Reklama

Sen o lacnom vozidle, aj keď z Číny, sa definitívne rozplýva

Zdroj | BYD
Richard Pliešovský
Zdroj | BYD
Zdroj | BYD

Elektromobilita sa na Slovensku zrejme nikdy nerozbehne, pomyslel si nejeden našinec, keď sa dozvedel, že čínske vozidlá dostanú ďalšie, takmer 40 % clo.

Sen o lacnom vozidle, aj keď z Číny, sa teda zrejme definitívne rozplýva. Je to však naozaj tak, alebo sa nájde cestička, ako v Európe predávať lacné autá?

EÚ ide uvaliť dodatočné clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne až do výšky 38 %. Tento krok má ochrániť európskych výrobcov pred nekalou konkurenciou. Clá pôjdu nad rámec 10 % daní, ktoré aktuálne čínske elektromobily platia. Zaujímavé je, že nebudú jednotné, pre každého výrobcu budú iné.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Aké čínske elektromobily kúpite na Slovensku?

Na vozidlá značiek BYD a Geely sa budú vzťahovať clá vo výške 17,4 až 20 %, no SAIC si vyslúžil až 38 % prirážku. To je, akoby smartfóny od Samsungu dostávali najvyššie clo a napríklad Lenovo a Google by museli platiť len 20 %.

V skutočnosti sa clá líšia podľa toho, či automobilky spolupracovali s prebiehajúcim vyšetrovaním EÚ v súvislosti s dotáciami čínskej vlády pre výrobcov elektrických vozidiel, alebo nie. Vďaka takýmto dotáciám sa čínske elektromobily môžu u nás predávať za oveľa nižšie ceny ako ich dokážu naceniť európski konkurenti.

Pozrite si

Smiali sme sa z Tesly, teraz prichádzajú čínske autá s podobným mega problémom

Takže tí, ktorí spolupracovali, budú platiť menej. Komisia odhaduje, že podiel čínskych aút na trhu EÚ sa v roku 2019 zvýšil na 8 % (z menej ako 1 %). Na budúci rok by mohol dosiahnuť až 15 %. Ceny sú podľa EK zvyčajne o 20 % nižšie ako ceny modelov vyrobených v únii. Rozhodnutie znamená veľký posun v obchodnej politike EÚ, pretože hoci často využívala ochranu obchodu proti Číne, v takom dôležitom odvetví doteraz nekonala.

Nové tarify sa začnú čoskoro, už od 4. júla. Všetko však môže byť ešte inak. Paradoxne, zatiaľ čo je Európska komisia presvedčená o vhodnosti tohto kroku, európske automobilky sú proti. Obávajú sa, že to povedie k odvetným opatreniam zo strany Číny. Proti sú najmä nemeckí producenti (Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz) ktorí by boli zrejme ťažko zasiahnutí odvetnými clami, všetci totiž majú veľké fabriky v Číne.

Nemecký kancelár Olaf Scholz už zdôraznil, že clá EÚ môžu mať ďalekosiahle dôsledky, najmä pokiaľ ide o vytváranie pracovných miest v Nemecku.

Euro News

Ďalšou nepríjemnou správou pre Európu je, že bez čínskych elektromobilov zrejme nedosiahneme nolové ciele. „Najnovšie údaje Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) jasne ukazujú, že bez pomoci čínskych výrobcov nemôžeme dosiahnuť naše ciele v oblasti elektromobilov“, napísal Thom Groot, generálny riaditeľ The Electric Car Scheme. Až „57 % všetkých registrácií nových batériových elektrických vozidiel pochádza z Číny, no napriek tomu došlo k výraznému potlačeniu povolenia týchto vozidiel na britské a európske trhy. Ak to so splnením nášho 100 % cieľa do roku 2035 a celkovo nulových ambícií myslíme vážne, mali by sme tento technologický vstup prijať, nie sa mu vyhýbať,“ dodáva.

Pozrite si

Vláda USA sa obáva, že ich špehujú čínske autá, zahájila vyšetrovanie

Európska komisia zvyšuje clá len mesiac po tom, ako USA až 4-násobne zvýšili dovozné clo na čínske elektromobily. Americká vláda chce potlačiť vplyv Číny na ekonomiku USA a uvalila dane nielen na autá, ale ja na batérie, solárne články, polovodiče či iné komponenty. Otázkou dňa je tiež fakt, že elektromobily dokážu sledovať okolie i pasažierov a získané dáta odosielať do komunistickej Číny.

TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.