Ak by poslúchal rodičov, dnes je z neho zubár. Nechcelo sa mu však trápiť sa s chémiou a presne vedel, že to, čo ho baví, je dizajn áut. Tomáš Omasta sa tak vybral do sveta. A dobre spravil. Jeho prvou zastávkou bol projekt I-PACE, dnes pre Volvo pracuje na Polestar 2.
Prvý veľký projekt, na ktorom ste spolupracovali, bol pre Jaguar Land Rover. Ako ste sa k I-PACE dostali?
Ako to väčšinou býva, v takej „internej súťaži“ som spravil pár návrhov, ktoré sa páčili manažmentu a odvtedy mi ten projekt ”prischol”.
Takáto skúsenosť Vás istotne posunula vpred. Ako veľmi?
Šanca pracovať na takýchto veľkých projektoch v podstate hneď od začiatku kariéry je úžasná. Vďaka tej zodpovednosti a dôvere to človek berie 10-krát vážnejšie a snaží sa napredovať míľovými krokmi, aby dobehol profesionálov. Takže tá krivka učenia a získania vedomostí, ako čo funguje a ako sa čo robí, rapídne rastie. Mať na konci toho celého sériové auto, zároveň aj s konceptom, je z profesionálneho hľadiska neskutočné plus. Som za túto príležitosť veľmi vďačný.
I-PACE získal niekoľko prestížnych ocenení…
Je fantastické, že aj verejnosť uznala prácu, ktorú sme do tohto projektu vložili.
Zmenila práca na I-PACE Váš pohľad na dizajn áut?
Uvedomil som si, že to je neskutočne komplikovaný produkt. Každý ťahá a snaží sa vymakať ten svoj kúsok k celému dielu.
Vnímate navrhovanie teraz už po skúsenostiach inak?
Určite. Keď vyjde nové auto, tak si človek uvedomí, koľko stoviek hodín práce za tým všetkým je.
V jednom rozhovore ste povedali, že kresliť autá ste začali už na strednej škole. Nepremýšľali ste niekedy, že by ste sa venovali niečomu inému, ako dizajnu áut?
Rozmýšľal som nad zubarinou. Celá moja rodina sú lekári, preto som nechcel ísť mimo tento odbor. Myslel som, že pri zubarine budem modelovať aspoň zuby.
Nakoniec ste ale študovali v zahraničí.
Nechcel som už ďalší rok na škole riešiť chémiu. Zo srandy som doma povedal, že odchádzam a už to ďalší rok nedám. Slovo dalo slovo, odišiel som, no a v podstate som sa odvtedy nevrátil. Asi je to smutné, no pochopil som, že vonku mám zatiaľ viac možností v tom, čo chcem robiť.
Teda ak by ste zostali doma, nie ste tam, kde ste?
Je mi ľúto, že nie som doma, ale vybral som si túto cestu a doma sa, bohužiaľ, na dizajn áut veľmi nezameriavame.
Aktuálne pôsobíte v tíme, ktorý pracuje na Polestar 2. Akú pozíciu v rámci tímu zastávate?
Špecializujem sa na strategický zážitkový dizajn, teda experience design.
Čo to presne znamená?
Je to všetko od rôznych stratégií, ekosystémov, vizuálov, vízií, logiky funkcií, až po hmotné zážitky s vozidlom.
Je to HMI? Rozumiem správne?
Human Machine Interface je preložené ako rozhranie medzi človekom a strojom. Je to odbor, ktorý sa v poslednej dobe veľmi rozrástol a siaha už mimo obrazoviek, ako to možno bolo pár rokov dozadu. Ide o zážitkový dizajn, ktorý je medzi vami a vozidlom.
Teda nielen v rámci interiéru?
Ide o interiér i exteriér auta. HMI je nesmierne dôležitou časťou od prvých návrhov až po predaj. Je to to, čo dáva autu život. Je to ten prvý dojem, že všetko funguje a vy sa cítite dobre a sebavedomo pri ovládaní a interakcii s autom. Či už ste za volantom, alebo doma na pohovke, keď ste v spojení s autom cez aplikáciu v telefóne. Svet je digitálny a prepojený a autá musia byť tiež. Náš tím pracuje v podstate na všetkom, kde má používateľ niečo „zažiť“. Je to od svetelných animácií, cez atmosféru, digitálne zážitky, až po komunikáciu s vozidlom, alebo ergonomiku úplne všetko.
Na Polestar “jednotke” ste nespolupracovali. Vnímate to z kreatívneho hľadiska ako výhodu, alebo bolo pre Vás komplikovanejšie sa začleniť do kreatívneho procesu?
Vôbec. Pokiaľ sú hodnoty a vízie značky dobre odkomunikované, viem sa s nimi stotožniť a pracovať na ďalšom projekte v súlade s nimi.
Ak by ste mali Polestar 2 charakterizovať svojimi slovami, prípadne ho odlíšiť od iných podobných projektov, čo by ste povedali?
Konečne auto, ktoré je systémovo „up to date“ a je poskladané tak, ako sa patrí. Technologicky napred, čisté línie a založené na bezpečnosti.
Je minimalizovanie interiéru, resp. ovládacích prvkov prirodzenou evolúciou, alebo je to skôr o akejsi vízii dizajnérov?
Čím menej zbytočne rušivých prvkov v aute je, tým je bezpečnejšie na ovládanie. Popravde, ovládacích prvkov v aute stále pribúda, len ubúdajú gombíky na ovládanie. Riešením je intuitívne UX a inteligencia systémov. Ako povedal Da Vinci: „Jednoduchosť je nekonečná dokonalosť, dokonalosť je nekonečná jednoduchosť.“
Nedá mi nespýtať sa, prečo má Polestar 2 kľučky, keď automobilky od nich upúšťajú?
Kľučky, kľučky, večný problém… Mnoho faktorov má vplyv na to, čo bude a čo nebude v aute. Napríklad rozpočet, dodávatelia, objem výroby, technické riešenie, tzv. „packaging“, či sa zmestia do vnútra dverí… Je toho dosť, prečo niečo ide a niečo do produkcie nejde.
A čo zadné svetlá na celú šírku automobilu? Je to trend, či prvok, ktorý bude štandardným riešením?
Pracujeme na tom, aby sa naše svetlá stali ikonou. Spojené zadné svetlá sú aj trend, ale aj branding. Taktiež to vizuálne pomáha natiahnuť auto do šírky a vytvára pocit, že auto je mohutnejšie.
Škandinávsky štýl v automobilovom dizajne je veľmi populárny. Čím to je?
Celkovo je škandinávsky štýl veľmi populárny, nielen v automobilovom priemysle. Je to super, lebo tým pádom sme v tom lídri.
Doteraz ste spolupracovali len na elektromobiloch. Vrhli by ste sa aj na automobil s klasickým spaľovacím motorom?
Snažím sa sústrediť na EV. Samozrejme som ale robil aj na spaľovacích autách. Nie je to segment, ktorý sa zrazu zastavil. Keď ide o projekty, tak som tam, kde ma treba. Ale áno, EV je v práci taká moja srdcovka.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Je z pohľadu profesionálneho dizajnéra potrebný rozdielny prístup v navrhovaní dizajnu pre elektromobil a pre klasický automobil?
Toto je dobrá otázka. Záleží na tom, ako to dizajnéri pojmú. Niektorí to berú len ako zmenu pohonu, iní to vidia ako UFO technológiu a preto tomu aj prispôsobia dizajn. Je to tak dobre, pretože to dáva zákazníkom možnosť vybrať si, na čo sa sami cítia.
Ak sa bavíme o elektromobilite, nedá sa obísť Tesla. Ako vnímate ich dizajn? Zopár používateľov priznalo, že interiér nepôsobí až tak prémiovo, akoby sa očakávalo.
To je na tom celom krásne, že žijeme v dobe, kedy si môžeme vyberať z veľkého množstva možností. Aj keď pri EV tých možností ešte až tak veľa nie je, ale každým rokom ponuka stúpa. Každý má právo na názor a následne na výber toho, čo sa mu páči. Každý robíme to, čo najlepšie vieme.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Vaša obľúbená technologická spoločnosť, ktorej dizajn sa vám obzvlášť páči?
Tých je veľa. Pokiaľ majú super UX, krásny produktový dizajn a dajú si záležať na jednoduchosti používania ich produktu, tak majú moju náklonnosť.
Máte vytýčenú ďalšiu métu? Prípadne vytipovanú značku, s ktorou by ste chceli spolupracovať?
Zatiaľ som spokojný. Rozbiehame nové veci, tak je to tu pre mňa stále zaujímavé. Ako profesionál sa chcem zlepšovať a ísť dopredu. Pokiaľ mi to je umožnené, tak je všetko v poriadku.