Výhody
- perfektne vyladená motorizácia
- ergonomický a praktický dizajn
- nenápadná technologická výbava
Nevýhody
- otázne dizajnové prvky
- nevyvážené základné výbavy
Kompaktné SUV modely ešte nepovedali svoje posledné slovo. Obľúbená SEAT Arona dostala minulý rok nenápadný facelift, ktorý toho viac ako navonok mení skôr vo vnútri, najmä po technologickej stránke. My sme si ho navyše mali možnosť vyskúšať v dynamickej verzii FR s vrcholovou motorizáciou 1.5 TSI.
Prím v ponuke nových modelov väčšiny automobiliek v posledných rokoch hrajú veľké, priestranné SUV modely, ktoré získavajú s prechodom na hybridný či čisto elektrický pohon ešte aj nejaké tie kilá navyše. O to viac sa vždy teším na príležitosť presadnúť si do niečoho malého, kompaktného a svižného. Nečakal som však, že mi SEAT Arona FR vyčarí úsmev na tvári hneď na trikrát, hoci nie je ani zďaleka perfektná. Poďme však pekne postupne…
Prvýkrát to bolo pri samotnom prvom pohľade, kde mi Arona svojim dizajnom hneď padla do oka. Iste, bez porovnávacích obrázkov by ste oný facelift asi ani nerozpoznali od predošlej verzie, no na tom ani tak veľmi nezáleží. V starej i novej verzii vyzerá Arona skrátka mimoriadne sympaticky a prívetivo.
Typický podpis dizajnu značky SEAT prítomný najmä v podobe Eco-LED svetlometov sa tu strieda s ostrými líniami, ktoré vám hneď napovedia, že toto nie je ďalšie z radu drobných – síce úsporných, ale lenivých áut, ktoré si vybojujú nanajvýš pozíciu druhého auta do rodiny či prvého „tátoša“ čerstvého absolventa autoškoly, teda minimálne nie v nami testovanej verzii.
Druhýkrát mi Arona vyčarila úsmev na tvári, keď som si sadol za jej volant. Iste, v porovnaní s väčšinou nami testovaných vozidiel môže interiér Arony pôsobiť mierne sparťansky – textilné sedačky tu striedajú tvrdé plasty a technológie tu na vás nevyskakujú z každej strany, no možno práve vďaka tomu pôsobí uhladene a usporiadane. To, čo som na nej však ocenil najviac, je perfektný výhľad a ergonómia šoférovania. Od prvého momentu v nej bude aj menej skúsený vodič presne vedieť, kde-čo v interiéri je, kde začína a končí jeho auto a čo si s ním bude môcť počas jazdy alebo aj pri parkovaní dovoliť.
A čo spomínaný tretí úsmev na tvári? Ten má na svedomí práve nami testovaná motorizácia 1,5 TSI s výkonom 110 kW, resp. 150 koní a krútiacim momentom 250 Nm, vďaka ktorej sa z tohto zdanlivo plachého autíčka stala mrštná šelma. V kombinácii s kompaktnými rozmermi a teda aj nízkou hmotnosťou (1 222 kg) nemá Arona problém vystreliť z križovatiek medzi prvými a zároveň si pri tom zachovať na tak výkonný 4-valec pomerne slušnú spotrebu, aj tichosť.
Z 0 na 100 km/h sa má Arona podľa papierov dostať za 8,4 sekundy a podľa nich má aj jazdiť s priemernou spotrebou 6,2 l/100 km. Realita? Výsledná kombinovaná spotreba v našom prípade bola 6,8 l/100 km, no priznám sa, že dynamickosť Arony som si v praxi možno užíval aj príliš a reálne toto číslo nebudete mať problém stlačiť o niečo nižšie.
Táto motorizácia je prepojená so 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou, ktorá reaguje na všetky situácie perfektne. Musím však povedať, že mi prvé dni trvalo, kým som si zvykol na citlivosť plynového pedálu. Rozbehy a celkovo pohyb v nízkych rýchlostiach otestuje citlivosť vašej nohy. Arona totiž vie byť tak trochu splašená a pokiaľ si nedáte pozor, autom nepríjemne cuknete, či ako ja v prvý deň, z križovatky vystrelíte s prešmyknutím kolies.
Ak by ste predsa len potrebovali Aronu v tejto motorizácii trochu skrotiť, stačí si ju pomocou voliča jazdných režimov prepnúť do režimu Eco, v ktorom sa mi navyše podarilo reálnu spotrebu znížiť na tú papierovú. Na prepínanie režimov vám poslúži tlačidlo Mode vedľa riadiacej páky, no aby ste vedeli, v akom režime aktuálne ste, v infotainment systéme si aj tak budete musieť nájsť zobrazenie, resp. nastavenie SEAT Drive Profile. Arona vám totiž inak prepínanie jazdných režimov z nejakého dôvodu nikde inde neukáže.
Po technologickej stránke sa Arona s faceliftom posunula vpred najvýraznejšie, no celkový dojem z nej v tomto smere závisí aj od vybranej výbavy. Nami testovaná verzia FR má v súčasnosti v základe aj balík výbavy PREMIUM, ktorého súčasťou je napr. 9,2“ dotykový displej, funkcia KESSY či napr. balík Safe & Driving Pack M, pod ktorý spadá napr. adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek a automatické prepínanie diaľkových svetiel, k čomu sa pridáva aj parkovací asistent so senzormi a kamerou.
Ak by ste za volantom chceli mať priestranný, plne digitálny farebný kokpit a v stredovej konzole zas bezdrôtové nabíjanie na smartfón, predvolenú konfiguráciu si budete musieť prispôsobiť, prípadne môžete siahnuť po verzii XPERIENCE so slabšou motorizáciou 1.0 TSI 110 7-DSG, kde už tieto prvky nájdete „v základe“.
V nami testovanej verzii sme mali za volantom k dispozícii malý čiernobiely displej, aký určite poznáte aj zo starších vozidiel koncernu. Poslúži dobre a zobrazí vám prakticky všetko, čo počas jazdy môžete potrebovať, no napr. pri používaní parkovacieho asistenta už jeho grafické schopnosti začínajú byť mierne obmedzujúce.
Bezdrôtová nabíjačka sa vám zas bude hodiť pri dlhších trasách, počas ktorých budete určite využívať Apple CarPlay. Ten totiž síce funguje bezdrôtovo aj bez príplatku za bezdrôtovú nabíjačku, no bez priebežného nabíjania by sa vám smartfón takýmto štýlom veľmi rýchlo vybil. Dúfam však, že SEAT časom vyrieši jeho časté odpájanie nepochybne spôsobené nejakou softvérovou vadou.
Musím však oceniť, že SEAT do Arony nasadil prakticky rovnaký systém, aký používa aj pri svojich prémiovejších modeloch, vrátane Cupry. Tento systém mi navyše mimoriadne vyhovuje, je svižný, intuitívny a v tomto prípade aj napriek škaredému lesklému plastu okolo displeja aj pomerne štýlovo. Oceňujem aj prítomnosť fyzických tlačidiel pod displejom, vďaka ktorým sa k tým najdôležitejším funkciám dostanete výrazne rýchlejšie ako pomocou dotyku.
Okrem subjektívne nevzhľadného lemovania infotainment obrazovky mi do hlavy vôbec nešiel ani dizajn výduchov klimatizácií, ktorý sa sem akoby dostal z iného desaťročia. Možno by tieto prvky pôsobili v inej farebnej verzii lepšie, no v našej červenej boli ako päsť na oko. Vôbec tomu nepomáhal ani fakt, že do nich SEAT implementoval „ambientné osvetlenie“, ktoré však kvôli zafarbeniu samotného lemovania svieti iba jednou farbou…
Vráťme sa však radšej späť ku konektivite. V stredovej konzole pod tlačidlovým ovládaním 2-zónovej klimatizácie sa nachádza dvojica USB-C portov. Váš smartfón si ale s Aronou v prípade príplatkovej výbavy môžete spojiť aj pomocou aplikácie SEAT Connect. Musím povedať, že tá patrí medzi tie najvydarenejšie na trhu.
Celá registrácia účtu a vozidla do aplikácie trvá nanajvýš pár minút a na rozdiel od mnohých aplikácií konkurenčných automobiliek tento proces v mojom prípade nesprevádzali žiadne chybové hlášky, záseky či nelogické postupy. Na konci tohto krátkeho procesu vás čaká odmena v podobe možnosti kontroly auta na diaľku (zámky, okná, kufor), informácií o dojazde či možnosti vzdialene ho zamknúť, zablikať alebo zatrúbiť, ak ho napr. neviete nájsť na parkovisku.
Arona ma milo prekvapila svojou všestrannosťou, na ktorú na prvý pohľad nevyzerá a pod ktorú sa do veľkej miery podpisujú aj jej technológie. Adaptívny tempomat v kombinácii so sledovaním jazdných pruhov zabezpečujú, že sa s Aronou dá veľmi pohodlne cestovať aj na dlhších trasách. Parkovacie senzory s so zadnou kamerou zas dodajú istotu začínajúcim šoférom pri parkovaní a manévroch v úzkych mestských priestoroch, kde sa tak budú spolu cítiť ako ryby vo vode.
Počas testovacieho týždňa mi SEAT Arona skutočne prirástla k srdcu a pevne verím a dúfam, že tento model istým spôsobom s čo najmenšími zmenami prejde aktuálne sa rozbiehajúcou vlnou elektrifikácie. Práve takéto malé, šikovné, mrštné a zároveň pomerne cenovo dostupné auto totiž v tomto segmente aktuálne chýba ako soľ.