Vodíkovým autám s palivovými článkami sa venujeme na našich stránkach pravidelne, hoci ide, z pohľadu ich kvantity, o extrémne okrajovú oblasť. Vodík má svoje pre a proti, ale tých mínusov je na miske váh podstatne viac, ako plusov.
Napriek tomu niektorí politici a hlavne ropné koncerny lobujú za silnú podporu vodíkovej energetiky. Iní významní hráči zas majú opačný postoj a zmysluplnosť vodíkových pohonov spochybňujú.
Patrí k nim aj šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess, ktorý nedávno kritizoval použitie vodíka v automobiloch a poukázal na štúdiu Potsdamského inštitútu pre výskum dopadov na podnebie (PIK):
„Takéto palivá ako univerzálne klimatické riešenie sú trochu falošným prísľubom. Aj keď sú úžasne všestranné, nemožno od nich očakávať, že vo veľkej miere nahradia fosílne palivá. To sa dá dosiahnuť iba priamou elektrifikáciou. Vodíkové palivo bude pravdepodobné najmenej ďalšie desaťročie veľmi vzácne a konkurenčne neschopné.“
Veľké riziko sa skrýva tiež v použití „špinavého“ vodíka vyrábaného zo zemného plynu a iných fosílnych palív s veľkou environmentálnou záťažou, pretože je lacnejší ako „zelený“ vodík. Zaujímavé porovnanie elektrických pohonov na batérie a vodík je v nasledujúcom videu (k dispozícii sú české titulky).
Herbert Diess tvrdí, že VW chce opustiť cestu vodíkových automobilov a zamerať sa na batériové elektromobily (BEV). Tento postoj automobilky nie je úplne nový. Volkswagen sa už dlhšie zameriava na elektromobily a zhruba pred rokom vydal zaujímavé porovnanie medzi BEV a FCEV, v ktorom dospel k záveru, že FCEV sú „veľmi neefektívne – z hľadiska energetickej účinnosti aj prevádzkových nákladov (viď graf vyššie).
Das Wasserstoff-Auto ist nachgewiesen NICHT die Klimalösung. Im Verkehr hat sich die Elektrifizierung durchgesetzt. Scheindebatten sind reine Zeitverschwendung. Bitte auf die Wissenschaft hören! @ArminLaschet @OlafScholz @andreasscheuer @ABaerbock https://t.co/LfErDmBs5R
— Herbert Diess (@Herbert_Diess) May 18, 2021
Faktom je, že vodíkové pohony majú až trikrát nižšiu energetickú účinnosť oproti BEV. Nie je to však jediný nedostatok vozidiel s vodíkovými palivovými článkami. Ďalším problémom sú náklady na automobily a vodík ako palivo a nedostatočná infraštruktúra na tankovanie paliva. Tá sa síce časom dá vybudovať, ale za cenu podstatne vyšších nákladov, ako nabíjacie stanice elektromobilov.
Tak, ako šéf Tesly Elon Musk, aj Herbert Diess preferuje pred vodíkom batérie. Tesla a Volkswagen Group sú pritom momentálne svetovou jednotkou a trojkou v oblasti produkcie elektromobilov na svete.
Navzdory nadšencom, ku ktorým patrí aj aktuálny slovenský minister hospodárstva, bude vodík v osobnej doprave ešte dlhé roky okrajovou záležitosťou a elektromobilita tu bude postavená na batériách.
V nákladnej, lodnej a leteckej, prípadne železničnej doprave však vodík pravdepodobne získa podstatne silnejšie postavenie a pomôže znížiť emisie skleníkových plynov a ďalších škodlivín.