- #E-mobilita
- 4 min.
- 9.8.2021
Šéf Volkswagen Group o IONITY: „Je to čokoľvek, len nie zážitok z nabíjania“
Európska komisia predstavila nový plán znižovania emisií „Fit for 55„. Jeho ciele ešte musí schváliť Európsky parlament a členské štáty, ale požiadavky sú pomerne drsné. Do roku 2030 by mali emisie z nového auta v EU klesnúť na 45% súčasného limitu 95 gramov CO2 a o päť rokov neskôr na nulu. V praxi to znamená ukončenie predaja spaľovacích motorov do roku 2035.
VW a Audi už skôr oznámili, že so spaľovacími motormi skončia v prvej polovici tridsiatych rokov. Obrovský nárast počtu elektromobilov si však vyžiada adekvátny počet nabíjacích staníc a nabíjacích stojanov. Nepríjemnou vlastnosťou batériových elektromobilov totiž je, že aj v rýchonabíjacích verziách trvá nabitie niekoľkonásobne dlhšie ako tankovanie paliva.
Podľa teórie hromadnej obsluhy by preto nabíjacia stanica na obslúženie rovnakého počtu vozidiel potrebovala niekoľkokrát viac nabíjacích stojanov, ako majú súčasné čerpacie stanice na benzín, diesel, alebo LPG. Stanice s dvoma, alebo štyrmi stojanmi situáciu na frekventovaných miestach nevyriešia.
Ak má svoje ciele EU dosiahnuť, musí splniť niekoľko zásadných predpokladov. V prvom rade zabezpečiť dostatok elektriny z obnoviteľných zdrojov (prípadne z jadrových elektrární, čo mnohé krajiny považujú za takmer neslušné slovo) a 27x (!) zvýšiť počet nabíjacích portov. Tých je v súčasnosti asi 225 000, no v roku 2030 ich podľa asociácie ACEA bude potrebných asi šesť miliónov. Vyše 70 % európskych staníc v súčasnosti pritom funguje v Holandsku, vo Francúzsku a v Nemecku, na zvyšné krajiny EÚ zostáva len 30% nabíjačiek.
A neuspokojivý je aj stav veľkých sietí nabíjacích staníc. Šéf skupiny Volkswagen Herbert Diess zhodnotil svoje nie príliš dobré skúsenosti s nabíjaním v sieti rýchleho nabíjania IONITY v Európe slovami: „Toto je všetko možné, len nie prvotriedny zážitok z nabíjania, IONITY!“
IONITY bola založená spoločnosťami BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group v zastúpení Porsche AG. Neskôr sa k silnej štvorke pripojil aj Hyundai Motor Group. Zámer bol do roku 2020 vybudovať sieť 400 staníc s asi 2 400 jednosmernými rýchlonabíjacími stojanmi s výkonom 350 kW. V lete 2021 však stále existuje len približne 360 staníc a zvyšných 40 je vo výstavbe.
Nezaostáva iba veľkosť siete. Herbert Diess upozorňuje, že v mnohých lokalitách stanice chýbajú a nedostatky sú aj v ich spoľahlivosti a zázemí, vrátane chýbajúcich toaliet, alebo možnosti občerstvenia. Takéto služby sú na čerpacích staniciach štandardne dostupné.
Aj táto nespokojnosť môže byť dôvodom, prečo Volkswagen výrazne investuje do infraštruktúry rýchleho nabíjania v Európe s inými partnermi, napríklad BP alebo talianskym Enel X.
https://twitter.com/auto_schmidt/status/1423530267399032836?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1423530267399032836%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Finsideevs.com%2Fnews%2F524953%2Fvolkswagen-herbert-diess-criticizes-ionity%2F
Zdá sa, že IONITY nemá pred sebou jednoduché obdobie. Ak bude chcieť držať krok s potrebami rozvíjajúcej sa elektromobility, musí zabezpečiť viac investícií na zlepšenie a rozšírenie siete nabíjacích staníc. Ak to nedokáže, dokážu to (a zarobia) iní. Tak to v trhových ekonomikách chodí.