Reklama

S elektromobilom v Stredných Čechách? Úroveň ich nabíjacej siete nás prekvapila

Igor Neštrák

Dlhodobý test francúzskeho crossoveru Citroën ë-C4 neustále prebieha a to je aj dôvod, prečo sme sa vybrali za hranice všedného dňa a vlastne aj za hranice krajiny. V tomto tematickom článku sa pozrieme na dostupnosť a kvalitu nabíjacej siete u našich západných susedov.

Počas jedného víkendu sme absolvovali výlet malebnými kútmi Českej republiky a otestovali viacero nabíjacích lokalít. Naše cesty nás zaviedli až do srdca automobilky Škoda, ktorá prostredníctvom svojich modelov Enyaq naštartovala svoju elektrickú budúcnosť. V priebehu týchto dvoch dní sme absolvovali viac ako 1 000 km po diaľniciach a okresných cestách Českej republiky.

V skoré ráno zvony piatimi údermi ohlásili 5 hodín. Akumulátor Citroënu je nabitý na 75 % svojej kapacity. Isto si poviete, že sme mohli akumulátor nabiť na jeho plnú kapacitu. Dnes to však bude hlavne o spoznávaní nabíjacích staníc za hranicami krajiny. Prvá časť cesty vedie vidiekom západného Slovenska k nabíjacej stanici, ktorá sa nachádza v tesnej blízosti hraníc medzi Slovenskou a Českou republikou.

Obsah pokračuje pod reklamou

K motorestu, v blízkosti ktorého sa nachádza nabíjacia stanica prichádzame po približne hodine jazdy. Nabíjací stojan s maximálnym výkonom 50 kW sa nachádza na odpočívadle diaľnice D1. Počas nabíjania obloha tmavne a podľa predpovede počasia nás čaká dážď. Nabíjanie ukončujeme po 16. minútach a volíme smer Česká republika. Krátko za hranicami sa spustil silný lejak. Na diaľnici vzhľadom na poveternostné podmienky nastavujeme ako bezpečnú rýchlosť 110 km/h.

Niekoľko kilometrov za mestom Brno schádzame na priľahlé odpočívadlo s cieľom opäť nabíjať Citroën. Nabíjacie stojany poskytovateľa ČEZ sa nachádzajú na parkovisku v blízkosti hotela. Sú tu osadené dva nabíjacie stojany, každý s výkonom 50 kW. Nabíjacie stojany ABB bezproblémovo komunikovali s RFID kartou v roamingovej sieti GreenWay. Spustenie a priebeh nabíjania nevykazovali žiadne problémy. Na tomto mieste sme sa zdržali 26 minút, počas ktorých do akumulátora bolo dodaných 21 kWh elektrickej energie.

Intenzívny dážď má vplyv na spotrebu, ktorá pomaly stúpa. Prechádzame mystickým miestom deväť krížov, ktoré je historicky opradené mnohými tajomstvami. Veľmi milo nás prekvapila kvalita povrchu vozovky diaľnice D1. Rovnaký výrobca nabíjacieho stojanu, avšak rozdielny poskytovateľ PRE nás čakal v meste Havlíčkův Brod.  Akumulátor Citroënu je dostatočne zohriaty, čo umožňuje maximálny výkon nabíjania atakujúci 50 kW udržiavať až do 87 % kapacity akumulátora. Nabíjanie ukončujeme po 27. minútach.

Cieľom prvého dňa našej cesty bude mesto Mlada Boleslav. Počas cesty sme elektromobily stretávali naozaj len sporadicky. Až s blížiacim sa výrobným závodom Škoda začínajú pribúdať modely Enyaq v rôznych variantoch. Približne okolo obeda prichádzame do Mladej Boleslavi. Času máme dostatok, Citroën pripájame na pomalú AC nabíjačku.

Po krátkom obede smerujeme do múzea automobilky Škoda. Popri ceste na firemnom parkovisku je zaparkovaných viac ako 50 čerstvo vyrobených modelov Enyaq v rôznych farebných kombináciách. Človek by si tu ľahko vedel vybrať elektromobil.

Nedeľa ráno, plný síl opúšťame ubytovacie zariadenie. Dnes sa vyberieme do najvyššieho pohoria krajiny Krkonoše. Prvá zastávka je vo Vrchlabí, kde má Škoda výrobný závod určený pre prevodovky. Na miestnej čerpacej stanici opäť využívame nabíjacie služby ČEZ.

Po 24 minútach nabíjací stojan opúšťame a smerujeme do najznámejšieho centra zimných športov. Špindlerův Mlýn sa nachádza v nadmorskej výške 718 metrov nad morom a okrem mnohých lyžiarskych zjazdoviek ponúka akvapark a mnohé iné letné atrakcie.

Prostredie okolitého národného parku ponúka krásne scenérie, absolvujeme tu viacero jázd. Po prejdení 154 kilometrov od posledného nabíjania prichádzame do Pardubíc. V tomto prípade je to už tretí rozdielny poskytovateľ nabíjania, konkrétne E.ON.

Po dvojdňových skúsenostiach musím uznať, že spoľahlivosť a samotný priebeh nabíjania je opäť. U nás na Slovensku to nie je vždy pravidlom a pri častom nabíjaní sa nám občas stáva, že vznikajú komunikačné problémy medzi nabíjacou stanicou a elektromobilom. Po 25 minútach nabíjanie ukončujeme, do akumulátora bolo dodaných presne 20 kWh elektrickej energie.

Po niekoľkých desiatkach kilometrov jazdy okresnými cestami sa dostávame na diaľnicu D1 a smerujeme späť na Slovensko. Posledné nabíjanie ešte pred opustením krajiny realizujeme na rovnakom diaľničnom odpočívadle pred Brnom ako v predchádzajúci deň. Nabíjacie stojany sú neobsadené, asi je to už štandard, ale všetko funguje bez problémov. Posledné nabíjanie trvalo 27 minút, dodaných bolo necelých 21 kWh elektrickej energie.

Počas víkendu sme absolvovali poznávací výlet po Českej republike. Za dva dni sme prejazdili 1 041 kilometrov po diaľniciach a okresných cestách Českej republiky. Aj napriek tomu, že sme v Českej republike využili služby troch rôznych poskytovateľov, aktivácia a samotný priebeh nabíjania prostredníctvom RFID karty vždy prebiehal bezproblémovo.

Do budúcna by nás určite potešila širšia sieť ultra rýchlych nabíjacích staníc, ktoré by skrátili čas potrebný na nabíjanie. Počas 2 dní bolo do akumulátora Citroën ë-C4 nabíjaním dodaných 159 kWh elektrickej energie. Samotné nabíjanie trvalo 4 hodiny a 26 minút. Všetky nabíjania okrem jedného pomalého AC boli realizované na 50 kW nabíjacích staniciach. Záverom len môžeme pochváliť kvalitnú a spoľahlivú sieť nabíjacích staníc v Českej republike.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.