- #LEGO
- 9 min.
- 28.10.2021
ROZHOVOR: Julia Goldin - klavír z kociek LEGO mám položený na skutočnom klavíri
Mali sme jedinečnú možnosť rozprávať sa s Juliou Goldin, CMO of the LEGO Group. Stavebnica LEGO, ktorá kraľuje svetu hračiek a získala si aj srdcia dospelých, nás zaujala natoľko, že ju v našej redakcii nájdete snáď v každom kúte. Kto sa dnes hrá s kockami LEGO a ktoré sety sú IN?
Julia Goldin je významnou osobnosťou LEGO Group, spoločnosti ktorá stojí za stavebnicou LEGO, ktorú milujú deti. Hrajú sa s ňou, no zároveň sa vzdelávajú. LEGO je totiž tvorivou hračkou, kde sa fantázii medze nekladú. Variácií, ktoré je možné vytvoriť z kociek LEGO, je doslova nekonečno. Stavebnica si však získava aj srdcia dospelých, vrátane členov našej redakcie. A práve tím pod vedením Julie je zodpovedný za rozvoj produktového portfólia, marketing a budovanie značky LEGO.
Ako dlho trvá dostať nový set od prvotnej myšlienky do obchodov? Napríklad veľmi obľúbené LEGO Porsche 911 #10295, ktoré patrí k exkluzívnym kúskom?
Toto sa líši od produktu k produktu, ale väčšinou prejde 1,5 – 2 roky od vtedy, ako sa zrodí nápad až po výsledok, ktorý je na pultoch predajní.
Ako sa u vás prejavila pandemická situácia? Skladanie stavebnice LEGO je podľa nás výborný relax. Ovplyvnila pandémia predaj vašich produktov v roku 2020?
V roku 2020 sme mali možnosť sledovať, ako sa ľudia obracajú k skladaniu stavebníc LEGO vďaka jeho obrovskej schopnosti ľudí spájať, podporovať kreativitu a poskytnúť úľavu a bezpečný priestor pre deti i dospelých.
Cítili sme tiež zodpovednosť a teší nás, že sme mohli pomôcť rodinám, uviaznutým doma v lockdowne, snažiacim sa nájsť balans medzi prácou, školskými povinnosťami a domácnosťou. Dúfali sme, že dokážeme pomôcť uvoľniť v rodinách napätie a stres a zároveň udržať deti zvedavé a „zabavené“. Toto sa nám podarilo vďaka viacerým iniciatívam.
Naša iniciatíva #letsbuildtogether mala za cieľ ponúkať dennú inšpiráciu a obsah. Snažili sme sa byť super aktívny vo vytváraní obsahu v reálnom čase a reagovať na výkony a novoobjavujúce sa trendy na dennej báze. Viac livestream skladania, viac obsahu od samotných používateľov, viac obsahu pre školákov.
Vytvorili sme tiež kampaň Small Builds for Big Conversations (Malé skladanie pre veľké konverzácie) ako reakciu na výskum, ktorý ukázal, že čas, ktorý deti strávia na displejoch sa počas pandémie štvornásobne zvýšil. Táto iniciatíva poskytla rodičom hotové nástroje, pomocou ktorých mohli zapojiť svoje deti do rozhovorov o dôležitosti internetovej bezpečnosti a správnom digitálnom správaní – využívajúc pritom postavičky LEGO.
Počas pandémie sme tiež natočili informatívne filmy pre deti o tom, ako byť v bezpečí. S našimi partnerskými štúdiami sme vytvorili verejné spoty, v ktorých si zahrali postavičky LEGO Batman, Lucy a Emmet z LEGO filmov. V Spojenom kráľovstve sme tiež spravili film „Buď hrdinom“, ktorým sme podporili ľudí, aby ostali doma počas slnečného veľkonočného víkendu.
Sledujeme aj váš projekt Ideas, ktorý sa teší veľkej obľube. Nový set v tejto edícii – LEGO Fender Stratocaster #21329 – navrhol práve Slovák Tomáš Letenay. Ako sa vám páči?
LEGO Ideas Fender Stratocaster absolútne milujem. Či už ide o ikonické predmety, historické miesta alebo superautá, vždy ma fascinuje, ako dokážu naši fanúšikovia a dizajnéri priniesť čomukoľvek život pomocou LEGO kociek. Myslím si, že Fender Stratocaster zasiahol vášeň, ktorú zdieľajú fanúšikovia našej stavebnice každého veku – hudbu. Z podobného súdka je minuloročné LEGO Ideas Grand Piano, ktoré je jedným z mojich osobných favoritov, keďže sama hrám na klavír (a dnes ho mám doma položený na mojom skutočnom klavíri!).
Ako funguje projekt LEGO Ideas? Keď Tomáš vyhral súťaž, aká bola následná spolupráca s dizajnérmi LEGO na finalizácii produktu?
LEGO Ideas Fender Stratocaster prišiel na svet trochu inak než ostatné LEGO Ideas sety. V marci 2020 sme usporiadali súťaž s názvom „Music to our Ears“ („Hudba pre naše uši“), v ktorej sme požiadali LEGO fanúšikov, aby poskladali ich obľúbenú vec, ktorá bude odrážať ich lásku k čomukoľvek, čo sa spája s hudbou. Výhra zahŕňala aj možnosť, že sa z niektorého príspevku môže stať oficiálny LEGO Ideas set. V prípade Tomáša Letenaya, práve jeho model, ktorý priniesol do súťaže s názvom „Legendary Stratocaster“, zaujal našu porotu.
Vďaka jeho ikonickému statusu v hudobnej histórii, unikátnym detailom, technikám skladania a možnostiam vystavenia, si bol náš tím istý, že to bude „trhák“. Po tom, ako sa Tomáš dozvedel, že jeho výtvor bude oficiálnym LEGO Ideas setom, zúčastnil sa viacerých stretnutí v priebehu procesu vývoja produktu, takže mohol sledovať celý proces od začiatku po jeho dokončenie. Na týchto stretnutiach mal možnosť dať pripmienky k modelu, pozrieť si, aký bude obal a podobne.
Na stavebnici LEGO je úžasné to, že sa z neho dá postaviť čokoľvek. Ktorá téma vo vašom portfóliu je najpopulárnejšia? A ktorú obľubujete najviac vy osobne?
Naši úžasní dizajnéri vytvorili široké portfólio, ktoré vyhovie ľuďom každého veku a s rôznymi záujmami. V roku 2021 sú našimi najúspešnejšími témami LEGO City, LEGO Star Wars, LEGO Harry Potter, LEGO Creator Expert a LEGO Technic. Ja mám, čo sa týka LEGO setov, naozaj z čoho vyberať, ale naozaj som si užila pomerne náročné skladanie LEGO Technic Lamborghini Sián FKP 37 a spolu so synom teraz skladáme LEGO Adidas Originals Superstar shoe. Ďalší set, ktorý ma čaká, je LEGO Creator Expert Camp Nou – FC Barcelona.
Mal som možnosť vidieť LEGO CON 2021. Podľa môjho názoru to bol veľmi dobrý event, no očakával som na ňom nové sety. Myslím, že je to skvelý priestor na odhalenie nových produktov a príbehov okolo nových setov. Čo môžeme čakať od LEGO CON 2022?
Bohužiaľ v tejto fáze nemôžem prezradiť viac, ale určite sa oplatí nás sledovať!
Ako sa stane človek dizajnérom LEGO? Hľadáte ľudí do LEGO dizajnérskeho tímu?
Máme rôznorodý, pestrý dizajnérsky tím, naši dizajnéri sú viac než štyridsiatich národností a s rôznym vzdelaním. Ponuka práce je na našej stránke LEGO.com v sekcii kariéra, ale sledujeme aj nové talenty prostredníctvom scoutov. Budeme radi, keď sa prihlási každý, kto má záujem.
V posledných dňoch ste predstavili svoj zatiaľ najväčší set LEGO Titanic #10294. Je to dosť drahý set a vypádá neuveriteľne. Kto je cieľovým zákazníkom pre takýto obrovský produkt?
Je súčasťou nášho radu pre dospelých a cielený na fanúšikov 18+.
Nemohli sme si nevšimnúť, že LEGO nám už od 80-tych rokov dokazuje, že skladanie nie je len pre chlapcov. Ako tento váš odkaz napreduje? Čo priniesla kampaň Ready for Girls?
Inkluzívny odkaz, ktorý sme šírili v 80-tych rokoch – že LEGO je pre každého – sa teraz ukazuje pravdivý viac než kedykoľvek predtým. Chceme pomôcť všetkým deťom, aby mohli realizovať svoj potenciál a rozvinúť dôležité schopnosti pre 21. storočie cez hru s LEGO kockami. Preto sme zahájili spoluprácu s Geena Davis Institute, aby sme lepšie pochopili, aký majú rodové stereotypy dopad na deti a ich rodičov.
Tento výskum ukázal, že dievčatá si dôverujú a sú pripravené chopiť sa vedúcich úloh v tomto svete, ale všeobecné postoje v spoločnosti ich brzdia a pripisujú im streotypizované roly. Prostredníctvom kampane Ready for Girls chceme upriamiť pozornosť na tento problém a zdôrazniť náš záväzok, že všetky dievčatá sú vo svete LEGO vítané.