Trojdimenzionálna doprava v mestách a letecká taxislužba na krátke a stredné vzdialenosti bude už čoskoro realitou. Rôzne odhady hovoria, že prvé lietajúce vozidlá s kolmým štartom a pristátím, ktoré poznáme pod označením VTOL, sa objavia do dvoch rokov.
Pracujú na nich veľké spoločnosti ako Airbus, alebo Uber, ale aj množstvo start-upov, vrátane Kitty Hawk spoluzakladateľa Google, Larryho Pagea. A nesmieme zabudnúť ani na slovenský Aeromobil, ktorého 5. verzia už bude vedieť kolmo štartovať, aj pristávať.
Lietajúci hybrid
Atraktívnosť myšlienky potvrdzuje aj značný záujem technologických spoločností o vývoj menších, či väčších dopravných dronov a rôznych hybridných lietadiel. Najnovšie do tohto „pelotónu“ pribudol zdatný súper.
Na medzinárodnej leteckej výstave Farnborough International Airshow 2018 predstavila spoločnosť Rolls-Royce svoj koncept lietajúceho dopravného prostriedku EVTOL (electric vertical take-off and landing), čiže s vertikálnym štartom a pristávaním a s elektrickým pohonom.
Koncept zatiaľ existuje len v podobe vizualizácie (viď. titulný obrázok) a Rolls Royce hľadá partnerov, ktorí sa budú na jeho vývoji a výrobe podieľať. Zásadné veci a parametre sú však jasne dané. Azda tým najdôležitejším je pohon.
Pôjde vlastne o hybrid vyrábajúci si elektrinu pomocou turbíny M250 z dielne Rolls-Royce, ktorá sa ukladá do batérií a zároveň poháňa šesť elektromotorov.
Elektromobilita je revolúciou aj vo vzduchu
Turbína M250 uložená v zadnej časti lietadla je veľmi úspešný motor Rolls-Royce. Od uvedenia prvej verzie do prevádzky pred viac ako polstoročím bolo dodaných viac ako 31 000 kusov.
Aj v súčasnosti je v prevádzke približne 16 000 kusov týchto turbín. Poháňajú viac ako 170 rôznych civilných a vojenských aplikácií v podobe vrtuľníkov, aj lietadiel s pevnými krídlami.
Koncept EVTOL Rolls-Royce v skratke:
– Flexibilná platforma lietadla pre osobnú, aj nákladnú dopravu a vojenské aplikácie
– Naklápacie krídla pre vertikálne vzlety a pristátia (VTOL)
– Po dosiahnutí letovej výšky sa vrtule na krídlach sklopia, aby sa znížil hluk v kabíne a lietadlo využije dve zadné vrtule na pohon
– Univerzálna 4-, alebo 5-sedadlová kabína
– Dolet 500 míľ (cca 800 km), cestovná rýchlosť 250 míľ/h (cca 400 km/h)
– Hybridný pohonný systém založený na M250
– Hybridný elektromotor M250 dodá zhruba 500 kW elektrického výkonu
– Veľkokapacitná batéria poskytne dostatok energie pre štart
– 6 pohonných / zdvihových motorov s integrovanou výkonnou elektronikou
Rob Watson, ktorý stojí v spoločnosti Rolls-Royce na čele tímu pre elektromobilitu, povedal: „Elektrifikácia je vzrušujúcim a nevyvrátiteľným trendom na trhoch priemyselných technológií a hoci prechod k elektrickému pohonu bude pre nás postupný, bude to nakoniec revolúcia.“
Projekt pre budúcu dekádu
Projekt Rolls-Royce EVTOL je súčasťou firemnej stratégie „favorizovania elektrifikácie“. Vychádza zo skúseností získaných pri poskytovaní hybridného elektrického pohonu pre vlaky, námorné lode a iné aplikácie a zo skúseností firmy v oblasti plynových turbín, technológie VTOL, systémovej analýzy a leteckej regulácie a certifikácie.
Hybridný pohon prinesie viacero výhod. Spojí prednosti elektro-pohonu s výhodami spaľovacích motorov. Keďže si stroj bude vyrábať vlastnú elektrinu, nepotrebuje žiadne nabíjanie batérií na zemi. Palivo pre pohon turbíny bude možné tankovať s využitím existujúcej infraštruktúry na letiskách, alebo heliportoch.
Zároveň nebude potrebovať takú veľkú batériu, ako čisto elektrické stroje. Benzín má vyššiu gravimetrickú energetickú hustotu, ako Li-ion batérie. Či to ale prinesie úsporu hmotnosti, oproti elektrickým strojom, nie je jasné, vzhľadom na potrebu turbogenerátora na palube.
V každom prípade pod taktovkou britského výrobcu leteckých motorov vzniká životaschopný projekt, ktorý má veľké šance presadiť sa na trhu. Firma odhaduje, že lietajúce taxíky na tejto báze by mohli byť dostupné v prvej polovici dvadsiatych rokov.