Reklama

SEAT Arona - Štýlovejšia, krajšia a komfortnejšia

Marek Šimunek
92 %
Priznám sa, že SEAT Arona ma potom svojom uvedení až tak neoslovil, jednoducho som ho prijal, ako ďalšieho zástupcu drobných crossoverov, ktoré sú tak v obľube. Nemohol som sa však viac mýliť.

Výhody

  • moderný a svieži dizajn
  • bohatá ponuka asistenčných systémov
  • komfortný podvozok

Nevýhody

  • trojvalec je vhodný pre defenzívnych vodičov
  • bezkľúčové otváranie len na strane vodiča

SEAT Arona môže byť pre niekoho iba novou tvárou pre známy model Ibiza, skutočnosť je však o niečo pestrejšia. Segment kompaktných SUV rastie tak závratne, že nie je výrobcu, ktorí by nechcel mať v tejto kategórii svojho zástupcu.

Arona, ktorá svoje meno zdedila po malom mestečku na ostrove Tenerife, je teda pre španielsku automobilku pomerne dôležitým modelom.

Pozrite si

SEAT Ibiza 1.0 TSi FR – mačička v kabáte šelmy

Už na prvý pohľad je jasné, že Arona je určená najmä ľuďom, ktorí vo svojom novom aute hľadajú čo najvyšší posed. Je predsa len o niečo vyššia, aj keď výška sedenia nie je na úrovni podstatne rozmernejších SUV z prémiového segmentu.

Oproti už spomínanej Ibize je však o rovných 11 cm vyššia. Práve preto pôsobí možno o niečo mohutnejšie. Môj postreh je taký, že kým na fotografiách sa mi zdala Arona malá, v reále na mňa toto auto pôsobilo predsa len o niečo väčšie. Samozrejme v rámci rozmerov tejto kategórie áut.

Aj napriek tomu by som ju neoznačil ako malé auto. Je kompaktná, ale na druhú stranu ponúkne dostatok priestoru. K tomu sa však dostaneme neskôr. Poďme sa najprv pozrieť na Aronu z vonka.

V prednej časti nájdete známe tvary a to vrátane vydarených Full LED svetiel. Arona ich má navyše nastavené tak, že svietia výrazne aj do strán, takže do zákrut nie je potrebné ani prisvetľovanie. Samozrejme nesmie chýbať ani denné svietenie, ktoré je navyše kombinované aj so smerovkou. Toto riešenie pôsobí efektne a moderne.

V prednej časti si pozorné oko všimne aj senzory asistenčných systémov. Nájdete tu nielen radar adaptívneho tempomatu, ale aj radar pre systém Front Assist, ktorý zabraňuje prípadnému nárazu v prípade hroziacej kolízie.

Pozrite si

SEAT ATECA – dravec ukrytý v elegantnom SUV

Bočný pohľad najlepšie ukazuje kompaktnosť auta. Krátke previsy, výrazné kolesá a ostré tvary niektorých prvkov karosérie, to je nová Arona. V testovanom kúsku, ktorý bol v pomerne nevýraznej bielej farbe nechýbala čierna strecha, ktorá pridávala na kontraste novinky.

Veľmi sa mi páčia aj chrómové strešné nosiče a jemná chromová linka, ktorá sa tiahne od vodičových dverí až na zadnú časť. Tu je ukončená písmenom X. Skoro, ako v prípade nového BMW X3.

Viem, že Arona nie je SUV, aj tak ma však trochu zamrzí, že výrobca nepotiahol dvere ešte trochu nižšie. Prahy ostali totiž odkryté a tak si budete musieť pri nastupovaní a vystupovaní dávať pozor na svoje nohavice.

Samozrejme vyššia karoséria ponúka v prvom rade pohodlnejšie nastupovanie. Kryté prahy by v tom však určite potešili nejedného vodiča.

Ani zozadu nezaprie Arona svoj pôvod. Nesie jasné prvky staršieho a hlavne väčšieho súrodenca v podobe modelu SEAT Ateca. Prekvapením na túto kategóriu je rovnako integrácia LED technológie do koncových a brzdových svetiel. Smerovka je však už štandardná.

Kufor sa v tomto prípade neotvára prostredníctvom naklonenia znaku SEAT, ako je tomu napríklad v Ibize, ale jednoducho mikrospínačom nad ŠPZ.

Testovaný kúsok nebol vybavený cúvacou kamerou, pri ktorej SEAT ponúka dokonca ostrekovanie. Samozrejme si ju v prípade potreby môžete z príplatkovej výbavy vybrať.

Nechýbali však predné a zadné parkovacie senzory, ktoré na auto podobných rozmerov bohato postačujú. Nechýba dokonca ani parkovací asistent, ktorý pomôže menej skúseným vodičom.

Pozrite si

SEAT Leon ST XCELLENCE – skutočne excelentné auto

Je jasné, že hra na objem batožinového priestoru stráca v kategórii kompaktných crossoverov svoj zmysel. SEAT Arona však ponúkne pomerne zaujímavú hodnotu 400 litrov. Nie je to veľa, ale pre bežné využitie tento objem bohato postačí.

Navyše nechýba ani sieťový program, pomocou ktorého hravo uchytíte nákup v kufri. Pod jeho dnom sa skrýva rezerva, takže sa nebudete musieť báť ani defektu. Navyše priestor okolo rezervy ešte môžete využiť aj na umiestnenie drobností.

Aj keď som sa pri plánovaní testu tešil na nový benzínový motor s objemom 1,5 litra, nakoniec som týždeň strávil s najmenším motorom v ponuke. Benzínový trojvalec s objemom 1.0 a preplňovaním síce nie je žiadny športovec, ale ako som sa mohol sám presvedčiť 85 kW výkonu bude nielen defenzívnemu vodičovi v prípade Arony postačovať.

Jedine pri plne obsadenom aute a nejakej tej batožine v kufri však už bude potrebné počítať so slabšou dynamikou. Testovaný kúsok bol navyše pomerne neštandardne spárovaný so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Kombinácia to je však prekvapivo dobrá, aj keď si myslím, že si ju vyberie veľmi malé percento vodičov.

Prevodovka radí sametovo, ostatne tak, ako sme v tomto prípade zvyknutí. Niekomu môže prekážať jedine to, že je ladená skôr na ekonomickú jazdu. Teda príliš skoro radí vyšší prevodový stupeň.

Pozrite si

SEAT Leon Cristobal – štúdia najbezpečnejšieho automobilu značky

Vo výsledku to znamená, že v meste pri konštantnej rýchlosti 50 km/h budete mať zaradený 6. prevodový stupeň. Pri predbiehaní som tak pravidelne využíval športový režim, kedy dovolí prevodovka autu využiť aj vyššie otáčky.

Samozrejme toto nastavenie prevodovky má dobrý vplyv na spotrebu. Výrobcom udávané hodnoty sú síce už štandardne z ríše snov, ale priemer 6,5 l/100km, ktorý som dosiahol sa javí ako veľmi dobrá hodnota. Najmä ak si uvedomím, že pomerne veľkú časť trasy som absolvoval v meste.

Pri sto kilometrovej trase po okreskách sa mi dokonca podarilo klesnúť pod 5 l/100km, čo je hodnota, ktorá bola ešte donedávna výhradnou výsadou naftových motorov.

V interiéri sa nová Arona na Ibizu ponáša najviac. Základným rozdielom je však priestor nad hlavou. Keďže je SEAT Arona vyšší, automaticky má posádka nad hlavami viac miesta.

To sa hodí, ak si budete chcieť posed na inak veľmi pohodlných sedadlách ešte trochu zvýšiť. Jednoducho si ich výšku nastavíte vyššie a nastupovanie do auta tak bude pre vás o niečo pohodlnejšie.

Pri výhľade vám pritom nebude prekážať ani horná hrana skla, ktoré je o niečo vyššie, ako v prípade modelu SEAT Ibiza.

Navyše si Arona určite zaslúži pochvalu aj za to, že napriek kompaktným rozmerom ponúka pomerne bohatú dávku priestoru. A to tak pre cestujúcich vpredu, ako pre tých na zadných sedadlách.

Potešením je aj to, že na rozdiel od veľkého množstva konkurentov Arona ponúkne vzadu dostatok priestoru nielen na nohy, ale hlavne na šírku. Ani dospelé osoby tak na dlhšiu trasu nebudú mať vzadu pocit stiesnenosti.

Palubná doska svojim tvarom a najmä členením už svoju príslušnosť nezaprie. Aj tu nájdete ergonomicky veľmi dobre rozmiestnené jednotlivé prvky. Veľmi sa mal páčil matný biely obklad palubnej dosky.

Vďaka nemu pôsobí palubná doska moderne a navyše matný lak nebude zachytávať prípadné odtlačky prstov. Je to rozhodne lepšie riešenie, ako v prípade tak obľúbeného čierneho klavírneho laku. Ten pôsobí pekne iba v momente, keď je auto úplne nové.

Pred vodičom nájdete štandardné budíky a nie v poslednej dobe tak obľúbený digitálny prístrojový panel. Nie je to však nevýhoda. Vždy je lepšie, ak výrobca vylepší už používané riešenie, ako keby tam zbytočne vtesnal digitálny panel s nie moc vydarenou grafikou.

Navyše koncernové riešenie palubného počítača a jeho zobrazenia na malom displeji medzi budíkmi považujem stále za jedno z najlepších. Zobrazenie je prehľadné a úprimne doslova milujem, keď mi počítač okrem priemerných údajov o spotrebe a iných, ukazuje aj údaje od začiatku jazdy a tiež údaje od posledného tankovania a podobne.

Volant tiež poznajú majitelia iných modelov automobilky. Ponúka pohodlné ovládanie palubného počítača a samozrejme aj multimediálneho systému. Ovládanie adaptívneho tempomatu je riešené prostredníctvom páčky na ľavej strane pod volantom.

Aj keď niekomu toto umiestnenie nemusí vyhovovať, pre mňa osobne je to najlepšie miesto na ovládanie tempomatu. Už po niekoľkých kilometroch som schopný rýchlosť meniť automaticky, bez potreby sledovania pohybu, ktorý idem vykonať.

Navyše si SEAT Arona zaslúži pochvalu aj za možnosť rýchleho ovládania zvolenej rýchlosti. Totiž prostredníctvom tejto páčky dokážete nielen rýchlo nastaviť potrebnú rýchlosť, ale ju hlavne rýchlo zmeniť.

Posun dole, alebo hore automaticky pridáva +/- 10 km/h. Poteší aj to, že akonáhle rýchlosť znížite, auto samo aktívne na danú rýchlosť zbrzdí. Rovnako si môžete v nastaveniach zvoliť aj zapamätanie poslednej nastavenej rýchlosti.

Okrem adaptívneho tempomatu však ponúkne Arona aj ďalších asistentov. Spomenúť určite musím sledovanie mŕtveho uhla, alebo systém Front Assist, ktorý je schopný v prípade potreby vozidlo zastaviť a tak zabrániť, alebo minimalizovať následky prípadnej zrážky.

Ak by ste mali problém s takto kompaktným autom zaparkovať, pomôcť vám môže napríklad aj systém automatického parkovania, ktorým môžete mať svoj kúsok vybavený.

Nechýba ani bezkľúčové otváranie a štartovanie, aj keď v prípade Arony je pomerne nešťastne možné odomknúť a zamknúť auto len prostredníctvom vodičových dverí. Pre zamknutie zo spolujazdcovej strany už budete musieť použiť kľúčik.

Aj keď testovaná verzia neponúkala možnosť bezdrôtového nabíjania, v ponuke príplatkovej výbavy modelu nájdete aj túto vydarenú funkcionalitu. Telefón tak v podstate postačí vložiť na miesto, kde si ho počas jazdy aj tak väčšinou odkladáte a on sa vám bude nabíjať.

SEAT Arona je po stránke multimediálneho systému vybavený 8“ dotykovým displejom, ktorý sa samozrejme nesie v modernom duchu plne dotykového ovládania. Na prepínanie jednotlivým volieb tak budete využívať dotykové tlačidlá.

Našťastie aspoň SEAT ponechal dvojicu potenciometrov pre nastavenie hlasitosti a prepínanie volieb na displeji. Aj napriek tomu sa však budete musieť pripraviť na to, že displej budete pravidelne utierať, keďže sa na ňom dokonale zachytávajú odtlačky prstov.

Po stránke poskytnutých funkcií mu však nemám čo vytknúť. Dokonca mi nechýbala ani integrovaná navigácia, ktorou integrovaný systém v prípade testovaného kusu nedisponoval. Nahradí ju však navigácia z vášho smartfónu, keďže systém podporuje pripojenie smartfónu prostredníctvom technológií Android Auto a Apple CarPlay, ale aj MirrorLink.

Navyše v prípade záujmu môžete mať Aronu vybavenú aj audio systémom BeatsAudio, ktorý poskytuje výkon 300 W. Mnou testovaný kúsok však bol vybavený iba „štandardným“ audio systémom. Prekvapivo však aj ten bohato postačí pre väčšinu používateľov.

Hrá totiž vyvážene a nechýba mu ani slušná basová zložka. Iba pri skutočne vysokých hlasitostiach môžete spozorovať skreslenie a tiež rezonácie, ktoré sa objavujú vo dverách.

Aj keď som si to sprvoti nemyslel, SEAT Arona sa mi naozaj páči. Je to kompaktné mestké auto, ktoré ponúkne oproti Ibize o niečo vyšší posed, viac priestoru nad hlavou a hlavne krajší kabát. Teda minimálne mne sa Arona pozdáva viac. Pri výbere podobnej konfigurácie si za Aronu, oproti spomínanej Ibize priplatíte približne 2 000 € navyše.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.