veľkým nezmyslom. Aj keby sa na nabíjanie batérií používala čisto elektrina z tepelných elektrární spaľujúcich uhlie, mazut, alebo plyn, či biomasu, takto produkované emisie väčšinou nie sú lokalizované v husto osídlených mestských aglomeráciách.
Okrem toho sa veľká časť elektriny vyrába v jadrových, vodných, solárnych a veterných elektrárňach, ktoré CO2 priamo neprodukujú. Elektromobily sú preto určite ekologickejšie, ako konvenčné automobily.