Reklama

Rok 2024 ukáže, či je Mac skutočne skvelou platformou pre hráčov ako tvrdí Apple

Zdroj | Apple
Zdroj | Apple
Stanislav Vinc
Zdroj | Apple
Zdroj | Apple

Počítače Mac od Apple boli historicky vždy skvelé na prácu s grafikou, videom, fotografiami či programovanie. Takmer nikto na svete, kto vedel čo robí, si ich však nikdy nekupoval na hry. Na jednej strane Mac nikdy takmer žiadne hry nepodporoval, na druhej na to väčšina modelov nemala ani dostatočný grafický výkon.

Apple ale tento obraz o svojej platforme začal v priebehu minulého roka otáčať a v súčasnosti si už verí natoľko, že na svoju platformu pozýva aj tých najnáročnejších PC hráčov.

Prerod platformy Mac začal v roku 2023 uvedením novej aktualizácie operačného systému macOS s označením Sonoma. Jej súčasťou je nielen Herný režim, ktorý dokáže zvýšiť výkon v hrách, ale aj nové nástroje pre vývojárov, ktorí majú po novom možnosť jednoduchšie preložiť svoje existujúce herné tituly z platformy PC na Macintosh.

Obsah pokračuje pod reklamou

Nie je to po prvý krát, čo to Apple skúša v hernom svete, podobné kroky a vyhlásenia priniesol ešte Steve Jobs koncom 90. rokov, kedy na platformu Mac prichádzal budúci herný megahit Halo: Combat Evolved. Sen o Mac-u ako hernej platforme sa však na dlhý čas rozplynul, až kým Apple nezahodil procesory Intel a neprešiel na vlastné ARM čipy M1, M2 a tento rok M3.

Zdroj | Apple

Koncom októbra 2023 predstavilo Apple novú generáciu čipov M3, M3 Pro a M3 Max, ktorých súčasťou je už aj hardvérová akcelerácia ray tracingu a mesh shadingu, podobne ako moderné grafické karty. Čo je ale ďalšia veľká výhoda pre vývojárov ale i hráčov, procesory z rodiny M sú príbuzné s procesormi A, ktoré využívajú aj zariadenia iPhone a iPad.

Vývojári tak môžu svoje hry priniesť hneď na tri typy zariadení súčasne, čoho čerstvým príkladom je napr. Resident Evil Village, ktorý beží rovnako skvelo na nových počítačoch Mac, ako aj na najnovších iPadoch a iPhonoch. Čoskoro by niečo podobné mohol ukázať aj Assassin’s Creed Mirage, ktorý má ešte začiatkom tohto roka výsť na platformách iOS/iPadOS.

„Ak sa pozriete na portfólio počítačov Mac len z pred niekoľkých rokov, bola tam zmes integrovaných a samostatných grafík. To môže zvýšiť zložitosť pri vývoji hier. Pretože musíte zvážiť viacero rôznych hardvérových permutácií. Dnes sme to úplne odstránili pomocou kremíka Apple, čím sme teraz vytvorili jednotnú hernú platformu pre iPhone, iPad a Mac. Keď je hra navrhnutá pre jednu platformu, je jednoduchý proces preniesť ju na ďalšie dve“, uviedol Leland Martin, marketingový manažér softvéru Apple.

Pozrite si

Nová učebnica vzdeláva deti v oblasti IT bezpečnosti, dostupná je zadarmo

Apple má potenciál svojim novým prístupom k hrám získať na svoju stranu najmä tých hráčov, ktorí už vlastnia iPhone a iPad, chcú si zahrať hry serióznejšie, no neláka ich kúpa herného notebooku alebo stavba vlastného herného PC. Teraz je v rukách vývojárov, aby na Mac prinášali svoje hry a v rukách hráčov, aby kúpu Mac-u na úkor PC či konzoly zvážili.

„Máme špecifické funkcie pre Mac, ktoré nenájdete na žiadnom inom systéme, ako sú naše displeje, naše reproduktorové systémy,“ uviedol pre Inverse Gordon Keppel, produktový marketingový manažér pre Mac. „Takže keď sedím pred systémom, ktorý je výkonný, vyzerá to skvele, znie skvele a nie je neuveriteľne horúci – to je skvelý herný zážitok!“

Apple má celkom prirodzene záujem nové hry distribuovať prostredníctvom obchodu Mac App Store, kde má z každého predaja 30 % podiel, prípadne prostredníctvom jeho vlastného herného predplatného Apple Arcade. Hráči na PC sú však odjakživa navyknutí na slobodu distribúcie, čo na túto platformu prináša aj cenové vojny, z ktorých ťažia samotní hráči. Apple sa tomuto modelu nebráni a vzhľadom na postoj EÚ k uzatvorenej platforme iOS v praxi ani nemôže.

„Či už je to Mac App Store, Steam, Apple Arcade alebo čokoľvek iné, myslím si, že Mac má otvorenú náruč a čím viac obsahu máme, tým viac z toho ťažia všetky zapojené strany“, myslí si Keppel. Primárny je pre väčšinu hráčov Steam, no z distribučného koláča mu začína čoraz viac ukrajovať už aj Epic Game Store, ktorý vpred tlačí spoločnosť Epic pravidelným rozdávaním bezplatných hier, vrátane pomerne nových AAA titulov.

Apple zatiaľ svoje slová o veľkom záujme o hry a hráčov softvérovou podporou i hardvérovým výkonom v priebehu roka 2023 plnil. Až v priebehu tohto roka sa však skutočne ukáže, či majú vývojári a hráči o túto platformu vlastne záujem, či sa knižnica hier pre Mac bude pomaly, ale isto rozširovať alebo Apple už po niekoľký raz pri pokuse o vstup do herného biznisu v tejto snahe opäť stroskotá.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.