Spoločnosť Royal Dutch Shell spolupracuje s poprednými automobilkami na výstavbe siete rýchlonabíjacích staníc vo viacerých európskych krajinách. Má sa tak podporiť používanie elektromobilov pri jazdách na dlhé trasy.
Ropné a rafinérske spoločnosti v minulosti význam elektromobilov spochybňovali a ešte aj dnes sa niektoré prikláňajú skôr k podpore vodíkových áut v nádeji, že pre ne budú môcť dodávať vodík vyrábaný zo zemného plynu, respektíve z metánu, ktorý je v zemnom plyne obsiahnutý.
Elektrina namiesto ropy
Zároveň sa však vývoj elektromobilov a plány automobiliek s ich výrobou posunuli ku kritickej hranici, kedy s nimi treba počítať. To je čas, aby rafinérie začali prehodnocovať svoje biznis plány.
Dôkazom je aj nová dohoda firmy Shell s IONITY, spoločným podnikom BMW, Daimler, Ford a Volkswagen Group, vrátane Audi a Porsche, zameraným na výstavbu dobíjacej infraštruktúry. IONITY má v pláne do roku 2020 postaviť 400 rýchlonabíjacích staníc v 18 krajinách Európy.
Shell chce v spolupráci s IONITY takisto razantne naštartovať elektrický biznis. Do roku 2019 má byť postavených 80 nabíjacích staníc pozdĺž diaľnic v Belgicku, Británii, Francúzsku, Holandsku, Rakúsku, Českej republike, Maďarsku, Poľsku, Slovensku a Slovinsku.
Spolu s ďalšími 20 stanicami, ktoré by mali vzniknúť v Nemecku, bude asi štvrtina staníc Shell pozdĺž diaľnic v Európe ponúkať do dvoch rokov aj vysokorýchlostné nabíjanie pre elektromobily. Uviedol to pre agentúru Reuters Istvan Kapitany, obchodný riaditeľ Shell.
Shell nie je jedinou veľkou energetickou spoločnosťou, ktorá sa v Európe angažuje v dobíjacej infraštruktúre pre elektromobily. Spomeňme napríklad nemecký koncern E.ON, americkú spoločnosť ChargePoint, Teslu a ďalšie. Energetické podniky v mnohých krajinách sa budovaniu nabíjacích staníc a portov venujú na lokálnej úrovni.
2,5x rýchlejšie ako Tesla Supercharger
Na nabíjacích staniciach bude k dispozícia vysoko kapacitná technológia s výkonom až 350 kW. Kým na bežných nabíjačkách (s výnimkou Tesla Supercharger) dnes nabijete batérie elektromobilu za pár hodín, na rýchlonabíjačkách Shell/IONITY to potrvá do 10 minút. Vzhľadom na výkon, dokážu nabiť batériu dokonca 2,5x rýchlejšie ako Supercharger.
https://www.youtube.com/watch?v=hZ_1Tmz36sc
Zatiaľ elektrické vozidlá stále predstavujú len malú časť globálneho automobilového trhu, ale tempo rastu ich predaja a dlhodobo nízke ceny ropy nútia ropné spoločnosti k prehodnoteniu starých obchodných modelov. Svet sa jednoducho pohybuje smerom k čistejším druhom dopravy.
Podľa prognózy Shell očakáva, že celosvetový vozový park elektrických áut bude narastať približne z dnešného 1 percenta z celkovej flotily automobilov na 10 percent do roku 2025. Spôsobí to zníženie dopytu po rope o približne 800 000 barelov denne.
Hlavne v krajinách ako Nórsko, kde vďaka daňovým úľavám a dotáciám počet elektromobilov a plug-in hybridov prudko stúpol, je dnes nedostatok nabíjacej infraštruktúry. Situácia sa však bude zlepšovať.
Podľa European Alternative Fuels Observatory sa počet nabíjacích stojanov v Európe v rokoch 2014 až 2017 strojnásobil a dosiahol 120 000. Ďalší ropný gigant BP v auguste povedal, že rokuje s výrobcami elektromobilov o ponukách na nabíjanie batérií z nabíjacích stojanov na svojich čerpacích staniciach.
Iniciatíva Shell smerom k IONITY je jednou z viacerých v poslednom období. V posledných mesiacoch spomeňme akvizíciu holandskej spoločnosti NewMotion, ktorá je vlastníkom jednej z najväčších sietí nabíjačiek v Európe. Zdá sa, že situácia okolo elektromobility sa začína hýbať správnym smerom, pretože rozvinutá infraštruktúra bude motivovať viac záujemcov o kúpu elektrických áut.