Reklama

Samsung nasadí stohovateľné batérie z elektromobilov aj v smartfónoch

Juraj Procházka

Energetická hustota – jeden z najdôležitejších parametrov batérií – je pri mobilných a nositeľných zariadeniach s obmedzeným priestorom pre zdroj energie kľúčová.

Dá sa zvýšiť použitím inovatívnych technológií a novej chémie, ale aj úpravou mechanického usporiadania elektród. Touto cestou sa vydáva Samsung SDI, ktorý zhruba pred rokom začal vyrábať batérie 5. generácie pre elektromobily metódou „stohovania“ namiesto metódy „plochého gélu“.

Takzvaná metóda „stohovania“ umožňuje tesnejšie zabaliť komponenty batérie a dosiahnuť  nárast kapacity minimálne o 10% v porovnaní s konvenčnou batériou, akú Samsung v súčasnosti používa napríklad v Galaxy S22 Ultra.

Pozrite si

Rehabilitácia zinku? Gelion tvrdí, že jeho gélové batérie porazia lítium-iónové

To znamená, že batéria s kapacitou 5 000 mAh, ako je v Galaxy S22 Ultra, by namiesto toho mohla mať kapacitu viac ako 5 500 mAh pri rovnakej veľkosti. Alternatívou môžu byť tenšie a ľahšie telefóny pri zachovaní rovnakej kapacity batérie.

Zdroj | GSM Arena

Dosiahnutie vyššej hustoty energie pri rovnakej veľkosti batérie je možné naukladaním komponentov batérie, ako sú elektródy a separátory, do usporiadania v štýle schodiska. Samsung tak dokázal ušetriť výrobné náklady a zvýšiť dojazd elektrických vozidiel, ktoré jeho batérie piatej generácie využívajú.

Teraz však Samsung prvýkrát plánuje použiť technológiu stohovania v menších batériách pre mobily, namiesto veľkých článkov v EV. Údajne už pre ich produkciu vyčlenil výrobnú linku v Kórei, aj testovaciu linku vo svojom závode Tianjin v Číne.

Zdroj | BYD

Batérie s plochým rolovaným gélom nie je možné pevne zabaliť, pretože prirodzené napučiavanie (a zmenšovanie), ku ktorému dochádza pri nabíjaní a vybíjaní batérie, môže ohnúť elektródy a tým ich poškodiť. Skladaný dizajn tento problém eliminuje a umožňuje vyplniť mŕtvy priestor vo vnútri batérie.

Pozrite si

Tesla v elektromobiloch za 25 000 USD nasadí „žiletkové“ batérie BYD

Zvýšenie objemovej energetickej hustoty batérií vo svojich elektromobiloch využitím optimalizovaného dizajnu chce docieliť aj Tesla pomocou „žiletkových“ batérií od spoločnosti BYD. V tomto prípade však ide o konštrukciu batérie z plochých článkov, kým Samsung stohuje elektródy vo vnútri samotného článku. Zároveň nehrozí, že sa Tesla bude angažovať vo výrobe smartfónov.

V každom prípade zdokonalenie dizajnu a usporiadania elektród môže priniesť rýchle, aj keď možno nie dramatické zvýšenie kapacity batérií, pri využití dostupných chemických technológií. Výhodou je, že takéto vylepšenie je reálne dostupné v krátkom čase a nejde len o ďalšiu vrstvu marketingovej vaty.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.