Čo bolo v dvadsiatom storočí nemožné, stáva sa rutinou. Od skončenia projektu raketoplánov NASA sa vo vesmírnej doprave čoraz silnejšie angažujú súkromné spoločnosti. Najsilnejšiu pozíciu majú SpaceX a Orbital Sciences, ale zďaleka nie sú jediné. Obe firmy však získali prestížne zmluvy s NASA na lety nepilotovaných nákladných lodí k Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS.
Vesmírne ambície však má aj viacero starých, aj nových hráčov, napríklad Virgin Galactic, či švajčiarska spoločnosť Swiss Space Systems (S3), o ktorej sme vás informovali v nedávnom článku.
Kým sa však nové koncepty, ako ten z S3, dostanú do praxe, nejaký čas to potrvá. Napriek tomu je na obežnej dráhe rušno.
Nákladná loď Cygnus na robotickom ramene ISS. Foto: NASA
Orbital Sciences v nedeľu 13. júla úspešne vypustila z Mid-Atlantic Regional Spaceport nosnú raketu Antares 120 s nákladnou kozmickou loďou Cygnus Orb-2 na palube. Ide o druhú misiu tejto kozmickej lode k Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS, ku ktorej sa má pripojiť 16. júla.
Cygnus nesie na palube 1500 kg materiálu a zásob pre posádku ISS a okrem neho aj 29 mikrosatelitov, z ktorých 28 sa pripojí k existujúcemu zoskupeniu Dove, slúžiacemu na diaľkový prieskum Zeme. Po pripojení lode Cygnus k ISS budú mikrosatelity vypustené do vesmíru prostredníctvom japonského modulu Kibo.
Konkurenčná spoločnosť SpaceX bola na ISS s nákladnou loďou Dragon už štyrikrát (naposledy v máji) a v tomto roku chystá ešte ďalšie dve misie – v septembri a v decembri.
Okrem letov k ISS sa však SpaceX venuje najmä vynášaniu komerčných družíc. Najnovší štart nosnej rakety Falcon 9 v1.1 sa po viacerých odkladoch úspešne uskutočnil z kozmodrómu SLC-40 na Cape Canaveral 14. júla 2014, pričom na nízku obežnú dráhu (LEO) vyniesla šesticu družíc Orbcomm OG2.
Všetkých šesť družíc sa oddelilo od posledného stupňa nosnej rakety a neskôr sa podľa spoločnosti Orbcomm úspešne dostali na samostatné dráhy. Ďalšie družice Orbcomm majú byť vypustené v 4. štvrťroku a stanú sa súčasťou systému dátovej komunikácie M2M, ktorý Orbcomm prevádzkuje pre firemných klientov z oblasti ťažkého a ťažobného priemyslu, cestnej a lodnej dopravy a pod. Firma už prevádzkuje sieť 25 satelitov OG1 a má 16 pozemných retranslačných staníc v 13 krajinách.
Šéf SpaceX Elon Musk (vľavo) v kabíne pripravovanej pilotovanej lode Dragon V2, alias DragonRider. Foto: SpaceX
SpaceX nedávno zaznamenala aj ďalší kľúčový úspech, ktorý sa vyhol pozornosti mainstreamových médií. Nosná raketa Falcon 9 získala certifikát umožňujúci spoločnosti účasť na výberových konaniach na štarty pre US Air Force. SpaceX odteraz môže konkurovať monopolnému dodávateľovi vesmírnej dopravy pre ministerstvo obrany USA – United Launch Alliance. Po NASA má tak SpaceX ďalší zdroj štátnych zákaziek, ktorý jej zrejme vylepší cash-flow.
A to je dobre, pretože firma potrebuje na uskutočnenie svojich nemalých ambícií silné ekonomické zázemie. Príprava pilotovanej kozmickej lode DragonRider, ktorá bude schopná dopraviť kozmonautov nielen na obežnú dráhu, ale aj na Mesiac a možno aj na Mars, či viacnásobne použiteľnej nosnej rakety Grasshopper, nebude lacná.
Zdroj: NASA, SpaceX, Spaceflight Insider